تبیان، دستیار زندگی
سخنان رهبرانقلاب درخصوص انتخابات: در درجه اول گسترش مشاركت مردم اهمیت دارد/همه سلیقه های سیاسی كه دلشان برای كشور میسوزد باید در انتخابات شركت كنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصلیترین ویژگی «رئیس جمهور جدید»؟


سخنان رهبرانقلاب درخصوص انتخابات: در درجه اول گسترش مشاركت مردم اهمیت دارد/همه سلیقه های سیاسی كه دلشان برای كشور میسوزد باید در انتخابات شركت كنند.

رهبری

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا(ع) در روز آغازین سال یکی از مهم ترین بیانات ایشان برای کشور در طول سال محسوب می شود. اگرچه پیام نوروزی رهبر انقلاب و نام گذاری های سالانه ایشان در اعلام جهت گیری های کلی کشور دارای اهمیت فراوان است  ، اما بیانات رهبری در مشهد مقدس در واقع سیاست ها و مسائل جاری و مهم پیش روی داخلی و خارجی کشور را در بر می گیرد.

امسال نیز مانند سالهای گذشته رهبر فرزانه انقلاب مهم ترین مسائل و موضوعات پیش روی کشور و انقلاب را در جمع مجاوران و زائران حرم رضوی بیان فرمودند که دارای اهمیتی راهبردی برای سیاست نظام در حوزه های داخلی و خارجی است. بیانات ایشان حاوی نکات و زوایای مختلفی است که به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

1-مذاکره با آمریکا ، دشمنی نهالی که از طرف آمریکا کاشته شده!

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این روزها طرح مجدد پیشنهاد مذاکره دو جانبه میان ایران و آمریکا از سوی مقامات ایالات متحده است. طی ماههای گذشته جو بایدن معاون اوباما، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده و برخی دیگر از مقامات آمریکایی پیشنهادهای مختلفی بر پایه لزوم انجام مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا ارائه کرده بودند. اگرچه در طی ماههای گذشته فشار تحریم بر کشور ما افزوده شده، اما هم چنان برخی از مقامات آمریکایی، سخن از مذاکرات صادقانه و لزوم بهبود روابط به زبان می آوردند.

رهبر معظم انقلاب: رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه‌ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید. اگر غلطی از آنها سربزند جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این پیشنهاد ها نکات و شرایطی را مطرح فرمودند که به شرح زیر است:

الف- اولین نکته این است که ایران در باره انجام گفتگو در زمینه هسته ای مشکلی ندارد. این یکی از موضوعات بسیار مهم در سخنرانی رهبر معظم انقلاب بود. اگرچه رهبر انقلاب ،درباره نتیجه این گفتگوها بر اساس تجربیات گذشته و سنگ اندازی های آمریکا خوشبین نیستند؛ اما انجام این مذکرات را با رعایت خط فرمزهای تظام و رهبری بلا مانع دانسته و فرمودند:

"نسبت به گفتگو در خصوص موضوع هسته ای مخالفتی ندارم اما باید برخی موضوعات روشن شود."

ب- گفتگو به معنای تحمیل عقیده یک طرف نیست. یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی در برخی مداکرات و گفتگوها رویه تحمیلی در آن است. متاسفانه در جریان پرونده هسته ای، غرب نشان داده که به دنبال مذاکره واقعی نیست بلکه صرفا وادار کردن ایران به تیات خود را دنبال می کند. لذا مهم ترین رکن در مذاکرات اختمالی آینده این است که طرف مقابل نیز انعظاف داشته و این مذاکره از مونولوگ به دیالوگ تبدیل شود. در این باره رهبر فرزانه انفلاب فرمودند:

" من به این گفت و گو ها خوش بین نیستم. گفت و گو در منطق حضرات آمریکایی به این معنی نیست که بنشینیم و به راه منطقی دست بیایبم. هدف از اول اعلام شده است، می گویند بنشینیم تا نظر ما را قبول کنید!"

ج- یکی از مهمترین نکات این سخنرانی پاسخ ضمنی رهبر اتقلاب به بخشی از پیام اوباما به مناسبت نوروز بود. اوباما در این پیام ضمن تکرار برخی ادعاها در زمینه مساله هسته ای، با اعلام آمادگی برای مذاکره شعری از حافظ را خطاب با ایرانیان با هدفی کاملا از پیش طراحی شده، قرائت کرد: "درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد_ نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد!"

رهبر معظم انقلاب با اشاره به این که دشمنی و کینه توزی علیه ایران و انقلاب اسلامی همواره از سوی آمریکا بوده است، راهکار حل مسائل موجود را دشمنی نکردن آمریکایی ها دانسته و فرمودند:

" اگر می خواهند مشکلات فی مابین وجود نداشته باشد دست از دشمنی بردارند....مسئولان امریکایی را هدایت می کنم، اگر به دنبال راه حل عاقلانه هستند دست از دشمنی بردارند."

رهبر معظم انقلاب: آنچه که برای رئیس جمهور آینده نیاز داریم، امتیازات امروز منهای ضعف های موجود است.

2- انتخاباتی پرشور با حضور همه سلایق و جریانها

دومین فراز مهم سخنرانی رهبر معظم انقلاب ،مربوط انتخابات ریاست جمهوری پیش روی است. در واقع در این سخنرانی مهم ترین رویکردها و سیاستهای نظام درباره انتخابات آینده و شاخصه های رییس جمهور آینده تبیین شد. مهم ترین نکات طرح شده درباره انتخابات به شرح زیر است:

الف- یکی از اصول مهم و خدشه ناپذیر مردم سالاری دینی ،ضرورت تکثر و مشارکت تمامی سلیقه ها در انتخابات است. متاسفانه یکی از آسیبهای موجود در کشور ما نگاه حذفی جریانات و جناح ها به همدیگر است. این آسیب موجب شده است، رویکرد جذب حداکثری که از سوی رهبر انقلاب تبیین شده بود با نگاه ضیق و سخت گیرانه ای محدود شود. رهبر  حکیم انقلاب ، اصل مهم در خصوص انتخابات را گستردگی سلایق و گروه های شرکت کننده در انتخابات برشمردند و تصریح کردند: "در انتخابات همه سلیقه ها و جریانهای معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند و این هم حق است و هم تکلیف و انتخابات در جمهوری اسلامی برای یک جریان و سلیقه سیاسی خاص نیست."

ب- یکی دیگر از آسیبهای انتخاباتی که رویکردهای دموکراتیک مردم سالاری دینی را مختل می کند، ادعای برخی نامزدها، هوادارانشان و یا جریانهای سیاسی مبنی بر حمایت رهبری از آنها است. این آسیب متاسفانه ضمن این که با واقعیت سازگار نبوده و دادن نسبت نادرست به رهبر انقلاب است، زمینه ساز سو استفاده رسانه های بیگانه نیز می شود. همواره رهبر معظم انفلاب اعلام فرموده اند که هرگز از نامزدی حمایت نکرده، دارای یک رای مانند همه بوده و انتخاب رییس جمهور را یک تصمیم گیری عمومی می دانند. رهبر معظم انقلاب ضمن نهی سیاسیون از طرح چنین ادعاهایی خظاب به مردم چنین فرمودند:

"این طور نیست که رهبری نظرش را در مورد کاندیدای خاصی بگوید و یا نظری را به بنده نسبت بدهند و بگویند نظر رهبری روی فلانی است. از کسی این را قبول نکنید"

ج- مهم ترین بخش مربوط به انتخابات نبیین شاخصهای نامزد اصلح انتخابات از سوی رهبری است. رهبر معظم انقلاب مساله شناخت نامزد اصلح را همواره به عنوان رکن مهمی در انتخابات معرفی می کرده اند. رهبر فرزانه انقلاب در بیان ویژگی های مورد نیاز برای رئیس جمهور آینده تصریح کردند:

" آنچه برای رئیس جمهور آینده نیاز داریم امتیازهایی است که امروز وجود دارد منهای ضعف های موجود. رئیس جمهور هر دوره ای باید امتیازاتی رئیس جمهور قبلی را داشته باشد به اضافه آنکه نقاط ضعف آن را هم نداشته باشد."

رهبر معظم انقلاب: رهبری یک رای بیشتر ندارد/ این رای هم تا وقتی به صندوق انداخته نشده کسی از آن اطلاع ندارد.

حال سوال اصلی اینجاست که ویژگی های مثبت و یا منفی رییس جمور و دولت فعلی چیست که می بایست مد نظر قرار گیرد. رهبر انقلاب در سال 1387 برخی نکات مثبت دولت فعلی و مفامات آنرا به شرح زیر بیان فرموده بودند:

ج-1-نشاط و پرکاری: یك خصوصیت این است كه این دولت، واقعاً یك دولت كار است؛ دولت حركت و اقدام است؛ انرژى و نشاطِ كار این دولت، یك امر برجسته است.

ج-2-احیای گفتمان انقلاب:  خصوصیت و امتیاز دوم كه در این دولت هست، شعار و گفتمان كلى این دولت است كه منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهاى انقلاب است؛ این خیلى چیز باارزشى است.

ج-3-مردمی بودن و ساده زیستی: امتیاز سوم هم روحیه‌ى مردمى و خاكى این دولت است؛ این هم خیلى باارزش است؛ این را قدر بدانید. شما امتیازتان به تشخص ظاهرى و شكل و قیافه نیست؛ امتیازتان به همین است كه خودتان را با مردم هم‌سطح كنید، به شكل مردم و در میان مردم باشید، با مردم تماس بگیرید، با آنها انس پیدا كنید، از آنها بشنوید.

در مقابل این دولت و مقامات آن بویژه در سالهای انتهایی دچار برخی مشکلات و نواقصی شدند. برای مثال ورود و قدرت یابی برخی چهره ها که دارای شعارهای انحرافی بودند، ماجرای تاخیر در انجام فرامین رهبر معظم انفلاب در تغییر معاون اول رییس جمهور، ماجرای عزل وزیر اطلاعات و استنکاف یازده روزه رییس جمهور و ... از مواردی است که می توان از آن به عنوان نفاط ضعف دولت دهم به آن اشاره کرد. به علاوه ورود به تنشهای بی حاصل با قوای دیگر و اصطکاکهای سیاسی نیز تا حدی از ضعفهای دولت فعلی بود.

به علاوه رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی، یکی از نقاط ضعف موجود را بی توحهی به سیاستهای کلان و تصمیم گیری های پیاپی دانسته و فرمودند:

"وابستگی اقتصاد ما به نفت و بی اعتنایی به سیاست های کلان اقتصادی و تصمیمات پی در پی و روزمره از سوی مسئولان دو مورد از این ضعف های اقتصادی است."

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان