تبیان، دستیار زندگی
مقصود این درس آشنا کردن دانش آموزان با مفهوم هماهنگ و تعادل یا از زاویه ای دیگر تعارض و عدم تعادل در نظام اجتماعی کل می باشد. دبیر برای انتقال مفاهیم این درس به دانش آموزان می تواند از مثال های واقعی استفاده کند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هماهنگی و تعادل در نظام اجتماعی کل

تعلیمات اجتماعی / اول دبیرستان / فصل دوم/ درس چهارم

هماهنگی و تعادل در نظام اجتماعی کل

اهداف درس

1.  دانش آموزان باید یاد بگیرد که ارزش خرده نظام ها جزئی از ارزش نظام کل است.

2.  دانش آموزان باید مفهوم هماهتگی و تعادل، تعارض و عدم تعادل را تشریح نمایند.

مدت

45 دقیقه

وسایل لازم

گچ و تخته

جهت دانلود سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 کلیک کنید.

جهت دانلود برگه کار در منزل کلیک کنید.

طرح درس

مقصود این درس آشنا کردن دانش آموزان با مفهوم هماهنگ و تعادل یا از زاویه ای دیگر تعارض و عدم تعادل در نظام اجتماعی کل می باشد. دبیر برای انتقال مفاهیم این درس به دانش آموزان می تواند از مثال های واقعی استفاده کند تا هم دانش آموزان بیشتر با جامعه آشنا شوند و هم بتوانند کاربرد آموخته های خود را در واقعیت ببینند.

هماهنگی و تعادل در نظام اجتماعی کل

دبیر پس از مرور درس گذشته و مفاهیمی چون ارتباط نظام ها و نظام اجتماعی کل با تعاریف مفاهیم جدید درس خود را آغاز می نماید.

ارزشی که خرده نظام ها بر اساس آن شکل گرفته اند، جزئی از ارزش های نظام اجتماعی کل است.

در صورتی که خرده نظام های یک نظام اجتماعی کل بر اساس ارزش های هماهنگ شکل گرفته باشد، یک کل منسجم را تشکیل می دهند که همة اجزای آن در یک جهت عمل می کنند. این نظام اجتماعی، نظام اجتماعی متعادل خواهد بود.

تعارض و عدم تعادل در نظام اجتماعی کل

اگر ارزش های خرده نظام های یک نظام اجتماعی کل با یکدیگر یا با ارزش های کلی جامعه ناسازگار باشد یا بعدها به سمت ارزش های مغایر کشیده شوند، تضاد و تعارض بر بخش های مختلف آن جامعه حاکم خواهد شد. در این صورت گفته می شود این نظام اجتماعی کل دچار عدم تعادل است.

بررسی هماهنگی در چند خرده نظام

در این قسم برای آن که دانش آموزان با مفهوم هماهنگی خرده نظام ها بیشتر آشنا شوند فعالیتی برای آن ها در نظر گرفته شده است. در این فعالیت دبیر می تواند با مراجعه به وب سایت خرده نظام های مختلف ارزش های آن ها را استخراج نماید و در اختیار دانش آموزان قرار دهد و از آن ها بخواهد با مقایسه این ارزش ها و ارزش های استخراج شده از سند چشم انداز 1404 هماهنگی این خرده نظام ها را با نام اجتماعی کل بدست آورند.

به عنوان نمونه ارزش های چند خرده نظام از نظام آموزشی آورده شده است.

بیانیه ارزش دانشگاه علم وصنعت ایران

دانشگاه علم و صنعت ایران دانشگاهی است باهویت اسلامی که برای ایفای نقش مسئولیت خود به رشد تعالی، تقوی و فضایل انسانی، ایفای علمی و پژوهشی، زایندگی علمی، تولید علم و فن آوری و احترام به حقوق مالکیت معنوی در راستای سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان اهتمام دارد.

بیانیه ارزش یک دانشکده

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، مبتنی بر مکتب اسلام و حکمت نظری و عملی آن، آموزشگاه و پژوهشگاهی است خدا محور، با بینش توحیدی و گرایش تعالی خواهی و ارزشمداری، معیار ارزش های آن براساس صفات الهی و مبنای (تخلقوا باخلاق الله) مبتنی است بر حکمت و بصیرت در نظر، عدالت و مصلحت در عمل.

اهم ارزش های نظری آن، شناخت حقایق عوالم وجود است و مسیر صیرورت و تعالی انسان ها از ظاهر به باطن، از کثرت به وحدت و از صورت به معنا.

هماهنگی و تعادل در نظام اجتماعی کل

اهم ارزش های عملی آن، علم محوری، عالم محوری، مشورت با خبرگان، تعهد و مسؤلیت پذیری، شایسته سالاری، خیرخواهی، خودسازی، جامعه سازی، آبادانی محیط زیست طبیعی و مصنوعی، عبرت از تجربیات ارزشمند تاریخی، نوآوری و خلاقیت اصیل، اجتهاد عملی، حرفه‌ای و عصری در پرتو اصول فرا زمانی و مکانی اسلام، همه در پرتو امام شناسی و ولایت مداری است، با بازآفرینی و ساماندهی محیط زیست انسان ها، متناسب با نیازهای مادی و روحی و سعادت آن ها می‌باشد.

می توان از دانش آموزان خواست تا این ارزش ها را با اصول ارزشی استخراج شده از سند چشم انداز مقایسه نمایند و هماهنگی بین ارزش های خرده نظام ها با نظام اجماعی کل را بررسی نمایند.

بررسی تعادل در نظام اجتماعی کل

پس از بررسی هماهنگی نوبت به بررسی تعادل می رسد. از دانش آموزان بپرسید آیا در صورت هماهنگی خرده نظام هایی که در کلاس بررسی شد با نظام اجماعی کل، کافی است تا نتیجه بگیریم که نظام اجتماعی کل در تعادل است؟ چرا؟ در کلاس بحث نمایید.

تمرین

برگه کار در منزل را به عنوان تمرین به دانش آموزان ارایه نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محمد ضیائیان

تنظیم: مریم فروزان کیا