تبیان، دستیار زندگی
درست است که عید است و باید کامتان را شیرین کنید اما لطفاً فقط کامتان را شیرین کنید و ظرف شیرینی را خالی نکنید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کنیم در طول تعطیلات چاق نشویم؟


درست است که عید است و باید کامتان را شیرین کنید اما لطفاً فقط کامتان را شیرین کنید و ظرف شیرینی را خالی نکنید!

چاقی

هر چه باشد عید است و دید و بازدید عیدانه و انواع شیرینی‌جات، تنقلات و غذاهای خوشمزه که نخوردنشان خیلی سخت است. وقتی هم نخوردن و دل کندن از این همه  خوراکی خوشمزه و دلربا سخت باشد لاغر ماندن و حفظ تناسب اندام هم سخت می‌شود. البته جای نگرانی نیست. با چند ترفند ساده می‌توان هم از خوراکی‌های خوشمزه‌ی این دوران استفاده کرد و هم چاق نشد. برای آشنایی با این ترفندها با ما همراه باشید.

آیا چاق شدن در تعطیلات یک قانون است؟

خیر. لزوماً همه در طول تعطیلات چاق نمی‌شوند. اما با وجود انواع شیرینی‌جات، آجیل و انواع غذاهای چرب مخصوص مهمانی‌های این دوره امکان دارد چند کیلویی چاق شوید. اما این مسئله در مورد همه اتفاق نمی‌افتد و خیلی‌ها با وجود تمام خوراکی‌های خوشمزه باز می‌توانند مراقب تناسب اندام خود باشند. اما اگر شما جزو افرادی هستید که چندان در بند مراعات نیستید باید بدانید که در طول تعطیلات چند کیلو اضافه وزن پیدا خواهید کرد که بعدها آب کردنشان کار چندان ساده ای نیست.

از یکی به نفع دیگری چشم پوشی کنید

چه عید دیدنی بروید و چه مهمانی ناهار و شام خواهید دید که بساط انواع شیرینی‌جات، تنقلات و انواع نوشابه‌ها یا شربت به راه است. اگر طرفدار نوشابه‌های گازدار یا شربت هستید برای مقابله با دریافت کالری بیش از اندازه از خوردن کیک و شیرینی و خوراکی‌های پرچرب و یا شور دیگر صرف‌نظر کنید. این مواد غذایی سرشار از چربی و کالری هستند. مصرف همزمان و میزان زیاد این قبیل خوراکی‌ها شما را به سمت اضافه وزن می‌کشاند. پس مجبورید زمانی که یکی را می‌خورید یا می‌نوشید از مصرف دیگری خودداری کنید.

با هر وعده‌ی غذایی سالاد یا سبزیجات میل کنید

در ایام عید که بازار مهمانی و دور هم جمع شدن‌ها داغ است حواستان باشد چه می‌خورید. همه‌ی ما ایرانی‌ها به نوعی عاشق غذاهای سنتی خود هستیم و نوع چرب و چیلی آن‌ها را هم می‌پسندیم. باید سعی کنید این همه چربی خوشمزه‌ای که دریافت می‌کنید را به نوعی خنثی کنید.

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در طول تعطیلات انجام دهید این است

که جلوی تلویزیون دراز بکشید و با یک بشقاب پر از تنقلات پرکالری مدام فیلم

ببینید. از این فرصت طلایی استفاده کنید. به دل طبیعت بزنید. کوه بروید، دوچرخه سواری و پیاده‌روی کنید

برای همین لازم است با این غذاها به اصطلاح «پادزهر» آن‌ها را نیز مصرف کنید. به عنوان مثال قبل از شروع یک باقالی‌پلو با ماهیچه‌ی چرب و چیلی یک بشقاب سالاد سبزیجات بخوردید. با همه‌ی غذاهایتان سبزی خوردن یا سالاد میل کنید. سالادهایتان را پر از انواع کلم‌ها، جوانه‌ها، خیار و گوجه‌فرنگی کنید.

شیرینی‌جات را با میوه میل کنید

درست است که عید است و باید کامتان را شیرین کنید اما لطفاً فقط کامتان را شیرین کنید و ظرف شیرینی را خالی نکنید! بعضی‌ها تصور می‌کنند حالا که چند نوع شیرینی و شکلات و انواع تنقلات دیگر هست باید از همه‌ی آن‌ها بخورند. این‌طور نیست. صاحبخانه به رسم مهمان‌نوازی از همه تعارف می‌کند اما شما مجبور نیستید از همه بخورید. گوشه چشمی هم به میوه ها داشته باشید. یک عدد شیرینی و یک واحد میوه عالی است. میوه باعث می‌شود که کالری‌های شیرینی‌جاتی که خورده‌اید به اصطلاح شسته شود. اگر خودتان اهل شیرینی و کیک درست کردن هستید سعی کنید آن‌ها را با میوه تزیین کنید. در این صورت به همراه شیرینی میوه هم خورده‌اید. در نهایت باید بدانید که فیبرهای میوه می‌تواند به کنترل وزن شما در ایام عید کمک زیادی بکند.

بعد از پرخوری‌های شب عید چه کنیم؟

تصورش را بکنید که شب عید مهمان داشته‌اید یا مهمانی رفته‌اید. کمی تا نیمه‌ای هم پرخوری کرده‌اید. پس سعی کنید فردای آن شب از مصرف نان زیاد، مواد غذایی نشاسته‌ای و مواد غذایی شیرین بپرهیزید. صبح خودتان را به دست چای یا قهوه، میوه و ماست بسپارید. برای ناهار و شام ماهی یا مرغ با سالاد یا سبزیجات سبز میل کنید. بین غذاها هم نوشیدنی‌های گرم بدون شکر سر حالتان می‌آورد. بقیه‌ی روزهای تعطیل زمانی که در خانه هستید همان روال عادی تغذیه‌تان را در پیش بگیرید. مثل همیشه غذا بخورید و زیاده‌روی نکنید. از شب زنده داری‌های طولانی بپرهیزید و سعی کنید به موقع بخوابید.

تحرک بدنی را فراموش نکنید

درست است که عید است و تعطیلی اما معنی‌اش این نیست که همش بخورید و بخوابید. یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در طول تعطیلات انجام دهید این است که جلوی تلویزیون دراز بکشید و با یک بشقاب پر از تنقلات پرکالری مدام فیلم ببینید. از این فرصت طلایی استفاده کنید. به دل طبیعت بزنید. کوه بروید، دوچرخه سواری و  پیاده‌روی کنید. به بازدید موزه‌ها و جاهای دیدنی شهرتان بروید. خلاصه این که در خانه نمانید و کالری روی کالری نگذارید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تعطیلات عید چاق تان نکند!

کنترل وزن در تعطیلات نوروز

توصیه‌هایی برای این که در طول تعطیلات چاق نشوید

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

مشکلات گوارشی و بخور نخورهای عیدانه!

تعطیلات عید و رژیم غذایی

پذیرایی سالم از مهمانان در ایام نوروز

عید و نکات لازم برای لاغر شدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.