تبیان، دستیار زندگی
الفبای تقلب مجموعه ای گلچین شده توسط حسین یعقوبی از 10 نویسنده برتر دنیا است. این مجموعه شامل سی و هشت داستان کوتاه در سبک گروتسک، طنز، پارودی، فانتزی و طنز سیاه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الفبای تقلب


الفبای تقلب مجموعه ای گلچین شده توسط حسین یعقوبی از 10نویسنده برتر دنیا است. این مجموعه شامل سی و هشت داستان کوتاه در سبک گروتسک، طنز، پارودی، فانتزی و طنز سیاه است.

الفبای تقلب

الفبای تقلب. مجموعه ای از نویسندگان طنز نویس دینا. مترجم: حسین یعقوبی. انتشارات مروارید.چاپاول. تهران.1390. 1650 نسخه.184 صفحه مصور.3700 تومان.

«مرد زود به بستر می رود. خوابش نمی آید. غلت می زند، می لولد، می جنبد، تاق باز، دمر، به پهلو، فایده ندارد. ملحفه را دور خودش می پیچد، باز می کند، سرش را در بالش فرو می کند، خوابش نمی آید. ساعت سه صبح است. بر می خیزد، دوستش را بیدار می کند. می گوید که خوابش نمی آید. دوستش توصیه می کند قدم بزند، یک پیاده روی کوتاه داشته باشد تا کمی خسته شود. بعد یک فنجان چای سبز بنوشد و چراغ را خاموش کند و بگیرد تخت بخوابد... تمام این کارها را می کند اما خوابش نمی آید. دوباره بر می خیزد. این بار به سراغ یک پزشک می رود. هیچ کدام از توصیه های پزشک دردش را دوا نمی کند. همچنان نمی تواند بخوابد. در ساعت شش صبح اسلحه اش را پر می کند. گلوله ای در شقیقه اش شلیک می کند. بلافاصله می میرد اما هنوز بیدار است. بی خوابی وضعیتی بسیار پایدار است.»[1]

کتاب الفبای تقلب ما را با 10نویسنده با ملیت ها و سبک های گوناگون آشنا می کند.

داستان های این نویسندگان بیشتر در قالب های سورئال، طنز، گروتسک، فانتزی، پارودی و طنز سیاه نوشته شده اند.

این مجموعه شامل سی و هشت داستان از 10 نویسنده برتر جهان در این سبک نوشتاری است که توسط مترجم انتخاب و به فارسی بر گردانده شده است.

این نویسندگان اغلب از نویسندگان معاصر انتخاب شده اند اما در زمان های گوناگونی زندگی کرده اند. کتاب پیش رو دریچه ای از طنز غرب را به روی ما باز می کند و ما را با طنز نویسان جهان غرب بیشتر آشنا می کند.

نویسندگانی که داستان های کوتاه و طنزشان برای این مجموعه انتخاب شده اند عبارتند از: جمیز تربر، دانیل خارمس، استر کلیز، ویرجیلو پینه را لی یرا، فرانتز کافکا، دوروتی پارکر، گروچو مارکس، فرناندو سورنتینو، ارسولا ویلیس جونز و هوراشیو کوئیرو گا.

تمامی این نویسندگان ،نویسندگان مطرحی هستند که جوایز زیادی نیز دریافت کرده اند. جمیز تربرنویسنده امریکایی است که مجموعه ای باارزش از نوول ها و قصه های کوتاه دارد. وی در سال های 1929 تا 1939 می نوشت.. بسیاری از آثار او هجو آمیز است. آدم های سرگشته ای که با دلتنگی در جهانی توضیح ناپذیر گام بر می دارند و به شکل خنده آور با جهان خود در جدالند. در آنها تشتت، حماقت و احساس پوچی که تمدن به انسان می بخشد دیده می شود.

برخی از داستان های این کتاب عبارتند از: جغدی که فرزانه بود، تک شاخ در باغ، سونات، خاطرات آنکه روزی فرزانه بود، طرفدار سینه چاک، چرا فلامینگو ها ماهی ها را می خورند؟، چگونه یک اسلحه مخفی بسازیم و...

یا گرو چو مارکس که نابغه طنز نویسی است. وی از سال 1927 تا 1973 برای نشریه نیویورک تایمز قلم می زد. شهرت او به خاطر فعالیت در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون است. وی مسائل سیاسی را هم در طنز خود به چالش می گیرد.

مترجم در ابتدای هر فصل توضیحی درباره هر یک از نویسنده ها ارائه کرده و سپس داستان های آن نویسنده را آورده است. همچنین در پایان کتاب نیز مقاله ای تحت عنوان تفاوت طنز و کمدی ضمیمه شده است که می تواند راهگشای بهتری برای شناخت داستان های طنز و سبک هایی چون گروتسک و پارودی باشد.این مقاله به قلم مترجم نوشته و تنظیم شده است و در آن به تاریخ طنز نویسی اروپا نیز پرداخته شده است.

داستان های جمیز تربر داستان هایی مصور است که تصاویر آنها نیز در کنار داستان ها آورده شده است.

برخی از داستان های این کتاب عبارتند از: جغدی که فرزانه بود، تک شاخ در باغ، سونات، خاطرات آنکه روزی فرزانه بود، طرفدار سینه چاک، چرا فلامینگو ها ماهی ها را می خورند؟، چگونه یک اسلحه مخفی بسازیم و...

«مرد گردن باریک درون یک صندوق چوبی رفت، در صندوق را از داخل قفل کرد و شروع کرد به خفه شدن. مرد گردن باریک در آستانه ی خفگی با خودش گفت: من در حال خفه شدن در این صندوق هستم. چون گردن باریکی دارم احتمالا سریع خفه می شم. دوست دارم شاهد جدال مرگ و زندگی باشم. البته این جدال غیر طبیعی است. اما شانس مرگ و زنذگی برابر است»[2]

پی نوشت:

[1]صفحه 83 و 84 کتاب از داستان بی خوابی

[2]صفحه 34 کتاب از داستان صندوق

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان