تبیان، دستیار زندگی
بر اساس گزارش های متعدد مطبوعاتی، مشخص شده است که بخشی اعظمی از جمعیت، برای تعطیلات نوروزی تهران را ترک کرده اند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهران در آرامش بهاری!


بر اساس گزارش های متعدد مطبوعاتی، مشخص شده است که بخشی اعظمی از جمعیت، برای تعطیلات نوروزی تهران را ترک کرده اند،  بخشی از آنها با وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس برون شهری و بخشی دیگر با حدود یك میلیون دستگاه خودرو شخصی در دو هفته تعطیلات نوروزی از شهر خارج شده‌اند. در تعطیلات دو هفته‌ ای سال نو در پایتخت، شهروندان آرام‌ترین روزهای شهر را تجربه می کنند.

گره ترافیکی باز می شود

نوروز تهران

همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی و نیز خلوت شدن معابر سطح شهر از حجم خودروها، ترافیك پایتخت بسیار كاهش یافته و گویی تهران نفسی دوباره كشیده است. وضعیت عبور و مرور در معابر تهران بسیار مطلوب است و آرامشی خاص بر شهر حكمفرما شده است.

در نخستین روزهای بهار 92 مشاهده چهره شهر تهران بسیار دیدنی شده و به مثابه تحقق آرزویی است كه پایتخت نشینان سالها در آرزوی مشاهده آن بودند. تمامی خیابان های شهر خلوت شده اند و هر از گاهی خودرویی از خیابانی تردد می كند. خودروهای موجود هم با رعایت مقررات در كمال آرامش در تقاطع ها و چهار راهها با نظم خاص ترافیكی تردد می كنند.

رانندگان با وجود عدم حضور هیچ خودرویی در تقاطع ها از چراغ قرمز عبور نمی كنند و در صورت نبود ماموران پلیس مرتكب تخلفی نمی شوند.

دیگر وضعیت مطلوب ترافیك تنها ویژه ساعاتی از روز نیست و در تمامی ساعات شبانه روز وضعیت آمد و شد خودروها مطلوب است و اتلاف زمان رانندگان به صفر رسیده است. البته شبها كمی حجم خودروها بیشتر از روز است كه علت آن هم صله رحم پایتخت نشینان و دید و بازدیدهای نوروزی در نخستین روزهای بهاری است. اما این مهم حتی قابل مقایسه با بهترین ساعات تردد در روزهای عادی سال نیست. تهران این روزها همراه با نوای آهنگین نغمه پرندگان و شكوفایی گل های زیبا و پاكیزگی شهر زیباتر به نظر می آید. تهرانی كه تا آخرین دقایق پایانی سال 91، درگیر حجم ترافیكی سنگین بود اكنون به شهری آرام و با عبور و مروری منظم تبدیل شده است. در آخرین روزهای سال گذشته در اكثر نقاط شهر شاهد حجم زیاد خودروها بودیم و گره ترافیكی در اغلب مناطق مشاهده می شد.

در نخستین روزهای بهار 92 مشاهده چهره شهر تهران بسیار دیدنی شده و به مثابه تحقق آرزویی است كه پایتخت نشینان سالها در آرزوی مشاهده آن بودند

پلیس با تمام توان در شهر حضور داشت و با كمك دوربین های نظارتی اقدام به مدیریت همزمان ترافیك در نقاط مختلف شهر می كرد اما به علت افزایش سفرهای شهری و عدم رعایت مقررات از سوی برخی شهروندان عجول كه قصد اتمام كارهای نیمه تمام خود را داشتند، باز هم شاهد گره های ترافیكی و تصادفات در اغلب نقاط شهر بودیم.

هر ساله در اسفندماه بار ترافیك در پایتخت به اوج خود می رسد و بر اساس آمارهای موجود تا50 درصد به این مهم افزایش می یابد.

با آغاز سال جدید و سفرهای نوروزی یكباره در نخستین روز فروردین حجم ترافیكی در سطح شهر تهران دچار ركودی غیر قابل باور می شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این باره می گوید: طی چند روز اخیر ترافیك تا 70 درصد كاهش یافته و وضعیت تردد بسیار مطلوب است.

نوروز تهران

تا روز 28 اسفند ماه ترافیك تهران تا 50 درصد شاید هم بیشتر افزایش یافته بود اما از این تاریخ به بعد با خروج شهروندان از تهران ترافیك كاهش چشمگیری یافت.

وی اظهار داشت: وضعیت تردد در خیابانهای تهران را در ایام تعطیلات نوروزی بسیار مطلوب بیان می كند و از شهروندان می خواهد تا مقررات را رعایت كنند و از سرعت و سبقت های غیر مجاز بپرهیزند. رییس پلیس راهور تهران نیز از میهمانان نوروزی می خواهد تا از حركات مخاطره آمیز و سرعت و سبقت های غیر مجاز بپرهیزند. مشاهده شهری خلوت و قانونمند بیش از پیش حسرت را بر دل پایتخت نشینان بر جا می گذارد زیرا پس از ثانیه ای لذت بردن از این فضای مطلوب شهری، آنان با حسرت می گویند 'ای كاش تهران همیشه اینگونه خلوت و آرام بود'.

مدیریت شهری فعال می شود

در واپسین روزهای سال گذشته همزمان با فروكش كردن تلاطم و هیاهوی واپسین روزهای اسفند و شروع تعطیلات دو هفته‌ ای سال نو در پایتخت، شهروندان آرام‌ترین و مدیریت شهری پركارترین نوروز را تجربه كردند .

تهران این روزها همراه با نوای آهنگین نغمه پرندگان و شكوفایی گل های زیبا و پاكیزگی شهر زیباتر به نظر می آید. تهرانی كه تا آخرین دقایق پایانی سال 91، درگیر حجم ترافیكی سنگین بود اكنون به شهری آرام و با عبور و مروری منظم تبدیل شده است

این موضوع چهره دو گانه‌ای را برای تهران رقم زد كه از یك سو شهروندان با شور و اشتیاق به استقبال آغاز سال نو و بهار طبیعت می روند و با استفاده از تعطیلات نوروز به گشت و گذار و دید و بازدید می پردازند و از دیگر سو مسئولان شهر و دست اندركاران امور شهری با اغتنام فرصت ایام عید و آرامش و سكون حاكم بر شهر نه تنها دست از كار نكشیدند، بلكه مشتاقانه با تلاش و تكاپوی هرچه بیشتر نسبت به اجرای عملیات عمرانی و انجام فعالیتها و طرحهای ترافیكی در سطح تهران كه در دیگر ایام سال به دلیل حجم بالای رفت و آمد در معابر شهری و ازدحام در شبكه معابر،عملاً امكانپذیر نیست را در دستور كار قرار می دهد.

مهمترین  اقدامات مدیریت شهری در  ایام عید عبارتند از :

فعالیتهای در حوزه حمل و نقل شهری

انجام خط كشی محوری در شبكه بزرگراهی

اجرای انواع خط كشی‌ها در شبكه شریانی

ترسیم علائم افقی در مسیرها و مقاطع

نظافت ایستگاهها، تاسیسات و قطارهای مترو

پاكسازی اتوبوسها و رنگ آمیزی ایستگاهها و خطوط اتوبوسرانی

و...

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: ایرنا / حیات/ ویستا