تبیان، دستیار زندگی
دولت های فرانسه و آمریکا پس از هفته ها بحث و اختلاف نظر سرانجام در مورد متن قطعنامه ای در سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حزب الله در لبنان به توافق رسیده اند. این قطعنامه خواستار "پایان کامل خصومت ها" می ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ویژه لبنان


دولت های فرانسه و آمریکا پس از هفته ها بحث و اختلاف نظر سرانجام در مورد متن قطعنامه ای در سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حزب الله در لبنان به توافق رسیده اند.

این قطعنامه خواستار "پایان کامل خصومت ها" می شود و از حزب الله می خواهد کلیه حملات خود را متوقف کند و در مقابل اسرائیل نیز باید به عملیات تهاجمی نظامی علیه لبنان خاتمه دهد.

یک خبرنگار در سازمان ملل می گوید عبارت بندی قطعنامه به گونه ای است که اگر اسرائیل استدلال کند که نیازمند دفاع از خویش است تا حدودی به آن کشور آزادی عمل می دهد.

جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت قطعنامه احتمالا تا چند روز دیگر تصویب خواهد شد. واکنش اسرائیل به این تحول احتیاط آمیز بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل شنبه شب یعنی بلافاصله پس از توافق بر سر متن پیش نویس، رایزنی در مورد آن را آغاز کرد.

این پیش نویس پس از هفته ها اختلاف نظر بر سر نحوه عبارت بندی درخواست پایان خشونت در لبنان مورد توافق قرار می گیرد.

جان بولتون گفت او اشتیاق زیادی دارد قطعنامه در اسرع وقت به تصویب برسد.

البته وی گفت لزوم پایان فوری خصومت ها در متن گنجانده نشده است.

اما این پیش نویس خواستار "پایان فوری کلیه حملات حزب الله و پایان هرگونه عملیات تهاجمی نظامی از سوی اسرائیل می شود."

متن پیش نویس - که برای 15عضو شورای امنیت فرستاده شده است - همچنین می خواهد نیروی کنونی سازمان ملل در لبنان بر پایان درگیری ها نظارت داشته باشد.

یک خبرنگار مستقر در مقر سازمان ملل در نیویورک می گوید اتخاذ فوری قطعنامه اکنون محتمل به نظر می رسد و رای گیری درباره آن ممکن است روز دوشنبه انجام شود.

این خبرنگار می افزاید انتظار می رود که وزرای خارجه کشورهای عضو برای رای گیری به نیویورک بروند که هدف آن دادن حداکثر وزن سیاسی ممکن به درخواست بین المللی برای توقف نبردهاست.

اسحاق هرزوگ، از وزرای اسرائیلی، متن پیش نویس را "تحولی مهم" خواند اما گفت اسرائیل پیش از واکنش نشان دادن باید از همه جزئیات آن آگاه شود! ( حتما خودشان هم می دانند که چنین قطعنامه ای در نهایت به سود کدام طرف تمام می شود.)

وی گفت عملیات علیه حزب الله تا زمان اجرای کامل قطعنامه ادامه خواهد یافت.

در مقابل محمد فنیش، از وزرای کابینه لبنان که از اعضای حزب الله است گفت که این گروه تنها در صورتی که اسرائیل همه نیروهایش را از لبنان خارج کند به قطعنامه پیشنهادی تن خواهد داد.

تونی بلر، نخست وزیر انگلیس توافق بر سر متن قطعنامه را "اولین گام مطلقا حیاتی برای خاتمه دادن به این بحران فاجعه آمیز" خواند و گفت اولویت این است که قطعنامه هرچه زودتر صادر شود و پس از آن درباره دستیابی به یک آتش بس دائم گفتگو شود.


ادعاهای اسرائیل

اسرائیلی ها می گویند در نظر دارند به مناطقی که نیروهای حزب الله برای پرتاب موشک از آنجا استفاده می کنند حمله کنند و می خواهند از تلفات غیرنظامیان در این حملات جلوگیری کنند.

اسرائیل قبلا اعلام کرده بود که کوماندوهای اسرائیلی به شهر صور حمله کرده اند. نیروهای اسرائیلی با استفاده از تاریکی شب وارد شهر صور شدند و به قصد کشتن رهبران محلی حزب الله دست به عملیات زدند.

به گفته اسرائیل، حمله به صور در پاسخ به پرتاب یک موشک دوربرد به خاک اسرائیل در روز گذشته بوده و در جریان آن کوماندوهای اسرائیلی به آپارتمانی در شهر صور حمله برده و 5 نفر از اعضای حزب الله را به قتل رساندند.

اما گزارش ها حاکی از آن است که حزب الله حمله کوماندویی اسرائیل به شهر صور را دفع کرده است.

هواپیماهای اسرائیلی پیش از بامداد شنبه، چهاردهم مرداد، (پنجم اوت) بار دیگر حومه های جنوبی بیروت را هدف حمله قرار داده و محل هایی را که اسرائیل می گوید مواضع حزب الله در شهر صور در جنوب لبنان است را بمباران کردند.

حزب الله نیز موشک های بیشتری به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

در جنوب لبنان جنگ زمینی نیز ادامه دارد و حدود 10 هزار نیروی اسرائیلی سعی دارند نیروهای حزب الله را از مرز عقب برانند.

اسرائیل می گوید یکی از سربازانش در نزدیکی روستای طیبه لبنان در اثر آتش خمپاره کشته شده است.

بمباران های بامداد شنبه در پی تهاجم سنگین هوایی روز جمعه و نیز تبادل سنگین آتش زمینی در مرز اسرائیل و لبنان صورت گرفت.

شدیدترین حمله روز جمعه، موشک باران مزرعه ای در داخل خاک لبنان و در نزدیکی مرز سوریه بود که در جریان آن دست کم 28 کارگر کشته شدند. بیشتر این افراد اهل سوریه بودند و از یکی از دهکده های اطراف برای کار به این مزرعه آمده بودند.

پس از این حمله، جمعیت خشمگینی در مقابل بیمارستان جمع شدند و شعارهای ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی سر دادند.

اسرائیلی ها گفتند از این مزرعه برای نگهداری سلاح استفاده می شده است!( به نظر اسرائیلی ها در مزرارع، بیمارستانها، حتی مدرسه ها و در تک تک خانه های لبنان سلاح نگهداری می شود!)

حزب الله نیز روز جمعه بیش از 200 راکت به سوی اسرائیل پرتاب کرد که سه راکت به حادره واقع در 45 کیلومتری تل آویو اصابت کرد.

در جریان این حملات راکتی، سه غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند.

تصور بر این است که در جریان جنگ جاری لبنان، راکت های حزب الله هیچگاه تا این حد در عمق خاک اسرائیل نفوذ نکرده بود.

مقام های شهر تل آویو به مردم این شهر هشدار داده اند که برای در امان ماندن از حملات حزب الله پناهگاه هایی آماده کنند.


مقام آمریکایی در لبنان

همزمان دیوید ولش، از معاونان وزارت امور خارجه آمریکا برای گفتگو درباره بحران لبنان به بیروت سفر و با فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان و نبیه بری، رییس پارلمان این کشور، دیدار کرده است.

آقای ولش گفت درباره راه های پیش رو با این دو مقام گفتگو کرده و بر حمایت آمریکا از لبنان تاکید کرده است!( معنی حمایت را هم فهمیدیم!)

در همین حال عمرو موسی، دبیر کل جامعه عرب، در حال سفر به کشورهای مختلف عربی است و به گفتگو با مقام های این کشورها در مورد بحران لبنان ادامه می دهد.


لینک مطالب مرتبط:

خاورمیانه جدید !

سران عرب نگران الگوبرداری جوانان سنی

اسرائیل از نوار غزه عقب نشینی کرد

دوران سخت و ‌تحمل‌ناپذیر برای صهیونیست‌ها؟

کی بود؛ کی بود؛ ایران بود...

سانسور، حربه صهیونیست‌ها برای پنهان كردن پیروزی‌های حزب‌الله

متن كامل سخنان سید حسن نصر‌الله

پس از بحران

دیدار بوش و بلر برای رسیدن به یک صلح پایدار!

این درد را درمان کجاست؟!

مسلمان شدن دختر دانش آموز اسراییلی

تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به مكه

ریشه تاریخی ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی

صهیونیسم از نگاه صهیونیست ها ...

حزب الله: انتقام خواهیم گرفت

پیشنهاد طرح صلح ایرانى