تبیان، دستیار زندگی
ممکن است زمانی که در سفر هستید، علاقه مند به خرید هدیه ای برای خانواده خود باشید، اما مدام به این موضوع فکر می کنید که آیا از هدیه خوششان خواهد آمد یا خیر. در میان راه های مختلف احتمالا به یک راه حل ساده می رسید و آن این است که با برقراری تماس تلفنی مشکل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباطات تصویری،خوب است یا بد؟


ممکن است زمانی که در سفر هستید، علاقه مند به خرید هدیه ای برای خانواده خود باشید، اما مدام به این موضوع فکر می کنید که آیا از هدیه خوششان خواهد آمد یا خیر. در میان راه های مختلف احتمالا به یک راه حل ساده می رسید و آن این است که با برقراری تماس تلفنی مشکل را حل کنید.

اما چنانچه این روش هم، شما را به مقصودتان نرساند، از تکنیکی استفاده می کنید که به واسطه آن بتوانید تصویر کالای مورد نظر را با طرف مقابلتان مبادله کنید و به این صورت با اطمینان به خرید آن، بپردازید.

ارتباط تصویری

این عادت بشر است و توانایی ذاتی که در قدرت چشم و دیدگان افراد وجود دارد و موجب می شود تا افراد بتوانند حجم وسیعی از اطلاعات روزمره را از طریق چشم دریافت  کنند. شاید همین قدرت ارتباطی منحصر به فرد که از طریق دیدن ایجاد می شود موجب تداعی این عبارت در ذهن می شود که "شنیدن کی بود مانند دیدن" . همین مسئله موجب می شود تا در اغلب اوقات دوست داشته باشید تا از طریق ارتباطات دیداری، دلتنگی خود را برطرف کنید و یا برای انجام اقدام خاصی به تبادل نظر و اطلاعات، بپردازید.

تکنیکی که قرار است درباره آن سخن بگوئیم، 3جی نام دارد که گفته می شود از ساده ترین کاربردهای نسل سوم ارتباطات موبایلی است. 3جی یا شبکه نسل سوم، برای اولین بار در سال 1979 به عرصه بازارهای جهانی وارد شد و تا سال 1383، توانست تا در برخی از کشورها تا حدود 90% نفوذ پیدا کند.

این فناوری امکان دسترسی به شبکه اینترنت پرسرعت را در حین حرکت و از طریق شبکه مخابراتی، میسر می سازد. این فناوری امکان تماس تصویری در حال حرکت را برای مشتریانش فراهم می کند.

به این ترتیب آن دوربین كوچكی كه جلوی گوشی‌ بعضی ها قرار دارد و همیشه خاك می‌خورد و یا جنبه تزئینی دارد، با استفاده از شبكه نسل سوم، پنجره جدیدی را به سوی‌‌ مخاطبانش باز میکند.

ورود نسل سوم به جامعه ما

تقریبا یک سال است که دسترسی به امكانات نسل سوم ارتباطات موبایلی در کشور ما امکان پذیر است، اپراتور سوم كشور، گسترش این شبکه را عهده دار است.

این اپراتور نو پا و جوان در كنار همه امكانات نسل سوم ارتباطات، قابلیت برقراری مكالمه تصویری بر بستر تلفن همراه را هم ارائه كرده است؛ قابلیتی كه این روزها حساسیت‌های زیادی برانگیخته و به موضوعی داغ تبدیل شده است.

تا جایی كه كمیته ویژه‌ای در مجلس شورای اسلامی سرگرم بررسی ادامه فعالیت یا توقیف كامل این سرویس‌دهنده ایرانی است.(1)

3جی یا شبکه نسل سوم، برای اولین بار در سال 1979 به عرصه بازارهای جهانی وارد شد و تا سال 1383، توانست تا در برخی از کشورها تا حدود 90% نفوذ پیدا کند.

جالب اینجاست که بدانیم در حالیکه چنین مسائلی در جامعه ما وجود دارد، در سایر جوامع، این نسل از ارتباطات موبایلی در آستانه بازنشستگی قرار دارد تا امكانات و سرعت بسیار بالاتری را به مشتركان ارائه ‌كند.

به هر حال هر فناوری ارتباطی، ممکن است در ابتدا به وسیله ای سرگرم کننده برای برخی از افراد تبدیل شود اما به مرور زمان، نحوه استفاده و بهره برداری صحیح از آن، برای افراد مشخص می شود و به طور تدریجی یاد می گیرند که چطور می توان از ابزار ارتباطی در جهت انجام فعالیتهای مفید استفاده کرد. مثل استفاده از سرویس پیام کوتاه که ابتدا با ارسال جوک و سرگرمی همراه بود و اکنون به ابزاری در جهت تبلیغات، انجام امور بانکی و ارسال پیامهای فرهنگی و اخلاقی، استفاده می شود.

سرویس پیام تصویری هم به احتمال زیاد، کاربردهای مفید و سودمندی خواهد داشت که در جهت سهولت زندگی افراد به کار برده می شود. مثلا انجام اموری از قبیل پزشکی از راه دور که اکنون در دنیا عملیاتی شده است. اینکه یک پزشک متخصص بتواند خدمات خود را توسعه دهد حتی در روستاها و مناطق دورافتاده. یادگیری از نحوه بهره گیری از چنین امکاناتی موجب سهولت شرایط برای افراد می شود.

استفاده دیگری که در رابطه با این ابزار ارتباط تصویری وجود دارد، آموزش مجازی است. هرچند که این سیستم چند سالی است که در کشور ما اجرا می شود اما با مشکلات زیادی روبروست. امکان بهره بری از تماس تصویری، موجب می شود تا مفهوم دانشگاه وو مدرسه، ملموس تر شود و امکان ادامه تحصیل برای افراد بشتری فراهم شود.

ارتباط تصویری

این امکانی است که با از میان برداشتن دیوارهای کلاس درس، امکان آموزش با کیفیتی مناسب را برای عده بیشتری از افراد یک کشور، فراهم می کند.

سیستم تماس تصویری در بخش های مختلف صنعت هم، کاربرد دارند. مثلا می توان با این ابزار به کنترل خط تولید اتومبیل یک کشور در کشوری دیگر، پرداخت.

تکنولوژی هم فرصت و هم تهدید

موارد مذکور، نمونه هایی از کاربردهای مختلف یک فناوری به نام ارتباطات تصویری بودند که یک تکنیک تازه در جامعه ما محسوب می شود. اما همانطور که واضح است این تکنیک هم مثل سایر تکنیکها، دارای جنبه های مثبت و منفی، به طور توامان است.

این همان موضوعی است که به  فرهنگ و طریقه مصرف صحیح از یك ابزار مربوط می شود. اینکه پیش از ورود یک ابزار،لازم است تا در رابطه با نحوه استفاده از آن، فرهنگ سازی شود.

رایانه، اینترنت، تلفن همراه و...ابزارهایی هستند  که می‌توانند در عین مفید و سودمند بودن آسیب‌رسان و مضر هم باشند، مثل چاقوی تیزی که در آشپرخانه برای انجام امور آشپزی استفاده می شود و همین چاقو می تواند جان انسانی را بگیرد.

این نمونه را  می‌توان در مورد فناوری نیز به كار برد؛ همین فناوری كه زندگی بشر امروز را سهل و آسان كرده است می‌تواند در صورت استفاده ناصحیح برای وی دردسر‌ساز شود.

سختگیری درباره ورود فناوری‌های نوین به داخل كشور، تا حدودی پسندیده است اما شرایط جامعه جهانی به گونه ای است که نمی توان با این جریانات مقابله کرد..

سرعت عمل قانونگذاران و مجریان نیز در بررسی و نظام‌مند ساختن ورود یك ابزار یا فناوری جدید می‌تواند بسیاری از این نگرانی‌ها را رفع كند، اما پاك كردن صورت مساله و بستن درها به روی دنیای آینده را نمی‌توان به‌عنوان راه‌حل برگزید.(2)

رایانه، اینترنت، تلفن همراه و...ابزارهایی هستند  که می‌توانند در عین مفید و سودمند بودن آسیب‌رسان و مضر هم باشند، مثل چاقوی تیزی که در آشپرخانه برای انجام امور آشپزی استفاده می شود و همین چاقو می تواند جان انسانی را بگیرد.

آنچه باید انجام داد این است که به بسترسازی و زمینه سازی استفاده از ابزار ارتباطی اندیشید و برای ورود این ابزارها، برنامه ریزی دقیق و صحیحی انجام داد. نه اینکه با ورود یک تکنیک، به چگونگی استفاده از ان و بررسی آسیبها و پیامدهای آن، پرداخت. همواره باید علاج واقعه را پیش از وقوع انجام داد. متاسفانه مشکلی که در جامعه ما وجود دارد همین است که تکنیک یا ابزاری با کارکردهای خاص خود، به جامعه وارد می شود و در میان مردم منتشر می شود و وقتی کارکردهای نا مناسب آن، گریبانگیر شد، آن وقت به فکر فرو می روند که چه باید کرد.

بهتر است به جای مخالفت و مقابله با ورود ابزارهای پیشرفته ارتباطی، به فرهنگ سازی و آموزش استفاده درست و مفید، از آن ابزار بپردازیم.

پی نوشت: 1و2 برگرفته از سایت جام جم آنلاین

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان