تبیان، دستیار زندگی
برای سخنرانی نیامده ام مجموعه یاداشت هایی به قلم گابریل گارسیا مارکز است که آن ها را عموما برای سخنرانی در محافل گوناگونش نوشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای سخنرانی نیامده ام


برای سخنرانی نیامده ام مجموعه یاداشت هایی به قلم گابریل گارسیا مارکز است که آن ها را عموما برای سخنرانی در محافل گوناگونش نوشته است.

برای سخنرانی نیامده ام

برای سخنرانی نیامده ام. گابریل گارسیا مارکز. مترجم: بهمن فرزانه. انتشارات ثالث.چاپاول. تهران.1390. 1650 نسخه.148 صفحه.5000 تومان.

« درسال های چهل، جووانی پاپینی، نویسنده ایتالیایی، با جمله ای زهرآلود پدربزرگ های ما را سخت خشمگین ساخته بود: " امریکا با پسمانده های اروپا ساخته شده است" امروز نه تنها دلایلی در دست داریم که ممکن است این مسئله واقعیت داشته باشد، بلکه بدتر از آن، تقصیر از خود ما بوده است» [1]

این کتاب مجموعه سخنرانی های گابریل گارسیا مارکز پیرامون موضوعات مختلف از چگونگی نویسنده شدنش گرفته تا صحبت در مورد سینما، مسائل زیست محیطی، امریکای لاتین و گردهمایی های بین المللی و غیره.

این سخنرانی ها با توجه به تاریخ زمانی به ترتیب از سال 1944 هنگامی که گابو برای اولین بار در زندگی اش توانسته بود بورس تحصیلی ای در دبیرستان به دست آورد، آغاز می شوند و تا سال 2007 و دعوت از او برای سخنرانی در چهارمین کنفرانس بین المللی زبان و در حاشیه آن تجلیل از بیست و پنجمین سالگرد دریافت نوبل این نویسنده امریکای لاتین ادامه پیدا می کنند.

وی در این کتاب اشاره کرده است که چگونه از همان دوران کودکی از انجام سخنرانی در میان جمع ترس داشته است و حتی اینکه چگونه با خواندن مقاله ای از یک منتقد ادبی و مقاله نویس روزنامه و نظر او در مورد پایان نویسندگی در امریکای لاتین از سر لج کردن با او دست به قلم برده و در ظرف چند روز داستانی را نوشته و برای آن روزنامه فرستاده است. این داستان در همان روزنامه منتشر می شود و آن منتقد هم با خواندن داستان اعتراف می کند که اشتباه کرده است. اینگونه است که مارکز به عالم داستان نویسی وارد می شود. از سال 1999 که مارکز دچار سرطان شد بسیار کم کار شده است. او بعد از عمل جراحی گفته بود ارتباط های خود را کاهش خواهد داد و حتی پریز تلفنش را خواهد کشید تا خاطرات خودش را بنویسد. سرانجام در سال 2002 زندگینامه این نویسنده به قلم خودش به نام « زنده ام تا روایت کنم» منتشر شد و بلافاصله توسط کاوه میر عباسی ترجمه شد. بهمن فرزانه با ترجمه بسیار خوب از صد سال تنهایی برای اولین بار مارکز را با رئالیسم جادویی اش به ایرانیان معرفی کرد و حالا مجموعه سخنرانی های وی را ترجمه کرده است.

عناوین برخی از این سخنرانی ها عبارتند از: دانشکده وطیفه شناسان، چگونه نویسندگی را آغاز کردم، به خاطر شما، وطنی متفاوت، تنهایی امریکای لاتین، به سلامتی شعر، چند کلمه در مورد فرارسیدن هزاره جدید، طوفان نوح داموکلس، اندیشه ای شکست ناپدیر و...

گابریل را حالا همه می شناسند و ده ها کتاب و داستان و یادداشت هایش را خوانده اند. دست کم نام « صد سال تنهایی » را شنیده اند و باید گفت مارکز با این کتاب هم آغاز شد و هم به پایان رسید. رئالیسم جادویی در این اثر هنوز هم قابل تقلید و باز تولید است و نویسندگان بسیاری بعد از او تلاش کردند این سبک تازه ابداع شده توسط مارکز را دنبال کنند و داستان هایی با این برچسب بنویسند و اغلب نیز در این کار نا موفق بوده اند. شاید بتوان گفت یک نمونه موفق دیگر از این سبک وجود دارد و آن هم مرشد و مارگریتا اثر میخاییل بولگاکف روسی است. مارکز برای نوشتن صد سال تنهایی برنده جایزه نوبل شد. و بعد از آن بود که به نوشتن خیلی چیزهای دیگری پرداخت.

برای سخنرانی نیامده ام، شامل یک مقدمه به قلم «کریستوبال پرا» است که این مجموعه سخنرانی ها را گردآوری کرده است و بیست و دو مطلب دیگر که همگی مجموعه صحبت های مارکز برای سخنرانی هایش در محافل گوناگون نوشته شده است.

عناوین برخی از این سخنرانی ها عبارتند از: دانشکده وطیفه شناسان، چگونه نویسندگی را آغاز کردم، به خاطر شما، وطنی متفاوت، تنهایی امریکای لاتین، به سلامتی شعر، چند کلمه در مورد فرارسیدن هزاره جدید، طوفان نوح داموکلس، اندیشه ای شکست ناپدیر و...

« شاید اجداد ما نیز در سال 1492 چنین تجربه ای داشته اند، هنگامی که گروهی دریانورد اروپایی به دنبال هندوستان بودند و به اشتباه پا به این سرزمین گذاشتند. اجداد ما نه قطب نما را می شناختند و نه می دانستند باروت چیست. ولی بلد بودند با پرندگان صحبت کنند و آینده را با فال گرفتن پیشگویی کنند. »[2]

پی نوشت:

[1]صفحه 131 کتاب از یادداشت امیدهای پوچ در مورد قرن بیست و یکم

[2]صفحه 65 کتاب از یادداشت پیش درآمدی برای هزاره جدید

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان