تبیان، دستیار زندگی
خداوند تبارك و تعالی از بنده می شه . خداوند در حدیث قدسی می فرماید : من از بنده ای كه در درگاهم اشك نمی ریزد متنفرم ! از این بنده بدم می آید !
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی که اعتیاد آور است


كسی كه نگاه به نامحرم می كنه ، چون در قلبش شهوت حاكم می شه ، حكمت نمی پذیره . این فرموده امام صادق (علیه السلام) هست ، ایشون می فرمایند : قلبی كه در آن شهوت حاكم شد ، حكمت نمی پذیرد . اصلاً دیگه آدم رغبت نمی كنه ، عبادات دیگه رو انجام بده . چرا ؟ چون به جای لذت عبادت ، لذت گناه رو بر قلبش حاكم كرده و این لذت شیطانی خیلی لذت خطرناكیه  !


نگاه

ضررهای گناه چشم را می شناسید؟

1- از نظر مادی  

آدمی كه به نامحرم نگاه می كنه ، براش عادت می شه . متأسفانه نگاه به نامحرم اعتیاد آوره!

یعنی طرف رو معتاد می كنه ، این شخص از نظر درسی هم مشكل دار می شه . چون اصلاً نمی رسه درس بخونه ، لذا یكی از مشكلاتی كه دبیرستانی ها و دانشجوها توی درسشون دارن ، همین نگاه به نامحرمه . نه درسش رو می فهمه ، نه زندگیش رو !

نشسته تو كتابخونه ، می خواد درس بخونه . كتابش هم بازه ، حالا تو اوج درس ، یه دفعه نامحرم رد می شه ! اون درسی رو كه تا الان خونده كه از یادش می ره ! این هم كه می خواد بخونه زهرمارش می شه ! هیچی نمی فهمه .

چقدر وقت ها كه به خاطر نگاه به نامحرم تلف می شه ! 4 ، 5 ساعت راه می ره كه بتونه به نامحرم نگاه كنه ! چه وقت هایی هدر می ره ؟! چه مشكلات بزرگ درسی و اجتماعی برای كسی كه مرتكب به این عمل می شه ، بوجود می یاد ؟! این از نظر دنیایی . آدم از كسب و كار و زندگی می افتد . اصلاً این نگاه به نامحرم می شه شغلش !!

یه جا می ایسته و فقط به نامحرم نگاه می كنه !

2 ـ از نظر اجتماعی

آقا ! آبروی آدم می ره . بالاخره یه وقتی آدم رو می بینن ، آبروش می ره ، آبروریزی بد دردیه . اصلاً طرف معتاده ، نمی تونه ترك كنه! بالاخره یه روزی لو می ره ، آبرو ریزی كه برای آدم به وجود می یاد ، یواش یواش تو خانواده می پیچه ، بعد هم بقیه می فهمند ! اونی كه نباید بفهمه هم می فهمه . می ره خواستگاری ، بهش جواب رد می دن . می گه : آقا ! چرا جواب رد دادی ؟! بهش می گن : الحمدلله شما كه دیگه نمی خواد ازدواج كنی !!

روایت می فرماید : یه بار كه انسان چشمش به نامحرم می افتد ، حالا می خواد فیلم باشه یا عكس باشه و یا خود نامحرم باشه ، اگه به آسمون نگاه كنه و نبینه ، اندازة ستاره های آسمون بهش حسنه می دن . و اگه به زمین نگاه كنه اندازة هر چی ریگ در زمین هست به او حسنه می دن و اگه چشماش رو ببنده به اندازة هر چی ریگ در زمین و ستاره در آسمونه ، به اون حسنه می دن. خیلی عجیبه !

3ـ از نظر معنوی

پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می فرمایند : (هر انسانی وقتی كه پاش رو در دنیا می ذاره ، تماماً نوره . نور ! هر گناهی كه انجام می ده ، یه مقداری از این نور از وجودش خارج می شه . اگه توبه كنه ، انشاءالله كه خدا می بخشه و توبه اش رو قبول می كنه و عقابی نخواهد داشت ولی اون نور دیگه برنمی گرده .

حالا شما فقط همین گناهه ، نگاه به نامحرم كه آدم خیلی راحت انجام می ده رو در نظر بگیرید ، هر یه نگاه ، یه تكه نور خارج می شه ، نوری كه دیگه نمی تونی برش گردونی ، هیچ راهی نداری ، از نورانیت وجودت كم می شه بعد می بینی كه مردم به درجات عالیه رسیده اند ، خیلی هم داری زحمت می كشی ، خیلی هم داری كار می كنی اما قبلاً نور رو از دست دادی دیگه فایده ای نداره . این خیلی مهمه . این حدیثی كه پیغمبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند برای همة گناهان هست ، من جمله گناهه نگاه به نامحرم .

در جایی دیگه پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می فرمایند : كه نگاه كردن به نامحرم شعبه ای از زناست . می فرمایند : هر عضوی زنایی دارد و زنای چشم نگاه كردن به نامحرم است ، خیلی گناه بزرگ شد !

می فرمایند : نگاه به نامحرم تیری است زهرآلود از تیرهای شیطان . هر نیم نگاه ، تیری به قلب لطیف و ربانی تو می زند . چقدر این گناه ، دم دست هم هست .

می فرمایند : نگاه به نامحرم عبادات را فاسد می كند . نماز رو فاسد می كنه ، نماز اول وقت رو فاسد می كنه ، نماز شب رو فاسد می كنه ، گریه ها رو فاسد می كنه .

نگاه

اصلاً نگاه به نامحرم متأسفانه یكی از گناهانی هست كه ریشه عبادت كردن رو می زنه ! یعنی كسی كه مبتلا به این گناه هست ، اصلاً به دیگر عبادات شوق و رغبتی پیدا نمی كنه . یكی هست دروغ می گه ، نماز شب هم می خونه ، كارهای دیگه هم می كنه . اما این یكی حساب و كتابش جداست ، نگاه به نامحرم اصلاً شوق و ذوق نسبت به عبادات رو كنسل می كنه .

كسی كه نگاه به نامحرم می كنه ، چون در قلبش شهوت حاكم می شه ، حكمت نمی پذیره . این فرموده امام صادق (علیه السلام) هست ، ایشون می فرمایند : قلبی كه در آن شهوت حاكم شد ، حكمت نمی پذیرد . اصلاً دیگه آدم رغبت نمی كنه ، عبادات دیگه رو انجام بده . چرا ؟ چون به جای لذت عبادت ، لذت گناه رو بر قلبش حاكم كرده و این لذت شیطانی خیلی لذت خطرناكیه !

علمای اخلاق روی این گناهه نگاه به نامحرم خیلی حرف زدند . هر كسی هرچی خواسته شروع كنه ، اول از این شروع كرده كه آقا ! اگه می خوای گناهان رو ترك كنی ، خیلی خوبه ، اما باید اول از چشم شروع كنی .

از همه مهمتر ، نگاه به نامحرم ، چشم رو خشك می كنه . چشم دیگه اشك نداره و این خشك شدن چشم موجب تنفر خداوند تبارك و تعالی از بنده می شه . خداوند در حدیث قدسی می فرماید : من از بنده ای كه در درگاهم اشك نمی ریزد متنفرم ! از این بنده بدم می آید !  

فردی خدمت موسی (علیه السلام) رسید، عرض كرد : آقا ! ما این همه گناه می كنیم ، اما خدا هیچ بلایی به ما نازل نمی كنه ، برو به خدا بگو مثل اینكه حساب و كتاب هات قاطی شده ! ( با یه حالت تمسخری این رو گفت )

پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می فرمایند : (هر انسانی وقتی كه پاش رو در دنیا می ذاره ، تماماً نوره . نور ! هر گناهی كه انجام می ده ، یه مقداری از این نور از وجودش خارج می شه . اگه توبه كنه ، انشاءالله كه خدا می بخشه و توبه اش رو قبول می كنه و عقابی نخواهد داشت ولی اون نور دیگه برنمی گرده

موسی (علیه السلام) به كوه طور رفت و با خداوند مناجات كرد . عرض كرد : خدایا ! این جوان بی ادبی كرد و چنین حرفی رو زد من چی جوابش رو بدم ؟ خداوند فرمود : من بهش بلا نازل كردم ، خبر نداره ! ازش سۆال كن چند وقته نتونسته با من حرف بزنه ؟ سۆال كن چند وقته نتونسته گریه كنه ؟ اشكش رو ازش گرفتم . لذت صحبت گرفتن با خودم رو ازش گرفتم . بیچاره ! خبر نداره .

مژده به کسانی که از لذت گناه چشم محرومند!

حضرت می فرمایند : هیچ كدام از شما به اندازه اون كسی كه با چشم پوشیدن از گناهه نگاه به نامحرم سود می كنه ، سود نمی كنید .

روایت می فرماید : یه بار كه انسان چشمش به نامحرم می افتد ، حالا می خواد فیلم باشه یا عكس باشه و یا خود نامحرم باشه ، اگه به آسمون نگاه كنه و نبینه ، اندازة ستاره های آسمون بهش حسنه می دن . و اگه به زمین نگاه كنه اندازة هر چی ریگ در زمین هست به او حسنه می دن و اگه چشماش رو ببنده به اندازة هر چی ریگ در زمین و ستاره در آسمونه ، به اون حسنه می دن . خیلی عجیبه !

به نامحرم نگاه می كنه بعد میگه چرا چشمم خشک شده؟! می گه : دعا كه می خونن ، همه گریه می كنن ، اما من همین جور مثل بت می نشینم و هیچ احساس و حالی به من دست نمی دهد.

خوب عزیز من ریشه این موضوع را کشف کن و در اصلاح آن بکوش.

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد

سایت پرسمان

سایت حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.