تبیان، دستیار زندگی
اتکال به خدا و ایمان مردم به اسلام و تصمیم قاطع بر انجام وظیفه‏ى الهى و اسلامى و وحدت کلمه، رمز پیروزى و تداوم انقلاب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی

امام ره

اتکال به خدا و ایمان مردم به اسلام و تصمیم قاطع بر انجام وظیفه‏ى الهى و اسلامى و وحدت کلمه، رمز پیروزى و تداوم انقلاب است.

لزوم تدبر در درسهای امام

امروز بزرگترین وظیفه‏ى ما ملت ایران که مریدان قدیم و اولین یاران امام‏خمینى(ره) بودیم، این است که درسهاى آن امام بزرگوار را مرور کنیم.

شخصیت عظیم رهبر کبیر انقلاب و جوهر درخشانى که همه‏ى دنیا را تحت تأثیر قرار داد، در درسها و بیانات و رهنمودهاى او آشکار شده است. البته همه‏ى ما با شناخت کامل آن شخصیت عظیم خیلى فاصله داریم و بدون مبالغه و اغراق باید گفت که هنوز ابعاد بسیارى ازشخصیت آن روح ملکوتى و انسان بزرگ و والا براى ما شناخته‏شده نیست.

ما از نزدیک قضایا را مى‏دیدیم و همه‏ى کسانى که از چنین فاصله‏یى در کنار وقایع قرار مى‏گیرند، به آسانى قدرت جمع‏بندى ندارند. جمع‏بندى آن شخصیت و تحلیل ابعاد گوناگون آن انسان بزرگ و والا، قدرى تدبر و تأمل لازم دارد، که به این زودیها براى ما که در عصر امام و نزدیک به او بودیم، میسر نخواهد شد؛ ولى بیانات آن بزرگوار براى ما درس است، و درس چیزى است که در دسترس و اختیار ماست.

تدبر در درسهاى آن بزرگوار، خواهد توانست ما را با ابعاد شخصیت آن راحل عظیم‏الشأن آشنا کند و راه را بر ما بنمایاند. این درسها را نمى‏شود در چند جمله خلاصه کرد. در هر بخشى از زمان و در هر حادثه‏یى از حوادث، یکى از آن درسها مى‏تواند به عنوان رهنمود راهگشاى ما باشد.

با توجه به شرایطى که امروز در جهان براى کشور ما و موقعیت عظیم ملت ایران در اذهان عالم به وجود آمده است، درس بزرگ امام عزیزمان عبارت است از قدردانى از وحدت و انسجامى که به اراده‏ى الهى براى ما پیش آمد.

امروز دلهاى ملت ایران از غالب اوقاتِ دوران دهساله‏ى انقلاب به هم نزدیکتر است؛ این هم از برکات روح ملکوتى امام بزرگوارمان بود.

از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت با روحانیون، مسئولان و مردم استان زنجان و نهاوند و کاشمر و ... 15/4/1368

درس امام به امت

جمله‏اى در وصیت‏نامه‏ى امام عزیزمان هست که هرگز نباید آن را فراموش کنیم. ایشان فرمودند: آن عاملى که انقلاب را به پیروزى رساند، همان عامل، انقلاب را تداوم خواهد داد. یعنى اتکال به خدا و ایمان مردم به اسلام و تصمیم قاطع بر انجام وظیفه‏ى الهى و اسلامى و وحدت کلمه، رمز پیروزى و تداوم انقلاب است. این، یک درس همیشگى براى همه‏ى ماست.

امروز شاهدیم که بر کشور ما، وحدت و صمیمیت و صفاى همگانى حاکم است. این، حادثه‏اى بسیار عظیم و از برکات روح مطهر امام بزرگوار ماست. اخلاص آن مرد بزرگ الهى، بعد از رحلت او هم در فضاى این جامعه اثر گذاشت و دلها را به هم انس داد و پیوندها را محکم کرد.

اتحاد کلمه و همراهى شما مردم با هم و پیوند محکمى که بین شما و مسۆولان ابراز شد، همه‏ى دنیا آن را دیدند و باعث یأس دشمنان گردید.

با ورود امام به صحنه‏ى داخلى کشور در سال 57، انقلاب طراوت دیگرى یافت و برگ و بارى پیدا کرد و ثمربخش شد. لطف خدا بر امام بود که در وجودش این برکات را قرار داد.

روح مطهر او در هنگام وفات و عروج ملکوتیش نیز مشمول برکات و لطف الهى شد و موجب گردید تا انقلاب در ایام رحلت آن بزرگوار هم مثل روزهاى اول پیروزى، برگ و بار تازه‏تر پیدا کند و از هیمنه و هیبت برخوردار بشود و دشمنان را مأیوس کند.

ما امروز به برکت امام(ره) مى‏توانیم از موضع قدرت و قوّت با دنیا حرف بزنیم. هیچ‏کس در دنیا نباید تصور کند که جمهورى اسلامى اندکى در خود احساس ضعف مى‏کند. به فضل پروردگار، ما امور داخلى خودمان را با قوّت و اعتمادبه‏نفسِ کامل پیش خواهیم برد و ارتباطات خارجى را تا آن‏جا که با اصول ما منطبق باشد و براى اسلام و مسلمین و ملت ایران و انقلاب و جمهورى اسلامى مقرون به صلاح و صرفه باشد، با قوّت و قدرت و از موضع بالا گسترش خواهیم داد.

این جمله را که امام بزرگوارمان بارها و بارها روى آن تاکید مى‏کردند، به یاد داشته باشید که: رمز همه‏ى پیروزیها، وحدت کلمه و حضور در صحنه است.

اگر وحدت کلمه و حضور مردم در صحنه نباشد، ملت ایران نخواهد توانست گامى به جلو بگذارد؛ ولى اگر همه‏ى مردم این رمز را شناختند و حفظ کردند، البته خداوند به آنها کمک خواهد کرد. این وعده‏ى الهى است که: «والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»، «من‏کان للَّه‏کان‏اللَّه له». اینها وعده‏ى حق و صدق و قطعى الهى است.

بحمداللَّه خدا با ملت ایران است و وجود بزرگوار آن رهبر عالى‏قدر و انسان والا و بى‏نظیر، واقعاً بزرگترین نعمتها براى ما بوده است.

امروز هم کلمات و نصایح او که براى ما باقى مانده، بزرگترین نعمت براى ماست؛ چون کلمات خدا و انبیاست و باید قدرشان را بدانیم و ان‏شاءاللَّه به آنها عمل کنیم.

فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت روحانیون، مسئولان و مردم استان خوزستان 21/4/1368

بخش سیاست تبیان


منبع: پایگاه حوزه نت