تبیان، دستیار زندگی
توسعه‌ی پایدار بدون آموزش و هر دو بدون نهادی شدن تحقیق ، به فعل در نمی آید . پژوهش و تحقیق باید در حل معضلات جامعه نقشی اساسی و تعیین كننده داشته باشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی پژوهش و تحقیق در جامعه

توسعه‌ی پایدار بدون آموزش و هر دو بدون نهادی شدن تحقیق ، به فعل در نمی آید . پژوهش و تحقیق باید در حل معضلات جامعه نقشی اساسی و تعیین كننده داشته باشد. تحقیق نیز برای حل مشكلات جامعه به سازماندهی نیاز دارد و سازماندهی به مدیریت ،برنامه ریزی ، اطلاع رسانی و آموزش . بنابراین باید همه ی سازمان ها به ارزیابی دقیق و محوری بپردازند تا مهم ترین و كاربردی ترین پژوهش در حوره ی فعالیت ها و برنامه ها انجام گیرد . هدف این مقاله پرداختن به موانع تحقیق و پژوهش در ایران از دیدگاه سنتی و مدرن می باشد .

چگونگی پژوهش و تحقیق در جامعه

ارتقای فرهنگ پژوهش و استقرار نظام تحقیق لازمه ی یك الگوی مطلوب از توسعه می باشد . اگر منهای مسایل ظاهری به شاخص های دقیق توسعه ی انسانی نگاه كنیم در می یابیم كه كشور ما با توسعه یافتگی فاصله زیادی دارد و علت اصلی این پدیده را می توان در موانع پژوهشی كشور جستجو كرد . در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور هر روز هزاران موضوع برای پروژه های تحقیقاتی در رشته های تحصیلی مختلف انتخاب می شوند و به مرحله پایان خود می رسند بدون اینكه هیچ كاربرد علمی و عملی برای جامعه داشته باشند . به این ترتیب هیچ ایده نوی در كشور به وجود نمی آید و هر روز كشور ما بیشتر به این سمت پیش می رود كه باید در این موارد اندیشه جدی شود .

چگونگی پژوهش و تحقیق در جامعه

فرهنگ پژوهش به نوبهء خود مستلزم آموزش صحیح و آموزش كارآ مبتنی بر پژوهش است . رواج و رونق انجمن ها و نهادهای علمی و تحقیقاتی و حمایت همه جانبه از محققان داخل و جذب محققان ایرانی خارج از كشور ، ضمن پرورش محققان تازه نفس جدید ، طبعاً‌ الگویی است در جهت نهادینه كردن فرهنگ پژوهش و در این حالت می توان بسیاری از كارهای تحقیقاتی به ویژه در سطح دانشجویان را به سمت تحقیقات كاربردی سوق داد ،

تا تنها نوشتن پایان نامه نوعی رفع تكلیف نباشد و دانشجویان قبل از رسیدن به مدرك به سواد حاصل از آموزش كارآمد رسیده باشند .

استاد عبدالسلام می گوید تأمین پنج شرط اساسی برای تحقیق و پژوهش الزامی است :

تعهدی پرشور ، حمایتی بخشنده ،‌امنیتی تضمین شده ، استقلال نهادهای علمی و جنبهء بین المللی دادن به تحقیق .

چگونگی پژوهش و تحقیق در جامعه

هر پژوهش به خلق اندیشه های تازه منتهی می شود و هر اندیشه تازه ای منشأ طرح پرسش های نوینی می گردد كه انسان را به ارزیابی های بیشتر و جدیدتر بر می انگیزد و زمینه ساز تحولات علمی، صنعتی اجتماعی در هر جامعه ای می باشد و انتقال اطلاعات و یافته های حاصل از پژوهش از طریق برگزاری همایشهای علمی ،‌انتشار تحقیقات ،‌ قطعاً در ایجاد فرهنگ پژوهش و تشویق و ترغیب مبتكران و پژوهشگران مۆثر خواهد بود.

در هر صورت نظام آموزشی و تحقیقاتی ، لازم است و در درجهء اول پا به پای هم و دوشادوش یكدیگر پیش بروند و در درجهء بعدی خود را با نیازها و اولویتهای بازار كار ،‌صنعت و خدمات بومی و ملی ، مطابقت داده و با آن در ارتباط باشند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

فراورنده : علیرضا سرمدی