تبیان، دستیار زندگی
مخترع ایمیل معتقد است هنوز هیچ ابزاری مثل ایمیل ابداع نشده است. او می گوید با آنکه 40 سال از ارسال اولین ایمیل می گذرد همچنان این سرویس جایگاه خودش را حفظ خواهد کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ایمیل هم می‌میرد؟


مخترع ایمیل معتقد است هنوز هیچ ابزاری مثل ایمیل ابداع نشده است. او می گوید با آنکه 40 سال از ارسال اولین ایمیل می گذرد همچنان این سرویس جایگاه خودش را حفظ خواهد کرد.

با وجود اس ام اس، چت، ارسال انواع و اقسام پیام های تحت وب مثل کامنت های شبکه های اجتماعی و یا توییت و میکروبلاگینگ ولی همچنان ایمیل جایگاه خود را حفظ کرده و به حیات خود ادامه می دهد. اما به راستی چه دلایلی موجب شده که این سرویس 40 ساله همچنان زنده باشد؟

آیا ایمیل هم می‌میرد؟

ری تاملینسون کسی است که اولین ایمیل را 40 سال پیش ارسال کرد. او به پدر پست الکترونیکی شهرت دارد. وی که در مرکز فناوری BBN Technologies مهندس ارشد بوده طی مصاحبه ای دلایلی برای آنکه چرا ایمیل هرگز نمی میرد را ارائه کرده است.

بر اساس آماری که موسسه رادیکاتی ارائه کرده، روزانه چیزی حدودی 144.8 میلیارد ایمیل رد و بدل می‌شود. پیش بینی می‌شود که این رقم در سال 2016 به عدد 192.2 میلیارد برسد! دقت کنید. ارقام اصلا کوچک نیستند.

این مرکز همچنین اعلام کرده که در حال حاضر حدود 3.4 میلیارد حساب کاربری برای سرویس های مختلف پست الکترونیکی وجود دارد که 4/3 دارندگان آن اشخاص حقیقی هستند.

بیشتر کاربران برای کارهای مهم خود از سرویس های پست الکترونیکی استفاده می کنند. به عنوان مثال شما کسی را سراغ ندارید که رزومه خود را برای صفحه فیس بوک مدیر شرکت ارسال کند! این درحالی است که در سال 2010 موسسه کام اسکور طی مطلبی عنوان کرد که درصد استفاده از ایمیل در میان نوجوانان تا 59 درصد کاهش یافته است. همچنین در مطلبی جنجالی متذکر شد که وقتی شبکه های اجتماعی وجود دارند استفاده از ایمیل بی معناست!

ری تاملینسون

شاید این حرف صحیح باشد که در میان نوجوانان استفاده از ایمیل کاهش یافته زیرا بیشتر استفاده آنها از اینترنت در قالب ارتباط با دوستان و به طور عمومی تر شبکه های اجتماعی است. در حالی که هنوز افراد برای کارهای کلیدی خود سرویس پستی ایمیل را به عنوان انتخاب اول مد نظر قرار می دهند.

ری تاملینسون در همین رابطه می گوید:

"ما در استفاده از ایمیل با افراد مشخصی طرف حساب هستیم و تا وقتی این نیاز احساس شود، ایمیل هم به حیات خود ادامه می دهد. بسیاری از جایگزین های ایمیل کارکردی مانند بیلبورد دارند  و استفاده از انها محدود است."

از جنبه‌های گوناگون که بنگریم، آینده ایمیل نمی‌تواند تفاوت چندانی با امروز آن داشته باشد. پیامک، گفتگوهای اینترنتی و فیس‌بوک به طور موازی وجود خواهند داشت و پست الکترونیکی نیز با حفظ جایگاه خود، همچنان به حیات خویش ادامه خواهد داد

وی همچنین ادامه می دهد:

"اما ایمیل کاربردهای گوناگونی دارد. می توانید مطالب را بعدا مطالعه کنید و نیازی نیست مانند چت مدام آنلاین باشید و ریل تایم جواب بدهید. از طرفی مانند شبکه های اجتماعی هم نیست که مطالب شما در انبوهی از اطلاعات گم شود."

تولد ایمیل

در سال 1971 میلادی تاملینسون به عنوان مهندس مرکز فناوری BBN Technologies مشغول به کار بود، مرکزی که روی توسعه آرپانت (ARPANET) فعالیت میکرد.

آیا ایمیل هم می‌میرد؟

نخستین ایمیل در همان مرکز توسط برنامه SNDMSG از طریق شبکه ای شامل ده رایانه ارسال شد. جالب است بدانید نخستین ایمیل در تاریخ گم شده است. در واقع متن نخستین ایمیل یک متن آزمایشی بوده ولی هیچ کس به خاطر ندارد که متن دقیق آن چه بود!

اصطلاح Hello World در دنیای مهندسان کامپیوتر اصطلاح معروفی است. در واقع هر مهندسی که میخواهد سیستم ارسال اطلاعات خود را آزمایش کند، متن ازمایشی را Hello World قرار می دهد. داستان این اصطلاح به زمانی بر میگردد که نخستین ایمیل بین دو کامپیوتری که شبکه شده بودند رد و بدل شد. متن رد و بدل شده همین اصطلاح بود.

تاملینسون نخستین کسی است که علامت @ را به عنوان نمادی برای عضویت کاربر به یک دامنه خاص استفاده کرد. تا قبل از آن از کاراکتر @ در سیستم اشتراکی مالتیکس (Multics) به عنوان دستوری استفاده می شد که خط را پاک می کرد.

آیا ایمیل هم می‌میرد؟

کم کم با آمدن سایت های بیشتری که سرویس پست الکترونیکی ارائه می دادند، این سرویس به عنوان جایگزین پست معمولی شناخته شد و در بین مردم نفوذ پیدا کرد. اگر از تکامل یوزر اینترنت فیس سرویس های پست الکتررونیکی صرف نظر کنیم، کاربردهای ایمیل از نخستین روزهای تولید تا به امروز تغییر خاصی نکرده است. از جنبه‌های گوناگون که بنگریم، آینده ایمیل نمی‌تواند تفاوت چندانی با امروز آن داشته باشد. پیامک، گفتگوهای اینترنتی و فیس‌بوک به طور موازی وجود خواهند داشت و پست الکترونیکی نیز با حفظ جایگاه خود، همچنان به حیات خویش ادامه خواهد داد.

نظر شما در مورد ایمیل و آینده آن چیست؟ به نظر شما روزی ایمیل منسوخ می شود؟

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


ترجمه ای آزاد از مقاله Email Will Never Die - The Man Who Invented It Reveals Why