تبیان، دستیار زندگی
تمام طاعات و عبادات در صورتی به درد ما می خوره كه ممزوج و مخلوط با گناه نشده باشه ، امام باقر (علیه السلام) هم در این رابطه می فرمایند : خم های عسل عبادت خود را با سركة گناه مخلوط نكنید ! كه این عسل مخلوط با سركة‌ گناه را در روز قیامت هیچ كس از شما نخواهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطرناک ترین گناه را می شناسید؟


تمام طاعات و عبادات در صورتی به درد ما می خورد كه ممزوج و مخلوط با گناه نشده باشد، امام باقر (علیه السلام) هم در این رابطه می فرمایند : خم های عسل عبادت خود را با سركة گناه مخلوط نكنید ! كه این عسل مخلوط با سركه‌ گناه را در روز قیامت هیچ كس از شما نخواهد خرید .


نگاه

كوه هایی از عبادت با یه سنگ از گناه ، فرو خواهد ریخت و خرابش خواهد كرد . آخوند بزرگوار ملا حسین قلی همدانی فرمودند : من هیچ توصیه ای برای شما ندارم كه مثلاً فلان كار رو بكنید ، فلان ذكر رو بخونید . تنها چیزی كه واجبه اینه كه گناه نكنید . همین ! گناه نكن ، همه مسائل حله .

برای اینكه انسان گناه نكنه چند نكته لازم و ضروری هست :

1 ـ اول اینكه گناهان رو بشناسد ، 2 ـ اهمیت گناه نكردن شناخته بشود . 3 ـ دلیل حرمت گناه شناخته شود . 4 ـ تصمیم بر ترك گناه گرفته بشود . 5 ـ راه های تقویت این تصمیم گفته بشود .

خطرناک ترین گناه

گناه چشم یكی از مبتلا به ترین و یكی از خطرناك ترین گناه هاست ، و یكی از بیچاره كننده ترین گناهان ! یعنی این گناه چشم ، واقعاً پدر آدم رو در می آورد ! 

گناه چشم چی هست ؟ خوب دقت كنید برای چشم این گناهان رو منظور كرده اند :

1- نگاه مرد نامحرم به زن نامحرم و نگاه زن نامحرم به مرد نامحرم

هم برای زنها ، چشم پوشیدن داریم و هم برای مردها . حالا این نگاه كردن به دو صورت ممكنه باشه :

نگاه با ریبه !

اگه بخوایم لُب مطلب رو بگیم هر نگاهی كه با ریبه باشه حرامه . به هر چیزی كه آدم با ریبه نگاه كنه حرامه ، با ریبه ! ریبه چیه ؟ ریبه یعنی اینكه آدم در اثر این نگاه به میل های غیر شرعی متمایل بشه . و یا اینكه خوف و ترس این رو داشته باشه كه در گناه بیوفته. این می شه ریبه .

پس : “ هر نگاهی ، به هر چیزی ، اگر با ریبه باشد حرام است .

نگاه بدون ریبه !

یعنی نگاه بدون هیچ قصد و لذتی. نگاه كردن به بدن نامحرم به غیر از قرص صورت و كفین ، حتی بدون قصد و لذت ، حرام است . یعنی اگر انسان به این دو قسمت ( قرص صورت و كفین ـ از ساعد یعنی مچ دست تا انگشتان ـ ) بدون قصد نگاه كنه ایرادی نداره ، اما با قصد و لذت ، اینها هم حرام می شه.

نگاه مرد نامحرم به پا و مچ پای زن نامحرم حرام است و بر خواهرها واجبه كه جوراب بپوشن . برادرها هم واجبه كه غضِّ بصر ( چشم پوشیدن ) از پای زن نامحرم داشته باشن !

اولین تأثیری كه گناه روی اعضاء و جوارح می ذاره ، روی چشم هست . یعنی اولین عضوی كه گناه كار بودنش رو لو می ده همین چشمه . لذا می گن وقتی می خواید به دیدن بزرگان برید ، یه “ یا ستار العیوب ”‌‌ بگید بعد برید !

برای زنها چطور ؟ زنها هم به همین صورت ، نگاه كردن به بدن مرد نامحرم حرامه ، حتی بدون قصد و ریبه ، مگر به قرص صورت و سر و دستها و پا (تا ساق پا ) بعضی از علماء گفتند كه نگاه كردن به گردن تا حدودی كه یقه رو باز می ذارن ایرادی نداره . ولی بقیه اش ایراد داره.

خُب این بحث دیدن مستقیم هست. یعنی تا اینجا حكم هایی كه گفته شد مربوط به دیدن مستقیم بود . اما بیایم سراغ دیدن غیر مستقیم مثل دیدن عكس ، تصویر و تلویزیون . اینها رو فرمودند : دیدن اینها ایرادی نداره، اما تا كجا ؟ تا عورت . دیدن غیر مستقیم ، غیر از عورت ایرادی نداره . البته به شرطی كه با ریبه و قصد و لذت نباشه .

2ـ نگاه كردن به فیلم هایی كه اشاعه فحشاء می كند حرام است

فیلمهایی كه اشاعة فحشاء می كنه باز هم می شه ریبه، هر فیلمی كه آدم در اثر دیدنش تحریك می شه ، ریبه است و دیدنش حرامه .

3 ـ نگاه كردن به كتاب های ضالّه حرام است

نگاه كردن به خطش و دیدنش حرامه . البته برای كسانی كه اهل تحقیق و علم نیستند و گول می خورن .

4 ـ نگاه كردن به آلت قمار حرام است

بعضی از ابزار و وسایل هستند كه توی جامعه فقط باهاش قمار می شه، خُب اینها مشخصه نگاه كردن به اینها حرامه . اما ممكنه یكی منچ هم بازی كنه و شرط بندی كنه كه این هم عمل قمار هست ولی ابزار منچ ، آلت قمار نیست و نگاه كردن بهش اشكالی نداره .

پس نگاه كردن به اون ابزاری حرام هست كه فقط باهاش قمار می شه مثل تخته نرد ، پاسور و . . . كه اینها در جامعه معروف هست به ابزار قمار ، می فرمایند نگاه كردن به اینها حرام هست چه برسه به اینكه آدم باهاش بازی كنه .

می گه : آقا ! ما كه شرط نمی بندیم. نه آقا جون! حرامه! آلت قمار نگاه كردنش هم حرامه. اینكه می بینید حضرت امام (ره) شطرنج رو حلال فرمودند ، برای اینه كه ایشون فرمودند از حالت آلت قمار بودن خارج شده و تبدیل به ورزش فكری شده ، لذا حلاله .

گناه

گناه چشم چكار می كنه ؟

مواظب چشمتون باشید! خیلی تأكید دارن كه مراقب چشم تون باشید! اون قدر كه این چشم به دنیا و آخرت ما ضرر وارد می كنه، هیچ عضو دیگه ای چنین قدرتی رو نداره. و در ضمن اونقدری كه این چشم سود داره هیچ عضو دیگه ای برای ما سود نداره.

با چشم هایمان در پی کسب سود باشیم نه ضرر!

در مقابل گناه های چشم، چه خوب است که اندکی با خود خلوتی کرده و درباره این نعمت به ظاهر کوچک بدن توجهی کنیم و ببینیم که این نعمت برای ما چه فوائد و اهمیت هایی دارد.

1 ـ اهمیت اولی كه می شه برای چشم گفت اشک است

شما ببینید تمام عبادات برای اینكه قبول بشه ، یه شرط داره و اون اینكه می گن همراه با اشك باشه . تمام دعاها یه شرط داره ، اینكه می گن: دعا با اشك باشه. برای اشك كرامات و فضائل بسیار بسیار زیادی قائل شدند . پس یكی از كارهای خوب چشم ، همین اشكه .

2 ـ چشم واسطه رسیدن فیوضات به ماست

اگر چشم نباشه ما نعمتهای خدا رو نمی تونیم ببینیم و طبیعتاً به قدرت لایزال الهی پی نخواهیم برد . اگر چشم نباشه ما بسیاری از عبادات رو نمی تونیم انجام بدیم. اگر چشم نباشه ما خیلی از واجبات و مستحبات مون كارش گیر می كنه ! مثلاً قرائت قرآن ، دعا و هرچی می خوای بخونی با چشم است .

شما ببینید تمام عبادات برای اینكه قبول بشه ، یه شرط داره و اون اینكه می گن همراه با اشك باشه . تمام دعاها یه شرط داره ، اینكه می گن : دعا با اشك باشه . برای اشک كرامات و فضائل بسیار بسیار زیادی قائل شدند . پس یكی از كارهای خوب چشم ، همین اشكه

یكی دیگه از فیض هایی كه انسان به واسطه چشم می تونه بهش برسه، دیدار و دیدن هست. می فرمایند : “ دیدن عالم عبادت است . ”‌ همین كه فقط بشینی و نگاهش كنی این عبادته ! می فرمایند : “ دیدن مۆمن عبادت است . ”‌ فقط نگاهش كنی ! می فرمایند : “ دیدن سادات عبادت است. ”‌ یعنی فقط با چشم نگاهش كنی، فقط دیدنش عبادته !

3 ـ ترویج محبت از طریق چشم است

می فرمایند : “ اون كسی كه با نظر محبت به برادر مۆمنش ( و در خواهرها به خواهر مۆمنش ) و به پدر و مادر و به ارحامش نگاه می كنه، پاداش و حسنات زیادی براش می نویسند. اصلاً یكی از راههای دقیقی كه روانشناس ها توی كتاب هاشون نوشتند برای اینكه شخص بفهمه طرف مقابلش دوستش داره یا نه، زبان نیست ، بلكه چشمه. یعنی چشم یكی از مهمترین وسایل انتقال محبته. تنها عضوی كه نمی تونه دروغ بگه چشمه. یعنی زبان راحت دروغ می گه. آقا ما خیلی چاكریم ! آقا ! نوكرتیم ! ارواح عمه ات! از این خالی بندی های این مدلی.

اما چشم نمی تونه دروغ بگه . یعنی آدم از چشم طرف مقابل می فهمه كه این راست می گه یا نه.

4 ـ یكی از راه های شناخت یک فرد ، چشمانش هست

می فرمایند : گنهكار از چشم هاش شناخته می شه. كه این دیگه به گروه خونی ما نمی خوره! ولی تا یه حدودی می شه شناخت. آدم خودش هم می تونه خودش رو از چشمهاش بشناسه . بعضی وقت ها كه از یک مجلس اشكیِ با حال برمی گرده، می ره توی آئینه نگاه می كنه ، می بینه: بَه! چه چشم های قشنگی پیدا كرده! پس یكی از راههای شناخت همینه. اولین تأثیری كه گناه روی اعضاء و جوارح می گذارد ، روی چشم هست. یعنی اولین عضوی كه گناه كار بودنش رو لو می ده همین چشمه. لذا می گن وقتی می خواهید به دیدن بزرگان بروید، یک “ یا ستار العیوب ”‌ بگید بعد بروید!

فرآوری: زهرا اجلال            

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: بیانات حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد ؛گناه چشم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.