تبیان، دستیار زندگی
دین اسلام نه تنها با معاشرت مخالف نیست بلكه به آن توصیه نیز مى‏كند، ولى معاشرتى را مى‏پذیرد و به آن توصیه مى‏كند كه داراى ضوابط خاص خود باشد، و به تعبیر دیگر قانونمند و هدفمند باشد؛ زیرا اگر هدفمند و قانونمند شد، این معاشرت به سیر تكاملى انسان كمك مى‏كند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم ارتباط جوان مسلمان با جنس مخالف

ارتباط


از آن‏جا كه دین اسلام جامع و كامل است، همان گونه كه معاشرت را لازمه زندگى مى‏داند، براى آن حد و مرزهایى نیز قرار داده است كه با توجه‏ به دستورهاى اسلام محدودیت‏هاى جوان مسلمان در ارتباط تبیین مى‏شود. منظور از محدودیت روابط و معاشرت‏ها در دین اسلام روشن شدن حد و مرز است و با آزادى انسان، ناسازگار نمى‏باشد؛ به تعبیر دیگر، تعیین حد و مرز براى روابط و معاشرت‏ها یكى از كاركردهاى دین جامع و كامل اسلام است.


اسلام از سویى معاشرت و ارتباط را ضرورتى براى جامعه رو به پیشرفت و ترقى مى‏داند، و از سوى دیگر، همین ارتباط و معاشرت را قانونمند و هدفمند كرده و روابط را با توجه به همین اهداف مدیریت مى‏كند.

ارتباط با جنس مخالف‏

در این مورد افراد به دو دسته تقسیم مى‏شوند، نخست افراد محرم؛ یعنى خویشاوندانى مانند پدر، مادر و همسر كه احكام خاص دارند و انسان محدودیت كم‏ترى در ارتباط با آن‏ها دارد و دیگر افراد نامحرم مانند افراد بیگانه كه در ارتباط با آن‏ها انسان محدودیت بیشترى دارد.

راههای ارتباط:

1ـ نگاه کردن

2. سخن گفتن یكى از شیوه‏هاى رایج ارتباط و معاشرت است.

تفاوت این قسمت با نگاه كردن در این است كه در نگاه كردن به نامحرم، غیر از دست و صورت جایز نیست، ولى در صحبت كردن تنها قصد شهوت مانع است و از این باب، معاشرت در تعلیم و تعلم، خرید و فروش و معاملات و سایر معاشرت‏هاى روزمره جایز مى‏باشد؛ مشروط به این‏كه در آن‏ها قصد لذت نباشد.

3. سومین راه ارتباط و معاشرت دست دادن و تماس فیزیكى است

چنانچه از آیات و روایات بر مى‏آید و در فقه آمده است «تماس بدنى با كسانى كه نگاه كردن به آنان حرام است، جایز نیست؛ بنابراین، دست دادن‏ زن و مرد بیگانه با هم جایز نیست، ولى دست دادن از زیر لباس [یا با دستكش‏] اشكالى ندارد، ولى نباید دست همدیگر را بفشارند.» (رساله نوین امام خمینى، ج 3، ص 48 به نقل از تحریر الوسیله، ج 2، ص 236- 242)  (و به قصد لذت هم نباشد.)

4. نامه‏نگارى‏هاى عادى یا رایانه‏اى (چت)

از شیوه‏هاى متدوال امروزى كه با استفاده از رایانه رواج یافته است، نامه‏نگارى اینترنتى است كه اگر قصد شهوت‏رانى در آن‏ها نباشد، از نظر شرعى اشكالى ندارد، هرچند كه از نظر اتلاف عمر، هر انسانى مسئول پاسخ‏گویى نسبت به چگونگى گذران عمر خویش است؛ چنان‏كه از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و اله) روایت شده است: «پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت شمار، جوانیت را پیش از پیرى، سلامتت را پیش از بیمارى، تمكنت را پیش از تهى‏دستى، فراغتت را پیش از گرفتارى و زندگانیت را پیش از مرگ.»

ازدواج در چت روم و فیس بوک

5. بهره‏بردارى جنسى‏

از نظر قرآن و روایات هرگونه بهره‏بردارى جنسى به زن و شوهر اختصاص دارد:

«قَدْ أَفْلَحَ الْمُۆْمِنُونَ ... وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْعَادُونَ.» (مومنون، 1- 7)

تصریح به ویژگى خاص مۆمنان در ابتداى سوره و نیز تصریح به تجاوزگرى در صورت عدم پایبندى به این اصل، از مهم‏ترین دلایل تأكید قرآن مجید بر این‏گونه روابط است. تعبیر «عادون» كه به معناى «متجاوزون» (تجاوزگران) به حدود الهى آمده، سخت‏ترین تعبیرى است كه در این‏باره شده است.

افزون بر این، در آیات آغازین سوره نور دربرخورد جدى با زناكار، پیامبر خود را از برخورد مهربانانه با این پدیده شوم و زیان‏آور بر حذر و اعلام مى‏دارد كه عده‏اى از مومنان مى‏باید بایستى عذاب و شكنجه‏اى كه براى این گناه مقرر شده است، را شاهد باشند؛ و از سوى دیگر آن‏ها را از نظر اجتماعى مطرود و معاشرت با آنان را ممنوع كرده و ازدواج با آنان را اجازه نمى‏دهد. (نور، 1- 3)

قرآن كریم در سوره اسراء آیه 32 مى‏فرماید: «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلًا؛ و نزدیك زنا نشوید؛ [چرا] كه آن، زشتكارى است، و بد راهى است».

و در سوره فرقان آیه 68 مى‏فرماید: «وَالَّذِینَ ... وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثَاماً؛ ... و هر كس این (كارها) را انجام دهد، [كیفرِ] گناه را خواهد دید

لذت معاشرت و گفتگوى با جنس مخالف هرچند شیرین باشد، كوتاه مدت است و حزن و اندوه و نگرانى طولانى را به دنبال خواهد داشت.

آرى، خداوند تمایل و غریزه جنسى را مانند غرایز و تمایلات دیگر در وجود انسان به امانت گذاشته و ما در قبال آن سه راه داریم:

1. سركوب كردن یا از بین بردن غریزه جنسى؛

2. رها كردن افسار شهوت و غریزه جنسى؛

3. تحت برنامه دین درآوردن آن.

راه اول: یعنى راه سركوب كه باعث نقص جسمانى شده، و به دنبال آن بسیارى از استعدادهاى درونى انسان نابود مى‏گردد و اجازه شكوفایى و رشد نمى‏یابد و دین اسلام با این راه مخالف است.

راه دوم: رها كردن افسار شهوت كه این هم موجب هلاكت انسان و بروز بیمارى‏هاى روحى و جسمى مى‏شود كه امروزه در بسیارى از كشورهاى غربى شاهد آن مى‏باشیم و اسلام با این راه نیز مخالف است.

راه سوم: این‏كه نه این غریزه و نعمت الهى را سركوب كنیم، و نه آن را رها نماییم، بلكه طبق دستورهاى دین شهوت خود را مدیریت كنیم؛ از این رو در اسلام براى كنترل شهوب به، ازدواج، (نور، 32)  كنترل چشم، (نور، 30 و 31) دورى از ناپاكان، (نساء، 27) دورى از تخیلات شیطانى (نور، 21)  و روزه گرفتن (بقره، 183)  توصیه شده است‏.

نتیجه‏گیرى:

از آنچه بیان شد، نتیجه مى‏گیریم كه دین اسلام نه تنها با معاشرت مخالف نیست بلكه به آن توصیه نیز مى‏كند، ولى معاشرتى را مى‏پذیرد و به آن توصیه مى‏كند كه داراى ضوابط خاص خود باشد، و به تعبیر دیگر قانونمند و هدفمند باشد؛ زیرا اگر هدفمند و قانونمند شد، این معاشرت به سیر تكاملى انسان كمك مى‏كند، ولى اگر بدون ضابطه باشد، رهزن انسان مى‏شود و مشكلات فراوانى به بار مى‏آورد كه نمونه‏هاى آن را در برخى جوامع شاهد هستیم.

بنابراین، دستورهاى دین «محدودیت» نیست بلكه مایه «مصونیت» است و با رعایت آن «بهداشت روانى» و «بهداشت جسمى» جامعه تامین مى‏شود.

و در پایان دو پرسش و پاسخ در این مورد:

سۆال: اگر در مكانهای فرهنگی و هنری دختران و پسران با رعایت كامل ظاهر اسلامی با یكدیگر كار كنند چه حكمی دارد؟

جواب: اختلاط دختران و پسران جوان موجب مفاسدی است كه بر كسی پوشیده نیست هر چند رعایت حجاب بنمایند. بنابر این بهتر است برادران و خواهران هر كدام جداگانه به وظایف خود اشتغال داشته باشند. (استفتائات امام (ره)، ج3، ص280)

سۆال: اختلاط زن با مرد نامحرم تا چه حدّی جایز می باشد؟

جواب: در گفتگوها باید نكات زیر را مراعات نمایند: 1ـ از صحبت كردن به نحوی كه موجب تلذذ و ریبه شود خودداری گردد. 2 ـ از شوخی كردن پرهیز شود. 3 ـ از حرفهایی كه موجب تهییج شهوت است باید خودداری شود. 4 ـ رعایت حجاب كامل بشود و از نگاه كردن حرام خودداری گردد. 5 ـ زن و مرد در یك محیط خلوت تنها نباشند. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج1، ص137)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اندیشه قم

کتاب پرسش و پاسخهای قرآنی ج 7ـ دکتر محمد علی رضایی اصفهانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.