تبیان، دستیار زندگی
مجتمع تولید آب سنگین اراک امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. همچنین رییس جمهور به همراه تعدادی از مسئولین کشور از مجتمع آب سنگین اراک بازدید کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمد سعیدی، معاون امور بین الملل سازم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجتمع تولید آب سنگین اراک افتتاح شد


مجتمع تولید آب سنگین اراک امروز با حضور رئیس جمهور  افتتاح شد.

همچنین رییس جمهور به همراه تعدادی از مسئولین کشور از مجتمع آب سنگین اراک بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمد سعیدی، معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی گفته است عملیات اجرایی مجتمع تولید آب سنگین از سال 1377 آغاز شده بود که امروز به بهره برداری رسید.

وی گفت: این پروژه دارای مصارف پزشکی است و به عنوان خنک کننده و کند کننده راکتورهای آب سنگین هسته ای استفاده می شود.

این مجتمع در فاصله یک صد و نود کیلومتری جنوب غرب تهران واقع شده است.

مجمتع تولید آب سنگین اراک در حالی به بهره برداری می رسد که کمتر از یک هفته، به سر آمدن ضرب الاجل شورای امنیت برای تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران (31 اوت) مانده است.

افتتاح این پروژه در این روزها؛ خواسته همیشگی ایران برای رسیدن به فن آوری انرژی هسته ای را بیش از پیش مشخص کرده و نشان می دهد که ایران از مواضع به حق خود عقب نشینی نخواهد کرد.

پاسخ تفصیلی ایران به مجموعه پیشنهادهایی که از سوی گروه موسوم به 1+5 برای حل به اصطلاح بحران اتمی  این کشور ارایه شده بود، روز سه شنبه 31/5/85 توسط دکتر لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به سفیران آلمان، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و سوئیس (حافظ منافع آمریکا ) تسلیم شد. اما برخی مقام های غربی اعلام کردند که در پاسخ ایران خواسته اصلی کشورهای تنظیم کننده پیشنهاد، یعنی تعلیق غنی سازی اورانیوم، برآورده نشده است؛ البته قرار هم نبود که خواسته آنها برآورده شود.