تبیان، دستیار زندگی
ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات(شماره‌های اسفندماه 91 و فروردین ماه 92) منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات

ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات(شماره‌های اسفندماه 91 و فروردین ماه 92) منتشر شد.

در این شماره علاوه بر مقالات، یادداشت‌ها، گزارش‌ها و بهاریه‌های استادان، مدیران و کارشناسان حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و ارتباطات، پرونده‌هایی در موضوعات «رسانه»، «جامعه اطلاعاتی»، «یادداشت شفاهی»، «مدیریت ارتباطات فرهنگی»، «مدیریت ارتباطات اجتماعی»، «پژوهش» و «هنر و رسانه» منتشر شده است.

این ماهنامه به صاحب امتیازی و مدیرمسۆولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر می‌شود.«انتظار لزوم کارآمدی بیشتر علوم ارتباطات» عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه به قلم مدیرمسۆول است که در آن با اشاره به اتفاقات منفی‌ای که در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سال 91 رخ داده، تأکید شده: در بررسی دقیق علل وقوع اتفاقات منفی به نظر می‌رسد فعالان ارتباطات و رسانه نیز باید به دنبال سهم خود بگردند و ضمن اعتراف به ناکارآمدی خود، به پرسش‌های اساسی در این مورد پاسخ دهند. او با ذکر چند پرسش، آورده: اگر بپذیریم نتیجه توسعه علم، ارائه راه‌حل برای غلبه برمسائل و مشکلات جامعه  و در نهایت پیشرفت و تعالی کشور است، انتظار لزوم کارآمدی بیشتر علوم ارتباطات و متخصصانش برای حل معضلات کشور در سال 92 و پس از آن، گزاف نخواهد بود.

مقالات، یادداشت‌ها، گزارش‌ها و بهاریه‌ها

«شورایعالی فضای مجازی؛ ظرفیتی برای تحول عظیم فرهنگی، اقتصادی و سیاسی- رویکرد دو فضایی به پیشرفت  اسلامی- ایرانی» عنوان مقاله دکتر سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران به مناسبت سالروز تأسیس شورایعالی فضای مجازی است. در بخشی از مقاله دکتر عاملی می‌خوانیم: شورایعالی فضای مجازی تداعی‌کننده‌ شورای انقلاب است و انتظار می‌رود انقلابی در نظام فناوری اطلاعات، ارتباطات و خدمات مجازی در کشور ایجاد کند. هدف این تحول، تسهیل در تولید، توزیع و مصرف خدمات دولت به مردم شریف ایران و همچنین در معرض قرار دادن خدمات و محتوای ارزان، سالم و سعادتمند است. به‌طور حتم الگوی اسلامی پیشرفت باید راهبرد ارزشی ناظر بر این تحول باشد و فرامتغیر ارزش‌های اسلامی در کنار همه‌ مۆلفه‌های تغییر در نظر گرفته شود.

در ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات، ترجمه یادداشت «ارتباطات  دیجیتال چیست؟» نوشته دیوید ای. بلك، توسط دکتر از یونس شکرخواه استاد رسانه برای نخستین بار منتشر شده است. همچنین دکتر اسماعیل قدیمی استاد دانشگاه در مقاله‌ای با عنوان «روابط‌عمومی به مثابه عامل تغییر»، به تبیین نظریه تغییر مل شارپ پرداخته و آورده: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ویژه اجتماعی محاط بر روابط‌عمومی در ایران، این نظریه می‌تواند در راستای بهبود موقعیت‌های روابط‌عمومی در ایجاد تحول و زمینه‌سازی برای پذیرش خود به عنوان یک حرفه، سودمند باشد.

«آیا انسان به این همه تحول در سایه انقلاب دیجیتال نیازمند است؟» عنوان مقاله‌ای از علی‌اکبر عبدالرشیدی مجری شناخته شده و کارشناس رسانه است. او مقاله خود را چنین آغاز کرده: اگر 30سال پیش از کسی می‌پرسیدیم «جهان رسانه‌ها و ارتباطات در سال 2012 چگونه جهانی خواهد بود؟» شاید کمتر کسی می‌توانست تصویری شبیه تصویر امروزی را از رسانه‌های نوین ترسیم کند. اتفاق غیرقابل تصوری که در 30سال گذشته در حوزه رسانه‏های نوین دیجیتالی رخ داد هنوز در حال طی مسیر است و راه تکامل و تحول خود را می‌پیماید. در نتیجه امروز هم نمی‌توان تصور کرد که جهان رسانه‌ها و ارتباطات در سال 2042 چگونه جهانی خواهد بود؟

«در اهمیت تاریخ، فلسفه و نظریه‌های ارتباطات» مقاله‌ای از دکتر غلامرضا آذری استاد ارتباطات است که برای اولین بار منتشر می‌شود. او در بخشی از مقاله خود تأکید کرده: تاریخ ارتباطات به طور ریشه‌ای به دوران ماقبل تاریخ و با اندکی تأمل، حتی پیشینه‌ای قبل‌تر از خلقت انسان را دربرمی‌گیرد، یعنی زمانی که حیات کره زمین در انحصار حیوانان گیاه‌خوار، طبیعت صرف و زمینه‌ای برای تکامل مجدد بود!

«2 نوع اخلاق رسانه‌ای و انتخابات» نوشته امیر دبیری‌مهر پژوهشگر علوم سیاسی، «شعر فرامرزی؛ رهاورد شبکه‌های اجتماعی» نوشته علی حیدری پژوهشگر ارتباطات، «الزامات موفقیت در اقتصاد مقاومتی» نوشته مهدی کرباسیان قائم‌مقام وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات، «تجربه‌های کسب و کار» نوشته علی جهانی مدیر روابط‌عمومی بانک پارسیان، «نقش روابط‌عمومی در پیشبرد اهداف بانک‌ها» نوشته غلامرضا کاظمی دینان مدیر بازاریابی و ارتباطات بانک کارآفرین، «قدر پیشکسوتان را بیشتر بدانیم» نوشته امیر هوشنگ عباس‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، «چرا روابط‌عمومی جدی گرفته نمی‌شود؟» نوشته غلامرضا کیامهر کارشناس ارتباطات، «خداحافظی با اندیشه‌های مندرس!» نوشته ابراهیم رستمیان مقدم مشاور انجمن روابط‌عمومی ایران، «روابط‌عمومی، حرفه‌ای مغفول ‌مانده در ایران» نوشته سیدشهاب سیدمحسنی رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، «فرصت شمار صحبت!» نوشته پروفسور یحیی کمالی‌پور رئیس گروه ارتباطات دانشگاه پوردو کلیومت، «چشم‏ها را باید شست» نوشته جواد قاسمی رئیس هیأت مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران، «نوروز و توسعه روابط‌عمومی» نوشته محمود ترابیان کارشناس روابط‌عمومی و «زایش طبیعت کودکی در سال نو» نوشته نگین حسینی کارشناس ارتباطات از دیگر عناوین مطالب این بخش هستند.

دکتر حسن بشیر نیز در آخرین بخش از سلسله مطالب «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی» نگاهی به مطالب یکساله این صفحات با عنوان یک سال گذشت: از «ناشکیبایی دیپلماتیک» تا «پذیرش دیپلماتیک» انداخته است.

«بهار نوین در تئاتر ایران» نوشته مهرداد رایانی مخصوص عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با نگاهی به وضعیت تئاتر در سال 91، «بررسی دلایل عدم استقبال مردم از سینما در سال 91» با عنوان «سال متفاوت!» نوشته مصطفی محمودی منتقد سینما، «دنیای رسانه‌ها در سال 1391 و 2012 چه شکلی بود با عنوان نقطه پرگار جهان امروز» نوشته رضا قربانی کارشناس رسانه به همراه «بررسی جشنواره فجر 31  از منظر ارتباطات، مدیریت و اقتصاد رسانه با عنوان آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم» به قلم وی، «بررسی تأثیرات پخش فیلم یک دقیقه‌ای زورگیری خیابانی» با عنوان «پخش فیلم‌های کوتاه جرائم شهری: خوب، بد، زشت؟» نوشته قاسم سرافرازی و «بازاریابی خیرخواهانه و بهبود کیفیت زندگی» نوشته محمد مهدی واحدی مشاور توسعه و بازاریابی نیز سایر عناوین مطالب این بخش هستند.

پژوهش: 8/59 درصد افراد به پیامک‌های تبلیغاتی اعتماد ندارند

گروه پژوهش ماهنامه مدیریت ارتباطات در ادامه نظرسنجی‌های پیشین، برای اطلاع از نظر مردم درباره کاربرد تبلیغات پیامکی نظرسنجی‌ای انجام داده که گزارشی از یافته‌های آن در این شماره منتشر شده است. پرسش‌نامه‌های این نظرسنجی به صورت مکتوب و در حاشیه نمایشگاه مطبوعات توزیع شده و 191نفر به آن پاسخ داده‌اند. پاسخگویان عمدتاً اصحاب رسانه و روابط‌عمومی و دانشجویان این حوزه بوده‌اند. در این گزارش ابتدا یافته‌های توصیفی و سپس یافته‌های تحلیلی ارائه شده است. برخی نتایج به دست آمده در این نظرسنجی، قبلاً در جایی گزارش نشده و تازگی دارد. یکی از این نتایج، اعتماد کم مردم به پیامک‌های تبلیغاتی است. نتایج فرعی به دست آمده از این نظرسنجی هم قابل توجه است؛ مثل این نتیجه که مردم به‌رغم از دست دادن نسبی اعتماد به اخبار رسمی، اما رسمی بودن منبع را همچنان یکی از دلایل اعتبار یک تبلیغات می‌دانند یا تبلیغات ماهواره‌ای کمترین اعتبار را نزد مخاطبان دارد.

«مقدمه‌ای بر اهمیت نظرسنجی ماهنامه مدیریت ارتباطات» با عنوان «پیامک تبلیغاتی، مسیری رو به آینده» و «تجربه واکنش به پیامدهای منفی تبلیغات پیامکی در سایر کشورها» با تیتر «از تنبیه مزاحم تا استراتژی بازدارنده» نوشته بهاره محبی به همراه گفت‌وگوی مهشید مظلوم با احمد یحیایی ایله‌ای، مۆلف کتاب «جامعه‌شناسی تبلیغات» با عنوان «در ایران پیامک تبلیغاتی نداریم» و «باید و نبایدهای پیامك» نوشته احمد یحیایی ایله‌ای از دیگر مطالب پرونده نظرسنجی ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات است.

رسانه: رسانه قدرتمند و تعاملی موبایل

منوچهر دین‌پرست و همکارانش در پرونده‌ رسانه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به بررسی رسانه موبایل پرداخته‌اند. تأملی درباب پدیده موبایل؛ صدای من شنیدنی نیست...نوشته منوچهر دین‌پرست، گفت‌وگوی محسن آزموده با علی‌اصغر کیا استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان موبایل به مثابه یک رسانه تعاملی، تکمیلی و ترکیبی، حاشیه‌های حقوقی تلفن همراه نوشته آرزو نوری کارشناس ارشد ارتباطات، همراه تنهایی؛ نگرشی بر هویت دیجیتالی تلفن همراه نوشته صابر صادقی کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، تلفن همراه به مثابه رسانه نوشته حامد خزایی و همراه انسان نوشته سیاوش تفضلی، عناوین مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

مدیریت ارتباطات اجتماعی: رسانه و نشاط اجتماعی

«کارشناسان از یأس و ناامیدی در ورای تبلیغات شهری خبر می‌دهند؛ ارسال سیگنال افسردگی از تبلیغات شهری» به قلم رضا فرخی، «عملکرد رسانه در بهبود وضعیت نشاط اجتماعی» در گفت‌وگوی میثم بشیرنژاد با امان‌الله قرائی‌مقدم با عنوان «جامعه‌ای که نشاط ندارد، هیچ چیز ندارد»، «انتقال ویروس غم از مطبوعات به مردم» به قلم مسلم بشیرنژاد کارشناس رسانه، «واکاوی نقش انتشار اخبار مسکن و ارتباط آن با وضعیت آرامش روانی جامعه» با عنوان «چه کسانی مردم را از نردبان گرانی مسکن بالا می‌کشند؟!» نوشته احمد کارخانه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبر و روزنامه‌نگاری، «رسانه‌ای که فاضلاب نشان می‌دهد!» به قلم استاد حسین باهر عضو شورای پزشکی سلامت فرهنگستان علوم پزشکی و «نوشته‌هایی که حال ما را می‌گیرند» به قلم محمد صادق زمانی عناوین مطالب پرونده مدیریت ارتباطات اجتماعی است که با مدیریت علی البرزی منتشر شده است.

هنر و رسانه: خبرنگاری رسانه و تئاتر

«رسانه‌هایی که دنبال نقطه‌های سیاه در تئاتر هستند» به قلم حسین مسافر آستانه مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی، «درباره خبرنگاری تئاتر؛ دیالکتیک تنها‌یی تئاتر وطن» نوشته سیداصغر نوربخش، گفت‌وگوی مهسا مقدم با ندا آل‌طیب خبرنگار تئاتر با عنوان «از دوران اوج مطبوعات برای ما فقط حسرت مانده است»، «نقش پررنگ رسانه‌ها در تئاتر دو دهه اخیر» نوشته شهرام کرمی مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان، «خبرنگاران ایتالیایی درباره کار در حوزه فرهنگ و هنر می‌گویند: طغیانی از نا آرامی‌ها یا دریایی آرام»، یادادشتی درباره جایگاه حوزه‌های تخصصی؛ «امر رایج خبرنگاران جهان سوم» نوشته پیر پلویماکز (پژوهشگر رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه بلژیک) با ترجمه ندا فراهانی، «سر جفری کاکس: خبرنگار همانند اسلحه آماده شلیک است»، «بررسی مخاطرات و جذابیت‌های یک شغل؛ نهادهایی ناتوان از حمایت خبرنگاران بین‌المللی» نوشته ندا فراهانی و «لور مالکوت: خبرنگار هنری باعث حرکت و انگیزه در یک هنرمند می‌شود» عناوین پرونده هنر و رسانه می‌باشدکه زیر نظر علی حسنلو آماده و منتشر شده است.

جامعه اطلاعاتی: حاکمیت اینترنت

سید تقی کمالی در ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات پرونده‌ای با عنوان «حاکمیت اینترنت» تدارک دیده است. «حاکمیت اینترنت و حاکمیت بر اینترنت؛ نگاهی به جدال بر سر حاکمیت مهم‌ترین ابزار ارتباطی عصر ما» نوشته مسعود عباسی، «سیاست‌گذاری در شبکه‌های نوین ارتباطی» نوشته مهدی فولادگر، «حاکمیت اینترنت؛ تدابیر نو برای مقتضیات جدید؛ در فضای جهانی اطلاعات و ارتباطات چه خبر است؟» نوشته سیدتقی کمالی، گفت‌وگو‌ی سیدتقی کمالی و الهه حسینی با ویکتور مایر اشونبرگر استاد حاکمیت اینترنت مۆسسه اینترنت آکسفورد با عنوان «رقابت اقتصادی قوی مرکزیت یک اکوسیستم زنده اینترنتی است»، «منازعات و دیدگاه‌های مرتبط با حاکمیت و شیوه اداره اینترنت» نوشته آرزو رنگچیان و «بررسی التفات‌ها و محتوای اندیشه‌ها درباره اینترنت گاورننس» نوشته عباس پورخصالیان عضو هیأت علمی - فرهنگی ایران در اجلاس عالی جهانی درباره جامعه اطلاعاتی، مطالب این پرونده را شامل می‌شوند.

یادداشت شفاهی

مجید اعزازی و همکارانش در پرونده‌ای به بررسی جایگاه یادداشت شفاهی در رسانه‌ها پرداخته است. «جایگاه یادداشت شفاهی به جای یادداشت ژورنالیستی می‌نشیند؟» نوشته مجید اعزازی، «یادداشت شفاهی؛ متولد فضای غیرحرفه‌ای» نوشته مجید فروغی مدرس روزنامه‌نگاری و ارتباطات، «یادداشت شفاهی؛ یادداشت فست فودی» نوشته علی حسین غریبی مدرس روزنامه‌نگاری و ارتباطات وگفت‌وگوی محسن آزموده با دکتر مهدی محسنیان‌راد درباره یادداشت شفاهی با عنوان «وقتی ابتکار عمل با مصاحبه‌شونده است»، مطالب این پرونده را شامل می‌شوند.

مدیریت ارتباطات فرهنگی: هویت فرهنگی و ارتباطات

«جایگاه رسانه در مکان‌شناسی ذهن انسان معاصر ایرانی و ارتباط آن با میراث فرهنگی وی» نوشته حسین اکبری‌نسب عضو هیأت علمی هنر دانشگاه پیام نور تهران، «موزه‌ها؛ جلوه‌گاه ارتباطات انسانی بر مبنای هویت فرهنگی جامعه» به قلم محمود میرعزیزی کارشناس ارشد میراث فرهنگی و مدیر پژوهشی کاخ گلستان، گفت‌وگو با نادر محقق  رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب با عنوان «توسعه هنری صرف چندان راهگشا نخواهد بود» توسط پیمان مرادخانی، «گذری بر آیین نوروز از منظر انسان‌شناسی» توسط محمد عارف انسان‌شناس و استاد دانشگاه، گفت‌وگوی راشد نصیری با یدالله پرمون، رئیس «مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای مرکزی و غربی» با عنوان «نوروز؛ میراثی جهانی که پیام‌آور صلح و دوستی است»، «بررسی تأثیر متقابل اهمیت میراث فرهنگی بر تقویت  ارتباطات بین‌المللی» توسط ابراهیم رسولی کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و پژوهشگر مسائل بین‌المللی، «جشن‌های نوروز و باورهای باستانی آن» نوشته محمدرضا رکنی کارشناس ارشد باستان‌شناسی وگفت‌وگو با محمدحسن طالبیان رئیس دفتر تدوین پرونده‌های میراث جهانی ایران توسط بهروز بلمه با عنوان «ویژگی‌های ارتباطی؛ اساس ثبت جهانی در یونسکو» عناوین مطالب این پرونده با مسۆولیت حجت‌اله مرادخانی است.

ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات در 116، صفحه چهاررنگ و با قیمت 8 هزار تومان منتشر و از طریق سایت www.prshop.ir  قابل تهیه است.

شماره بعدی این ماهنامه اول اردیبهشت ماه 92 منتشر خواهد شد.

تنظیم: هومن بهلولی