تبیان، دستیار زندگی
اگر دوست دارید بلندترین تپه های دنیا را ببینید لازم نیست دور دنیا بچرخید. یک بلیط به مقصد کرمان و شهرستان ریگان شما را به این تپه ها می رساند. تپه هایی که نه فقط زیبا و دیدنی هستند، بلکه خاصیت درمانی هم دارند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تپه‌درمانی در ریگان!
تپه‌های شنی ریگان


اگر دوست دارید بلندترین تپه های دنیا را ببینید لازم نیست دور دنیا بچرخید. یک بلیط به مقصد کرمان و شهرستان ریگان شما را به این تپه ها می رساند. تپه هایی که نه فقط زیبا و دیدنی هستند، بلکه خاصیت درمانی هم دارند!

تپه‌های شنی ریگان ـ كه در دل كویر كرمان قرار گرفته با ارتفاع 75 متر در مجاورت روستای علی‌آباد پشت‌ریگ قابل دیدن است. این تپه ها به دلیل ماهیت شنی‌ و گرمایی كه در خود نگاه داشته و به مرور آزاد می‌كنند، خواص درمانی ویژه‌ای دارند و می‌توانند مسكنی برای دردهای جسمی و روحی باشند.

تپه‌های شنی ریگان

کجا برویم؟

شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران است. مرکز این شهرستان شهر محمدآباد است و در فاصله 300 کیلومتری جنوب کرمان واقع شده که بیشتر مردم آن از قوم بلوچ هستند. بر اساس آمار موجود این شهرستان با 9هزار متر مربع وسعت و 360 پارچه آبادی دارای حدود 90 هزار نفر جمعیت است.

شاید تا به حال تنها درباره تاثیرات درمانی آبگرم ها شنیده باشید اما باید برایتان بگوییم که خاک و سنگ هم خاصیت درمانی دارند؛ گرمایی كه بعد از حفر چاله و خوابیدن در میان شن‌ها بتدریج جذب بدن‌شده و به آن آرامش می‌بخشد، می تواند دردهای مفاصل، دیسك كمر، عوارض پوستی و حتی زخم بستر را بهبود بخشد

چطور درمان شوید؟

شاید تا به حال تنها درباره تاثیرات درمانی آبگرم ها شنیده باشید اما باید برایتان بگوییم که خاک و سنگ هم خاصیت درمانی دارند؛ گرمایی كه بعد از حفر چاله و خوابیدن در میان شن‌ها بتدریج جذب بدن‌شده و به آن آرامش می‌بخشد، می تواند دردهای مفاصل، دیسك كمر، عوارض پوستی و حتی زخم بستر را بهبود بخشد.

تپه‌های شنی ریگان

این تاثیر تا حدی است که بیشتر ارتوپدها و روانپزشكان، دراز کشیدن و راه‌رفتن در تپه‌های شنی را برای تسكین آلام بیماران خود توصیه و تجویز می‌كنند. راه‌رفتن در این تپه‌ها همچنین می‌تواند باعث التیام بسیاری از دردهای روحی ـ روانی شود.

اگر قرار است برای تپه درمانی راهی ریگان شوید، باید در این تپه ها چاله ای حفر کرده و در میان ریگ‌ها بخوابید و باقیمانده ریگ ها را روی بدنتان بریزید. بهتر است این كار به مدت 30 الی 45 دقیقه در بعدازظهر كه شن‌ها در حال خنك‌شدن هستند، انجام دهید.

از درمان تا تفریح

سفر به ریگان فقط در تپه درمانی خلاصه نمی شود. تپه های مرتفع این منطقه برای آموزش پرواز پاراگلایدر بسیار مناسب هستند. به خصوص که شنی بودن این تپه ها از آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌كند.

تپه‌های شنی ریگان

به جز پاراگلایدر، فوتبال ساحلی هم در ریگان رواج دارد و اگر مسافر این طبیعت كویری باشید، می‌توانید در مسابقات فوتبال ساحلی كه بزودی در حاشیه تپه‌های شنی ریگان برگزار می‌شود هم شركت كنید. مسابقات اسكی روی شن هم برای اولین بار در ایران با حضور 11 استان كشور در ایام نوروز روی این تپه‌ها برگزار می‌شود كه تماشای آن خالی از لطف نیست.

کجا اقامت کنیم؟

اگر تمایل به اقامت در هتل و اماكن اقامتی مناسب را داشته باشید، می‌توانید در اماكن اقامتی شهرستان ریگان ـ كه در 13 كیلومتری این تپه‌ها قرار دارد ـ مستقر شوید. شهرداری ریگان هم برای اقامت موقت گردشگران حدود 50 آلاچیق به صورت طبیعی در نزدیكی تپه‌ها آماده كرده است.

تپه‌های شنی ریگان

نزدیك‌ترین منطقه دارای امكانات به این تپه‌ها روستای علی‌آباد پشت‌ریگ است كه در فاصله 1500 متری تپه‌ها قرار دارد و قرار شده 20 منزل مسكونی برای اقامت گردشگران در ایام نوروز در این روستا تخلیه و آماده‌سازی شود.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان