تبیان، دستیار زندگی
مقایسه‌ی تخصصی دوربین اچ‌تی‌سی وان، نوکیا لومیا 920 و 808 پیورویو و اچ‌تی‌سی وان ایکس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه‌ی تخصصی دوربین سه گوشی جنجالی


مقایسه‌ی تخصصی دوربین اچ‌تی‌سی وان، نوکیا لومیا 920 و 808 پیورویو و اچ‌تی‌سی وان ایکس

سازندگان گوشی در استفاده از دوربینی با مگاپیکسل بالاتر مسابقه گذاشتند و حالا به جایی رسیده‌ایم که برخی کمپانی‌ها مثل سونی، دوربین 13 مگاپیکسلی که دارای سنسور کوچکی است را در محصول خود به کار می‌برند. بیشتر گوشی‌های جالبی که قرار است در سال جاری رونمایی شوند هم دارای دوربین 13 مگاپیکسلی هستند. حتی گلکسی اس 4 سامسونگ هم از این قاعده مستثنی نیست. اچ‌تی‌سی هم با رونمایی از یک گوشی ویندوز فونی به نام تایتان گناه مشابهی را مرتکب شده چرا که این گوشی دارای دوربین 16 مگاپیکسلی است.

مقایسه‌ی تخصصی دوربین سه گوشی جنجالی

اما به اچ‌تی‌سی وان بپردازیم که دوربینی با مگاپیکسل پایین اما کیفیتی بالا دارد. نوکیا اولین بار در گوشی‌های سیمبینی خود این روش را پیاده کرده و حالا اچ‌تی‌سی با رونمایی از گوشی اچ‌تی‌سی وان، همین شیوه را در اندرویدی‌ها شروع کرده است. هدف مقایسه‌‌ی بهترین‌هاست بنابراین دو گوشی لومیا 920 و 808 پیورویوی نوکیا را نباید فراموش کرد.

اندازه‌ی سنسور

مشخصات سنسور گوشی‌های مورد بحث به صورت زیر است:

-اچ‌تی‌سی وان: 4.3 مگاپیکسل، سنسور 1/3 اینچی CMOS BSI

-نوکیا لومیا 920: 8.7 مگاپیکسل، سنسور 1/3 اینچی CMOS BSI

-نوکیا 808 پیورویو: 42 مگاپیکسل، سنسور 1/1.2 اینچی CMOS FSI

-اچ‌تی‌سی وان ایکس: 8 مگاپیکسل، سنسور 1/3.2 اینچی CMOS BSI

سنسور مهم‌ترین و البته گران‌ترین بخش یک دوربین است. لایه‌ی متشکل از فتوزیت‌ها که با هر بار فشار دادن شاتر، تعداد فتون‌های دریافتی را ارزیابی می‌کند و عکس را ایجاد می‌کند. هر چه سنسور بزرگ‌تر باشد، فیت عکس بیشتر خواهد شد.

مقایسه‌ی تخصصی دوربین سه گوشی جنجالی

اچ‌تی‌سی وان دارای سنسور 1/3 اینچی است که به بزرگی سنسور به کار رفته در گوشی‌هایی مثل لومیا 920 می‌باشد. شاید بهتر باشد بگوئیم به کوچکی سنسور سایر گوشی‌های خوب چرا که نسبت به سنسوری که در دوربین‌های عکاسی سریع (یا Point-and-Shoot) به کار می‌رود، کوچک‌تر است. در واقع در دوربین‌های دیجیتال ارزان‌قیمت هم می‌توان سنسورهای 1/2.3 اینچی پیدا کرد که 30 درصد بزرگ‌تر است، ناگفته نماند که نوع سنسور هم مهم است. در دوربین‌های DSLR یا فول‌فریم، سنسورهای به مراتب بزرگ‌ترین به کار می‌رود که کیفیت عکس را به شدت افزایش می‌دهد.

به طور کلی اچ‌تی‌سی با استفاده از اولتراپیکسل ریسک بزرگی کرده ولیکن نیاز به ریسکی به این بزرگی واقعاً حس می‌شد. همیشه عادت کرده بودیم که دنبال یک گوشی با مگاپیکسل بالاتر بگردیم و این تصور کاملاً اشتباه بود

اما نوکیا 808 پیورویو یکی از گوشی‌هایی است که در نوع خود بی‌نظیر است چرا که این گوشی سیمبینی بزرگ‌ترین سنسوری که تا به حال در یک گوشی به کار رفته را همراه خود دارد، یک سنسور 1/1.2 اینچی. با مقایسه‌ی اندازه‌ی سنسور این گوشی جالب و اچ‌تی‌سی وان در یک نگاه می‌توان گفت که رقیب هم نیستند. 808 پیورویو بسیار ضخیم‌تر از اچ‌تی‌سی وان است چرا که سنسور بزرگی دارد، لذا این مقایسه چندان منطقی نیست.

اندازه‌ی پیکسل

- اچ‌تی‌سی وان: 2 میکرومتر

- نوکیا لومیا 920: 1.4 میکرومتر

- نوکیا 808 پیورویو: 1.4 میکرومتر تا نهایتاً 4.9 میکرومتر به صورت مجازی

- اچ‌تی‌سی وان ایکس: 1.4 میکرومتر

مقایسه‌ی تخصصی دوربین سه گوشی جنجالی

احتمالاً اندازه‌ی پیکسل از نظر تکنیکی مهم‌ترین ویژگی یک دوربین است و خوشبختانه وجه تمایز اچ‌تی‌سی وان و سایر رقباست. در حالی که بیشتر گوشی‌های رده اول بازار پیکسل‌های 1.4 میکرومتری دارند، اچ‌تی‌سی وان پیکسل‌های بزرگ‌تری دارد و نور بیشتری دریافت می‌کند. به همین علت کیفیت عکس افزایش یافته و مخصوصاً در نور کم می‌توان عکس‌های بهتری گرفت. واژه‌ی اولتراپیکسل هم به این نکته اشاره می‌کند.

از نظر تئوری می‌توان گفت که حساسیت اچ‌تی‌سی وان به نور، دو برابر بیشتر از لومیا 920 است. همان‌طور که می‌دانید لومیا 920 به خاطر عملکرد خوبش در نور کم معروف است.

مشخصات لنز

- اچ‌تی‌سی وان: f/2.0، 5 المان، معادل فاصله‌ی کانونی 28 میلیمتر

- نوکیا لومیا 920: f/2.0، 5 المان، معادل فاصله‌ی کانونی 26 میلیمتر

-  نوکیا 808 پیورویو f/2.0، 5 المان، معادل فاصله‌ی کانونی 28 میلیمتر

- اچ‌تی‌سی وان ایکس: f/2.0، 3.6 میلی‌متر، معادل فاصله‌ی کانونی 28 میلیمتر

مقایسه‌ی تخصصی دوربین سه گوشی جنجالی

عدد f مشخص کننده‌ی میزان گشادگی دیافراگم یک دوربین است و مشخصه‌ی مهمی به حساب می‌آید. هر چه قدر فاصله‌ی کانونی یا f پایین‌تر باشد، طبیعتاً ورودی نور گسترده‌تر خواهد بود. در ضمن استفاده از شاتر سریع‌تر در مورد یک دیافراگم بازتر امکان‌پذیر است. در واقع پرتوگیری مناسب در دیافراگم باز با سرعت بیشتری امکان‌پذیر می‌باشد.

اچ‌تی‌سی دیافراگم نسبتاً باز f/2.0 دارد که مثل لومیا 920 یک گوشی خوب به حساب می‌آید. اما جالب است که پرچم‌دار گوشی‌ها در عرصه‌ی عکاسی دیافراگم کندتر f/2.4 دارد، البته در میان بهترین گوشی‌های سال این عدد را باز هم دیده بودیم، یکی از مثال‌ها Xperia Z سونی است.

امکانات اضافی

-اچ‌تی‌سی وان: ImageChip 2 اچ‌تی‌سی، ضبط ویدیوی HDR به صورت زنده، HDR داخلی، پایدارسازی اپتیکی تصویر، ضبط ویدیو و عکس به صورت هم‌زمان، فلش ال‌ای‌دی

- نوکیا لومیا 920: پایدارسازی اپتیکی تصویر، فلش ال‌ای‌دی

-نوکیا 808 پیورویو f/2.0، 5 المان، فلش زنون

-اچ‌تی‌سی وان ایکس: شروع استفاده از ImageChip اچ‌تی‌سی، فلش ال‌ای‌دی

مقایسه‌ی تخصصی دوربین سه گوشی جنجالی

در سال گذشته اچ‌تی‌سی از ایمیج‌چیپ رونمایی کرد و آن را در سری وان به کار برد، چیزی که در بهبود کیفیت تصویر تأثیر به سزایی دارد. در اچ‌تی‌سی وان امروزی ایمیج‌چیپ سریع‌تر است و سرعت شاتر بالاتری تا 1/48 ثانیه را پشتیبانی می‌کند که نسبت به 1/30 ثانیه‌ی قبلی جهشی بزرگ است.

ایمیج‌چیپ علاوه بر سبک کردن کار پردازنده‌ی گوشی یا به طور دقیق پردازنده‌ی سیگنال تصویر SoC کار اچ‌تی‌سی را ساده می‌کند، به این صورت که دیگر نیازی نیست برای هر یک از تراشه‌های خاصی که در گوشی‌های خود به کار می‌برد، تنظیمات جداگانه‌ای در نظر بگیرد، تنها کاری که می‌کند استفاده از یک چیپ با سرعت‌های مختلف است.

ایمیج‌چیپ کارهایی را که معمولاً توسط پردازنده‌ی سیگنال تصویر در SoC صورت می‌گیرد را انجام می‌دهد، به عنوان مثل فوکوس خودکار، تنظیم خودکار تعادل رنگ سفید و پرتوگیری خودکار. کارهایی مثل تنظیمات لنز، کاهش نویز، انتخاب بهترین تصویر، فوکوس خودکار به صورت مداوم، تنظیم شدت نور ال‌ای‌دی، تشخیص صورت و... همه و همه توسط ایمیج‌چیپ صورت می‌گیرند.

اما بحث پایدارسازی اپتیکی تصویر که منظور از آن برقراری تعادل لنز دوربین و کاهش لرزش آن هنگام عکاسی است. هر دو گوشی لومیا 920 و اچ‌تی‌سی وان از این قابلیت برخوردارند و لذا در نور کم به خوبی عکس می‌گیرند و در حال حرکت ویدیوهای خوبی ذخیره می‌کنند. در مورد پایدارساز لنز در اچ‌تی‌سی وان اطلاعات زیادی نداریم، تنها می‌دانیم که جلوی حرکت حول دو محوررا می‌گیرد و فرکانسی در حدود 2000 هرتز دارد.

توجه کنید که این عدد 4 برابر بیشتر از لومیا 920 نوکیاست که در هر ثانیه 500 بار فعالیت می‌کند. اما تفاوت مهم دیگر این است که نوکیا تنها به لنز بسنده نکرده و تمام سیستم اپتیک را پایدار کرده است. بنابراین نمی‌توان این دو دوربین را به صورت دقیق مقایسه نمود.

نتیجه‌گیری به طور کلی اچ‌تی‌سی با استفاده از اولتراپیکسل ریسک بزرگی کرده ولیکن نیاز به ریسکی به این بزرگی واقعاً حس می‌شد. همیشه عادت کرده بودیم که دنبال یک گوشی با مگاپیکسل بالاتر بگردیم و این تصور کاملاً اشتباه بود. بنابراین ریسک اچ‌تی‌سی ضروری به نظر می‌رسد.

متخصصین به خوبی می‌دانند که دوربینی با رزولوشنی در حدود 5 مگاپیکسل برای طیف وسیعی از کاربردها کافی است اما اینکه یک سازنده برخلاف جو عمومی بازار و دیدگاه غلطی که در ذهن مشتریان تثبیت شده، عمل کند و یک گوشی رده اول با دوربین 4 مگاپیکسلی ارائه کند، واقعاً مشکل است اما اچ‌تی‌سی ثابت کرده که شجاعت انجام چنین اقدام عجیبی را دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت