تبیان، دستیار زندگی
کتاب پرارج و گرانسنگ «الخصائص الحسینیة‌» اثر فقیه گرانقدر و خطیب توانا، شیخ جعفر شوشتری، می‌باشد که به حق عاشق دلسوخته قافله سالار عشق و شیفته پیشوای راستین شهیدان و دلباخته سرور آزادگان، حضرت حسین بن علی علیهما السلام بود که به هنگام بیان مصائب آن حضرت،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخلاص در تبلیغ(2)

اخلاص در تبلیغ(2)

کتاب پرارج و گرانسنگ «الخصائص الحسینیة‌» اثر فقیه گرانقدر و خطیب توانا، شیخ جعفر شوشتری، می‌باشد که به حق عاشق دلسوخته قافله سالار عشق و شیفته پیشوای راستین شهیدان و دلباخته سرور آزادگان، حضرت حسین بن علی علیهما السلام بود که به هنگام بیان مصائب آن حضرت، هم خود آتش می‌گرفت و هم شعله‌های آتش را در قلب هر شنونده شعله ور می‌ساخت.

در این مقاله ادامه بحث قبل در مورد آیت الله شوشتری خدمت شما ارایه خواهد شد.

عشق به امام حسین علیه السلام

ویژگی دیگر او شیفتگی وصف ناپذیرش به سالار شایستگان حضرت حسین علیه السلام بود. به همین جهت با آن مقام علمی، فقهی و کهولت سن تا آخرین مراحل زندگی پربرکت خویش منبر می‌رفت و با شوری وصف ناپذیر نام و یاد کربلا و عاشورا و شهادت جانسوز حسین علیه السلام و راه و رسم افتخار آفرین و ستم سوز او را ب رای دوستداران و رهروانش ترسیم می‌کرد.

مردم را به ارزشهایی که کربلا، دانشگاه آن بود و حسین علیه السلام آموزگار بزرگش، فرا می‌خواند و نسبت به ضد ارزشها هشدار می‌داد.

خودش به هنگام یادآوری رخداد جانسوز کربلا می‌سوخت و سوز دلش به صورت قطرات اشک، از دیدگانش فرو می‌بارید. (1)

ویژگیهای اخلاقی ممتاز او به همراه ذکر مصیبتهای جانسوز و هدف دار از امام حسین علیه السلام باعث شده بود تا مورد عنایت امیر کاروان قافله عشق باشد و همچنین مورد توجه پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وآله واقع شود.

آن عالم ربانی خود نقل کرده است:

«زمانی که از تحصیلات علمی خویش در حوزه نجف فارغ شدم و به وطن خود شوشتر باز گشتم، با تمام وجود دریافتم که باید در هر چه بیشتر و بهتر آشنا ساختن مردم با معارف قرآن و اسلام بکوشم. به همین جهت، در گام نخست تصمیم گرفتم که روزهای جمعه را منبر بروم و پس از آن با فرا رسیدن ماه رمضان، به خاطر انجام این مسئولیت به منبر خویش ادامه دادم.

امّا شیوه کار این گونه بود که تفسیر صافی را به دست می‌گرفتم و از روی آن مردم را وعظ و ارشاد می‌کردم و در آخرین بخش منبر هم به بیان مشهور و معروف که هر غذایی نیاز به نمک دارد و نمک مجلس وعظ و ارشاد نیز روضه و یادآوری و بازگویی مصائب جانسوز عاشورا و حسین علیه السلام است، به ناچار از کتاب «روضة الشهداء‌» مقداری مرثیه می‌خواندم.

ماه محرم را نیز که در پیش بود، به همین صورت گذراندم؛ اما به هیچ عنوان توانایی جدایی از کتاب و منبر رفتن بدون کتاب را نداشتم و مردم نیز بدین صورت بهره کافی نمی‌بردند؛ اما به هر حال، حدود یک سال بدین صورت گذشت.

سال بعد با فرا رسیدن محرم با خود زمزمه کردم که تا چه زمانی باید کتاب در دست گیرم و از روی کتاب، مجلس و منبر را اداره کنم! و تا کی نتوانم از حفظ منبر بروم! باید چاره‌ای بیندیشم و خویشتن را از این وضعیت ناگوار نجات بخشم؛ اما هر چه در این مورد اندیشیدم، راه به جایی نبردم و بر اثر فکر زیاد، خستگی سراسر وجودم را فرا گرفت و از شدت نگرانی به خواب خوشی فرو رفتم.

در عالم رۆیا دیدم که در سرزمین کربلا هستم، آن هم درست به هنگامی که کاروان حسین علیه السلام در آنجا فرود آمده است.

به همه جا نگریستم، چشمم به خیمه‌ای بر افراشته افتاد. دریافتم که سپاه دشمن در صفهائی فشرده بر گرد خیمه حسین علیه السلام گرد آمده اند، گام به پیش نهادم.

دیدم خود حسین علیه السلام در درون آن خیمه نشسته است، وارد شدم. سلام گرمی نثار آن سیمای نور افشان کردم که حضرت مرا در نزدیکی خویش جای داد و به حبیب بن مظاهر فرمود:

«حبیب! شیخ جعفر، میهمان ماست، باید از میهمان پذیرایی کرد. درست است که آب در خیمه نیست، امّا آرد و روغن موجود است، به پاخیز و برای میهمان غذایی آماده ساز!‌» حبیب بن مظاهر به دستور حسین علیه السلام برخاست و پس از لحظاتی چند به خیمه وارد شد و غذایی پیش روی من نهاد. فراموش نمی‌کنم که قاشقی هم در ظرف غذا بود.

چند قاشقی از آن غذای بهشتی صفت، خورده بودم که از خواب بیدار شدم و دریافتم که از برکت زیارت آن حضرت و عنایت او، نکات و لطائف و کنایات و ظرافتهایی از آثار خاندان وحی و رسالت بر من الهام شده است که تا آن ساعت، بر کسی الهام نگشته و فهم کسی بر آنها از من پیشی نگرفته بود.» (2)

الخصائص الحسینیة

کتاب پرارج و گرانسنگ «الخصائص الحسینیة‌» اثر فقیه گرانقدر و خطیب توانا، شیخ جعفر شوشتری، می‌باشد که به حق عاشق دلسوخته قافله سالار عشق و شیفته پیشوای راستین شهیدان و دلباخته سرور آزادگان، حضرت حسین بن علی علیهما السلام بود که به هنگام بیان مصائب آن حضرت، هم خود آتش می‌گرفت و هم شعله‌های آتش را در قلب هر شنونده شعله ور می‌ساخت. وی در این اثر شریف به شایستگی توانسته است به بیان ویژگیهای مختلف آن ذات مقدس در دوازده عنوان بپردازد. در نتیجه، بهترین و ماندگارترین راهنمای مهاجران عرصه تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی می‌باشد. عناوین مذکور برای آشنایی بیشتر به شرح زیر ذکر می‌گردد:

1. نور وجود حسین علیه السلام از آغاز تا فرجام آفرینش؛

2. ارزشهای اخلاقی و عبادی حسین علیه السلام؛

3. ارزشهای اخلاقی و عبادی در تجلّیگاه عاشورا؛

4. جلوه‌هایی از الطاف خاص خدا؛

5. جلوه‌هایی از الطاف خاص خدا به امام حسین علیه السلام؛

6. خشوع دل و محبت قلبی به یاد امام حسین علیه السلام؛

7. پرشکوه‌ترین وسیله نجات؛

8. ویژگی امام حسین علیه السلام در رابطه با قرآن؛

9. ویژگیهای امام حسین علیه السلام در رابطه با کعبه؛

10. امام حسین علیه السلام و فرشتگان؛

11. امام حسین علیه السلام و پیام آوران خدا؛

12. برترین پیام آوران خدا و امام حسین علیه السلام.

از این اثر ارزشمند ترجمه‌های فراوانی ارائه گردیده است که هم اکنون دو ترجمه با عناوین «ویژگیهای امام حسین علیه السلام‌» ترجمه علیرضا کرمی اصفهانی و دیگری «اشک روان بر امیر کاروان‌» ترجمه میرزا محمّد حسین مرعشی شهرستانی در بازار موجود است که می‌تواند مورد استفاده واقع شود.

رحلت

مرحوم آیة الله شوشتری، پس از عمری تلاش برای انجام رسالت دینی و ارشاد مردم در شهرهای مختلف ایران در شور و شوق زیارت امیرمۆمنان علی علیه السلام راهی عراق بود که متأسفانه در منطقه غرب کشور و مرز کنونی ایران و عراق در قریه کرند از توابع کرمانشاه بیمار شد و پس از چند روز، در تاریخ 28 صفر سال 1303 ه. ق روح بلند آوازه و ملکوتیش به جوار رحمت حق پرکشید و پیکر مطهرش به وسیله ارادتمندان به آستان سرور و سالارش، نخستین امام نور، حمل شد و در حجره اوّلی ساباطی که پهلوی تکیه بکتاشیه، از طرف راست واردین صحن مقدس است، به خاک سپرده شد. (3)


پی نوشت ها :

1)ویژگیهای امام حسین علیه السلام، ترجمه الخصائص الحسینیة، علیرضا کرمی، نشر حاذق، چ اول، 1374، ص 39 و 40، به نقل از الوقایع و الحوادث ملبوبی.

2) همان، ص 36 و 37، به نقل از آیات بینات فی حقیقة بعض المنامات.

3) ریحانة الادب، ج 3 و 4، ص 260 و 261.

تهیه و تنظیم: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان