تبیان، دستیار زندگی
رجعت نمایانگر قدرت الهی در زنده کردن مردگان است؛ چنان‌که برای برخی امت‌های گذشته چنین امری به وقوع پیوست. به آیات ۱۱۰ سوره کهف درباره زنده شدن مردگان به دست عیسی مسیح علیه‌السلام و آیات ۲۱ و ۲۵ سوره کهف درباره زنده شدن اصحاف کهف مراجعه فرمایید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت و حکمت رجعت چیست؟

رجعت

در هیچ‌یک از احکام و قوانین الهی، فهم تمام ابعاد و حکمت‌های آن برای بشر عادی امکان ندارد؛ مگر سخنی از خداوند حکیم یا یکی از اولیا و انبیا و اوصیا وارد شده باشد. با‌این‌همه، دقت و مرور بر احادیث فراوان رجعت، ما را به نکاتی چند رهنمون می‌شود: البته دانش ژرف آن در خزانه علوم امامان نهفته است.

1. رجعت تحقق‌بخش قسمتی از آرمان انبیا و امامان بزرگوار است که در حیات اولیه خود به آن نرسیدند و آن، حضور در جامعه‌ای صالح و موحد است؛

2. امت‌های گذشته به‌ویژه مۆمنان به آرزوی دیرینه و فطری خود؛ یعنی زندگی در جامعه دارای عدل، صلاح، تقوا و دانش نرسیده‌اند.

3. چشم‌به‌راهان ظهور و حکومت مولایمان، امام مهدی علیه‌السلام پیوسته در انتظار زیستند و با همان حال، از این جهان دیده فروبستند و در دفتر محبّت و مهر، دعای عهد را چنین زمزمه کردند:

«اَللّهمَّ إن حالَ بَینی وَ بَینَهُ المَوتُ الَّذی جَعَلتَهُ عَلی عِبادّکَ حَتماً مَقضیًّا فَأخرجنی مّن قَبری...؛ خدایا، اگر میان من و او مرگ، آن سرنوشت حتمی بندگانت، فاصله شد، مرا از قبر بیرون آر...» بنابراین رجعت می‌تواند اجابت دعای منتظران باشد.

رجعت نمایانگر قدرت الهی در زنده کردن مردگان است؛ چنان‌که برای برخی امت‌های گذشته چنین امری به وقوع پیوست. به آیات 110 سوره کهف درباره زنده شدن مردگان به دست عیسی مسیح علیه‌السلام و آیات 21 و 25 سوره کهف درباره زنده شدن اصحاف کهف مراجعه فرمایید

4. رجعت، موعد محاکمه کافران، منافقان و ستمگران به انبیا و به‌ویژه به اهل بیت رسول خدا است.

5. رجعت نمایانگر قدرت الهی در زنده کردن مردگان است؛ چنان‌که برای برخی امت‌های گذشته چنین امری به وقوع پیوست. به آیات 110 سوره کهف درباره زنده شدن مردگان به دست عیسی مسیح علیه‌السلام و آیات 21 و 25 سوره کهف درباره زنده شدن اصحاف کهف مراجعه فرمایید.

6. رجعت می‌تواند نشان‌دهنده  بخشی از عظمت حشر اکبر و قیامت کبرا در ساحت محدود دنیا، با رسیدن برخی افراد به سزای اعمال گذشته خود؛ چه مۆمنان خالص و چه کافران محض.

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر :

الأنوار اللامعة فی شرح الزیاره الجامعه، عبدالله شبر، صص 188 - 197، ذیل جمله «و مصدِّقٌ برجعَتکم».

بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج53، صص 39 -144.

رجعت از دیدگاه عقل، قرآن، حدیث، حسن طارمی.

الرِّجعة، میرزا محمد مۆمن استرآبادی.رجعت یا دولت کریمه خاندان وحی، محمد خادمی شیرازی.رجعت، علامه مجلسی که در آن 14 حدیث نقل کرده است.

رجعت از نظر شیعه، نجم‌الدین طبسی.

رجعت، سیّد ابوالحسن قزوینی رفیعی در اثبات عقلی رجعت و پاسخ به شبهات آن.

الإیقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرَّجعة، شیخ حر‌عاملی.

کتب تفسیر مانند صافی، الاصفی، کنزالدّقایق، شریف لاهیجی، مجمع البیان، نورالثّقلین، تبیان و ... ذیل آیات زیر:

بقره: 55، 56، 243، 259.

مائده: 10.

کهف: 25.

نحل: 38، 39، 83.

غافر: 11 و 51.

إسراء: 6.

بخش مهدویت تبیان


منبع: پرتال جامع مهدویت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.