تبیان، دستیار زندگی
محمد حسینی وزیر ارشاد درحاشیه دیدار نوروزی اش با مدیران و کارکنان این وزارتخانه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضع خانه سینما گفته بود: قرار بود توافقاتی انجام شود و برطبق اساسنامه جدید کارها آغاز شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشایی خانه‌ی سینما؟

جعفری جوزانی برای وزیر ارشاد اساسنامه اصلاحی را فرستاد


محمد حسینی وزیر ارشاد درحاشیه دیدار نوروزی اش با مدیران و کارکنان این وزارتخانه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضع خانه سینما گفته بود: قرار بود توافقاتی انجام شود و برطبق اساسنامه جدید کارها آغاز شوند.

خانه‌ی سینما

حسینی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی بازگشایی خانه سینما هم اظهار کرده بود: بر اساس توافقات هیئت تعیین شده کار دنبال می‌شود اما من اساسنامه را ندیده‌ام.

همین اظهار نظر کوتاه وزیر ارشاد، موجی از واکنش ها را درباره دلایل و چرایی عدم بازگشایی خانه سینما به همراه داشت.

پوران درخشنده که دیروز درگفت و گویی ضمن اعلام این مطلب که بازگشایی خانه سینما در دستور کار دولت قرار گرفته خواستارعدم کارشکنی در روند این بازگشایی شد.

فرهاد توحیدی هم که از اعضای کمیته اصلاح اساسنامه  خانه سینما بود با لحنی تند از اختلاف های درون گروهی و مشکلات مدیریت سینما اظهار ناخرسندی کرد.

دیروز اما مهم ترین واکنشی که نسبت به سخنان وزیرارشاد صورت گرفت، ارسال نامه ای از سوی مسعود جعفری جوزانی به دفتر وزیرارشاد بود.

بنا بر شنیده های خبرنگار بانی فیلم، جوزانی در این نامه ضمن بیان مواردی که منجر به اصلاح اساسنامه خانه سینما شد، به روند جلسات و موضوعات مطرح شده در آن اشاره کرد و همراه با نامه مزبور، نسخه ای هم از اساسنامه به تصویب رسیده توسط اعضای هیات را مشتمل بر پنجاه و هفت ماده و بیست و نه تبصره در هجده صفحه، برای محمد حسینی فرستاد.

بیان دو روایت متفاوت از اعضای هیات اصلاح اساسنامه خانه سینما باعث به وجود آمدن فضایی ابهام برانگیز شده است؛ از یک سو کسانی که به عنوان نمایندگان وزارت ارشاد در این هیات حاضر بودند اعلام کردند که بحث اساسنامه  با آن شکلی که قرار بوده اصلاح نشده و باید نام تشکل صنفی خانه سینما به «خانه سینمای جمهوری اسلامی» تغییر یابد.

این اختلاف بر سر تغییر نام این تشکل صنفی در حالی به عنوان عاملی اختلاف برانگیز مورد انتقاد نمایندگان وزارت ارشاد- جمال شورجه، عباس بابویهی و ابوالقاسم طالبی-  قرار گرفت که سایر نمایندگان این تغییر نام را در مورد یک تشکل صنفی نادرست می دانستند. استناد سه نماینده خانه سینما اشاره به نام سازمانها و موسسات دولتی  و غیر دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی، موسسه رسانه های تصویری ، موسسه سینما شهر و یا تشکل هایی مانندخانه هنرمندان، خانه موسیقی و خانه تئاتربود که هیچ یک پسوندی ندارند. اما گویا این موضوع تنها یک سوی سکه اختلافات است و این داستان سری دراز دارد و این تمام محل اختلافات نیست!

بیان دو روایت متفاوت از اعضای هیات اصلاح اساسنامه خانه سینما باعث به وجود آمدن فضایی ابهام برانگیز شده است؛ از یک سو کسانی که به عنوان نمایندگان وزارت ارشاد در این هیات حاضر بودند اعلام کردند که بحث اساسنامه با آن شکلی که قرار بوده اصلاح نشده و باید نام تشکل صنفی خانه سینما به «خانه سینمای جمهوری اسلامی» تغییر یابد

بیشتر صاحب نظران این اختلافات را حاصل نوعی تنش ریشه دار می دانند که درهیچ حالتی به ایجاد آرامش و ثبات رضایت نداشته و اجازه به سامان رسیدن و پایان اختلاف های موجود را نمی دهد.

در حالی که کشور در آستانه انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری قرار دارد و سفارش های تمام مسئولان و مقامات کشورمبتنی بر ایجاد فضایی به دور از تنش و اختلاف است، بازگشایی خانه سینما و کنارگذاشتن اختلافات بی‌حاصل سلیقه‌ای  می‌تواند نوید دورانی عاری از صف‌بندی و  دوری از دعواهای حیدری- نعمتی دهد.

هر چه زمان را بیشتر تلف کنیم، آسیب های افزون تری گریبانگیر مان خواهند شد. اصرار داشتن بر ادامه تنش ها و اختلافات حاصلی جز اتلاف سرمایه های مملکت در پی نخواهد داشت.

شفاف کردن فضای سینمایی و زودودن موارد ابهام برانگیز کمک می‌کند تا تعلل‌ها به فرصت و انگیزه مبدل شود و بازهم شاهد ترویج روحیه همگرایانه مبتنی بر خرد جمعی در میان سینمایی‌ها باشیم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: بانی فیلم