تبیان، دستیار زندگی
رویترز در گزارش تحلیلی خود در باره ایران نوشت: جرج بوش كه تاچندی پیش به گفته های خود پایبند بوده ، چشم‌پوشی كرده و از لحن خود برای متحد كردن، به اصطلاح "قدرتهای بین‌المللی" علیه ایران دست بكشد. به گزارش ایرنا، رویترز در گزار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویترز: "بوش تا كی می‌تواند اتحاد هم‌پیمانان خود را برای مقابله با ایران حفظ كند؟"

رویترز در گزارش تحلیلی خود در باره ایران نوشت: جرج بوش كه تاچندی پیش به گفته های خود پایبند بوده ، چشم‌پوشی كرده و از لحن خود برای متحد كردن، به اصطلاح "قدرتهای بین‌المللی" علیه ایران دست بكشد.

به گزارش ایرنا، رویترز در گزارش تحلیلی خود ، با اشاره به اینكه رییس جمهوری آمریكا بر اثر فشار كشورهای جهان ، ضعف سیاسی و نبود راه حل جایگزین ، به چشم پوشی از لحن گذشته خود مجبور شده ، با مطرح كردن این پرسش كه "بوش تا كی می‌تواند اتحاد هم‌پیمانان خود را برای مقابله با ایران حفظ كند؟"

رویترز در این مورد نوشت: بوش با این چالش بزرگ مواجه است كه تا چه اندازه‌ای می‌تواند اتحاد مجموعه كشورهای ? 5+1?را حفظ كند و مانع از ایجاد اختلاف میان آنان شود و آیا باید با ایران، دشمن سرسخت آمریكا در ? 26 ?سال گذشته‌كه چهارمین صادركننده بزرگ نفت در جهان نیز هست، كنار بیاید یا به لحن تهدید آمیزی كه همواره به آن متوسل شده است، ادامه دهد.

رویترز ادامه داد: جالب اینجاست كه آمریكا علیرغم گذشت چند سال از مطرح كردن نام ایران به عنوان یك كشور به گفته خودش "ناسازگار" خواستار مذاكره مستقیم با تهران در زمینه مسایل هسته‌ای شده و از لحن تهدید آمیز خود در این زمینه به شدت كاسته است.

از این رو آمریكا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس، پنج عضو دایمی شورای امنیت، بعلاوه آلمان، موفق شدند در نشست هفته گذشته خود در وین در مورد ارایه مجموعه پیشنهاداتی به ایران به توافق برسند.

این طرح با هدف ترغیب ایران به چشم‌پوشی از برنامه هسته‌ای آن صورت می‌گیرد، برنامه‌ای كه تهران همواره آن را صلح‌آمیز توصیف می‌كند ولی آمریكا مدعی است كه اهداف نظامی دارد.

به نوشته رویترز، منتقدین سیاست بوش در آمریكا می‌گویند كه این طرح درنهایت، واشنگتن را به ارایه امتیازات دیگری به ایران مجبور می‌كند و به موافقت آمریكا با ادامه پژوهشهای هسته‌ای و پیشبرد این گونه فعالیت‌ها در خاك ایران نیز كشیده می‌شود.

"ری تاكی" از شورای روابط خارجی آمریكا در این زمینه گزارش می‌دهد: بی‌شك ایران احساس می‌كند كه از موضع قدرت مذاكره می‌كند و آمریكا نمی‌تواند حمایت قدرتهای بزرگ را برای اعمال هرگونه تحریم علیه این كشور جلب كند و یا علیه این كشور به زور متوسل شود.

رویترز در گزارش خود می‌افزاید: آمریكا برای جلب موافقت روسیه و چین كه قبلا با اتخاذ هرگونه اقدام قاطع علیه ایران مخالفت می‌كردند، تصمیم گرفت مساله ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت را تا اطلاع ثانوی به تعویق اندازد واز لحن تند خود در این زمینه بكاهد.

آمریكا برخلاف گذشته در چارچوب مجموعه پیشنهادات اروپا به تهران موافقت كرده است كه ایران در صورت توقف فعالیات‌های هسته‌ای خود، امكان استفاده از رآكتور آب سبك را داشته باشد و به امتیازات اقتصادی دیگری نیز دست یابد.

بر اساس این تصمیم، روسیه و چین نیز این امكان را خواهند داشت كه در صورت مخالفت ایران با این پیشنهادات، تحریم‌ها را نپذیرند.

این گزارش در پایان متذكر می‌شود كه برخی از مقامات آمریكایی معتقدند، صرفنظر از هرگونه موضع‌گیری ایران، حفظ اتحاد كشورهای هم پیمان آمریكا دربرابر ایران كاری بس دشوار خواهد بود.


لینکها:

سیر تحولات مناقشه اتمی غرب با ایران (بخش اوّل- از نیمه سال 80 تا آذر ماه 81)

سیر تحوّلات مناقشه اتمی غرب با ایران (بخش دوّم- اسفند 81 تا شهریور 82)

سیر تحولات مناقشه اتمی غرب با ایران (بخش سوم- شهریور82 تا آبان 83)

سیر تحوّلات مناقشه اتمی غرب با ایران(بخش چهارم- آذر 83 تا آبان 84)

جنگ رسانه ای در چالش هسته ای علیه ایران

چرا انرژی هسته ای؟

هفت + یک