تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب با اثر مغناطیسی سیم دارای جریان آشنا خواهیم شد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصل حرکت موتور

موتور متحرک

هر روزه شاهد جریان های الکتریکی در اطراف خود هستیم. همان گونه که می دانید سیم دارای جریان باعث ایجاد یک میدان مغتاطیسی در اطراف خود می شود که بزرگی و مقدار این میدان به اندازه جریانی که از سیم می گذرد، وابسته است. در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

خطوط میدان مغناطیسی در اطراف یک سیم بلند حامل جریان، به صورت دایره های متمرکزی در اطراف سیم ظاهر می شوند. جهت میدان مغناطیسی، عمود بر سیم و در جهت انگشتان دست شماست. البته این که از کدام دست برای تعیین جهت میدان استفاده کنیم، بسته به نظر خود شما یا کتاب درسی تان دارد؛ اگر جریان قرار دادی یا حرکت از سمت مثبت سیم به منفی را در نظر بگیریم، از دست راست برای تعیین میدان مغناطیسی در اطراف جسم استفاده می کنیم که انگشت شست در جهت جریان است. اما اگر در نظر بگیریم که الکترون ها در سیم از سمت منفی سیم (ناحیه ای با کمبود بار) به سمت ناحیه ای مثبت (فزونی بار) در حرکتند، از دست چپ برای تعیین میدان استفاده خواهیم کرد. برای درک بیش تر این مطلب می توانید به مطلب" جریان مستقیم" نیز رجوع کنید. پس نگران دست خود نباشید!!!

در مطلب زیر نیز این موضوع را خواهید فهمید.

میدان مغناطیسی سیم دراز و صاف با قانون آمپر به این صورت است:

موتور متحرک

که B و I به ترتیب میدان مغناطیسی و شدت جریان را نشان می دهند، r فاصله شعاعی از سیم و µ0 نشان دهنده نفوذ پذیری مغناطیسی در فضای خلا است و مقدار آن:

موتور متحرک

است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: آلچالانلو