تبیان، دستیار زندگی
علاقه ده نمکی به ساختن کلیپ ، در اخراجی های 3 هم قابل مشاهده است . در رسوایی هم این علاقه مشهود است . علاقه ی وافری که شاید ده نمکی را به سمت ساخت فیلمی موزیکال ببرد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مجتبی شاعری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیپ سازی به جای فیلم سازی


علاقه مسعود ده نمکی به ساختن کلیپ ، در اخراجی های 3 قابل مشاهده بود . در رسوایی هم این علاقه مشهود است . علاقه ی وافری که شاید ده نمکی را به سمت ساخت فیلمی موزیکال ببرد .


کلیپ سازی به جای فیلم سازی

ده نمکی راه فیلم ساختن و از آن مهم تر فروش فیلم را بلد است.

شاید برخی بر این عقیده باشند که دست و بال ده نمکی باز است  و البته، همین طورهم  هست،  ولی خیلی های دیگر هم دستشان باز است ،اما راه گیشه ی پرو پیمان  را یا بلد نیستند و یا قائل به عدول از ارزش هایشان نمی شوند.

نوشتن در مورد فیلم های ده نمکی نیز در همین حواشی فیلم هایش، معمولاً صاف و سره و پوست کنده نمی شود. تکلیف یادداشت ها و نقدهایی که در مورد این فیلم ها نوشته و نشر می شود ، مشخص نیست.

تصمیم می گیری که در مورد فیلم ده نمکی فقط نقد بنویسی. فقط داستان و تکنیک های  فیلم سازی را بررسی کنی، اما با موجی که معلوم نیست از کجا می آید، به سرزمین دیگری می افتی. می خواهی فقط یادداشتی بنویسی و یکی، دو نکته را برجسته کنی، اما دریغت می آید که به بقیه ی سنگینی های ذهنت نپردازی. آن وقت نقدت می شود یادداشت و یادداشتت می شود شبه نقد .

راه فروختن فیلم های ده نمکی از گذشته اش می آید. از گذشته اش و حرف هایی که می زده و هنوز هم همان حرف ها را در لباس های جدید مطرح می کند.

همین حاشیه ها و دست و بال باز، آن قدری جنجال آفرین است، آن قدری سر و صدا بلند می کند که از هر آگهی تبلیغاتی و تیزر تلویزیونی موثرتر می شود.

باید قبول کنیم که اگر بسیاری از کارگردان های معروف و باسابقه به استفاده از هنرپیشه های روجلدی برای بازی در فیلم هایشان متوسل می شوند، ده نمکی از دسته ی معدود کارگردان هایی است که نام خودش برای جذب مخاطب کفایت می کند. راه فروختن فیلم های ده نمکی عصبانی کردن منتقد و اهل سینماست.

همان هایی که از سینمای ده نمکی، ناراحت می شوند، در فروش فیلم های ده نمکی، بیشترین تأثیر را ایجاد می کنند.

راه فروختن فیلم های ده نمکی از گذشته اش می آید. از گذشته اش و حرف هایی که می زده و هنوز هم همان حرف ها را در لباس های جدید مطرح می کند. همین حاشیه ها و دست و بال باز، آن قدری جنجال آفرین است، آن قدری سر و صدا بلند می کند که از هر آگهی تبلیغاتی و تیزر تلویزیونی موثرتر می شود

فیلم هایی که در این سال ها به وسیله ی این کارگردان ساخته شده است، از همین الگو پیروی کرده است.از الگوی عصبانی کردن . عصبانی شدن از به هر قیمت خنداندن .

چندان مهم نیست، که وسیله خنداندن چه بوده و به چه قیمتی بوده است، مهم این است که مردم را بخنداند حتی اگر جمعیتی که آمار مشخصی از آن در دست نیست از این خنده ها عصبانی بشوند.

درست یا غلط با این الگو فیلم های این کارگردان می فروشد وبه سینما رونق می دهد.  هرچند که این الگو برای یک بار بریدن پارچه ی رخت سینما کفاف می دهد.

چند سال پیش، مطابق الگوی اخراجی ها، یک فیلم جنگی ساخته شد که اصلاً مجوز اکران نگرفت. وهن فیلم، صدای همه را در آورده بود. با این وجود شباهت های این فیلم به فیلم های ده نمکی نادیده گرفته شد.

دو فیلم آخر ده نمکی نشانه های ورود به ژانر جدیدی برای ده نمکی است. سینمای موزیکال ده نمکی در اخراجی های (3) نشانه ی علاقه ی او به این گونه ی سینمایی بود. و در رسوایی هم کلیپ سازی مورد علاقه اش را ادامه می دهد. فارغ از این که ربط مشخصی به فیلم داشته باشد یا نداشته باشد.

مجتبی شاعری

بخش سینما و تلویزیون تبیان