تبیان، دستیار زندگی
فکر می کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس می زنید این عکس کجاست؟


فکر می‌کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟ آیا هنوز هم مکانی مانده است که از آن بی‌اطلاع باشیم یا حداقل چیز زیادی درباره آن ندانیم؟ اگر در پاسخ دادن به سوالات بالا کمی مردد هستید در سلسله مطالب « حدس می‌زنید این عکس کجاست؟» با ما همراه باشید تا شما را با مناطقی از عالم روبه‌رو سازیم که درباره آن چیزی نشنیده‌اید یا کمتر از آن می‌‌دانید.

علوم مختلف با سرعتی سرسام آور در حال رشد و تکامل هستند به طوری که هر روز بعد از بلند شدن از خواب و مالیدن چشمانمان از طریق اینترنت، تلویزیون، رادیو، رسانه های نوشتاری و ... با اخباری رو به رو می‌شویم که بعد از شنیدنشان دهانمان از تعجب باز می‌ماند و باید دوباره چشمانمان را بمالیم، اما این بار از شدت تعجب!

اخترشناسان و منجمان از آن دست افرادی هستند که باعث می شوند مغز ما از شدت تعجب سوت بکشد. تلسکوپ‌های غول پیکر و پیشرفته آن‌ها در کنار فناوری‌های پیچیده شبیه سازی داده‌های دریافت شده از ماهواره‌های فضایی باعث شده است این دانشمندان هر روز اخبار جدید و جذابی برای ما داشته باشند.

سکوی صخره‌ای صاف و همواری که مریخ‌نورد روی آن قرارگرفته، به نام "جان کلاین" شناخته‌شده‌است. این سکو محل اولین فعالیت‌های حفاری سنگ کنجکاوی بود

تلسکوپ فضایی هابل تا امروز نقش به سزایی در دستاوردهای فضایی داشته است و حتما تا به امروز نام آن را بارها شنیده اید اما حالا قرار است تلسکوپی به فضا ارسال شود که جانشین هابل شود: تلسکوپ فضایی جیمز وب. جیمز وب یک تلسکوپ فروسرخ است در حالی که هابل قدرت رۆیت نور مرئی و طول‌موج‌هایی از فرابنفش را دارد. قطر آیینه آن 6.5 متر است در حالی که قطر آیینه هابل تنها 2.4 متر است. هابل در فاصله 575 کیلومتری زمین واقع‌شده و در دمای 77 درجه کلوین کار می‌کند؛ در حالی که جیمز وب در دمایی سردتر و در فاصله دورتری از زمین کار خواهد کرد. پس با شروع کار این تلسکوپ فضایی باید منتظر اخبار به مراتب تعجب برانگیزتری باشیم!

حدس می زنید این عکس کجاست؟

در سلسله مطالب « حدس می زنید این عکس کجاست؟» قصد داریم شما را با تصاویری که اخترشناسان از جای جای کائنات تهیه می‌کنند آشنا سازیم. حالا به نظر شما دو تصویر بالا که قسمتی جدا شده از یک عکس کاملند متعلق به چه مکانی هستند؟

تصویر سمت چپ: مریخ نورد کنجکاوی
حدس می زنید این عکس کجاست؟

این عکس بسیار جالب مریخ نورد کنجکاوی ناسا از خودش، چشم‌انداز گسترده‌ای از مکان آن در منطقه خلیج یلونایف (Yellowknife)  در دهانه گیل سیاره سرخ را دربرگرفته‌است. سکوی صخره‌ای صاف و همواری که مریخ‌نورد روی آن قرارگرفته، به نام "جان کلاین" شناخته‌شده‌است. این سکو محل اولین فعالیت‌های حفاری سنگ کنجکاوی بود. در پای این مریخ‌نورد مغرور و سربلند، یک حفره کم‌عمق تست حفاری و یک سوراخ جمع‌آوری نمونه به قطر چند سانتی‌متر قرار دارند. این تصویر موزاییکی جالب توجه با استفاده از تک‌عکس‌های گرفته‌شده توسط تصویرساز لنز دستی مریخ (MAHLI)‌ این کاوشگر و ابزار Mastcam ساخته‌شده‌است. ابزار Mastcam که برای ایجاد فریم‌های مناظر پانوراما مورد استفاده قرارمی‌گیرد، در بالای سطح مریخ‌نورد قرار دارد. اما MAHLI، که برای ایجاد نماهای نزدیک در نظر گرفته شده‌است، در انتهای بازوی روباتیک مریخ‌نورد نصب شده‌است. عکس‌های MAHLI که برای ایجاد این پرتره کنجکاوی از خودش مورد استفاده قرارگرفته‌اند، شامل بخش‌هایی که خود بازو را نشان می‌دهند نمی‌شود، بنابراین MAHLI و بازوی روباتیک در این تصویر دیده نمی شوند. این نسخه تماشایی تعاملی از پانوراما پرتره کنجکاوی از خودش را مورد بررسی قرار دهید.

تصویر سمت راست: کهکشان گرداب M51
حدس می زنید این عکس کجاست؟

این عکس از کهکشان گرداب برنده بخش «اعماق فضا» شد و مدال افتخار عکاس نجومی سال را برای مارتین پیو به ارمغان آورد. در این عکس بازوهای مارپیچی کهکشان، و همچنین کهکشان کوچک‌تر همدم آن که در حال دریده شدن توسط M51 است به وضوح دیده می‌شود. همچنین ستارگان بی کران کهکشان خودمان را هم در پس زمینه تصویر می توانیم ببینیم.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از پایگاه مجله نجوم و ماهنامه آسمان شب