تبیان، دستیار زندگی
اگر از آب و هوای گرم قشم صرف نظر کنیم، این جزیره شاید بتواند لقب بهشت شهرهای ایران را به خود اختصاص دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قشم گردی در نوروز
جنگل دریایی حرا


اگر از آب و هوای گرم قشم صرف نظر کنیم، این جزیره شاید بتواند لقب بهشت شهرهای ایران را به خود اختصاص دهد. جزیره ای که در آن همه چیز به شکل باور نکردنی ای زیبا، منظم، صلح آمیز، تمیز و مرتب و دوست داشتنی است.

قشم در تنگه هرمز قرار دارد. نمای ظاهری جزیره بیشتر به صورت صخره ای و خشک به نظر می رسد اما همین جزیره خشک پر از رمز و راز و افسانه است. جزیره ای که به جز داستان های جالبش، بازارهای ارزان قیمتش، دیدنی های طبیعی اش، بزرگترین جزیره ایران و بزرگترین جزیره خلیج فارس هم لقب دارد.

مساحت قشم 1500 کیلومتر مربع است و طول آن به 136 کیلومتر می رسد. به دلیل طول زیاد، این جزیره در میان اعراب منطقه به نام «جزیره الطویله» و در میان فارس ها به نام «جزیره دراز» معروف است. اما این جزیره دراز تاریخ بلندی هم دارد که به دوران پیش از اسلام برمی گردد. قلعه باستانی پرتغالی ها، مسجدهای تاریخی، آرامگاه های سید مظفر و بی بی مریم و... همه از یادگارهای تاریخی این جزیره هستند که این روزها با سفر به قشم می توانید آنها را ببینید. این البته صرف نظر از جاذبه های طبیعی قشم است که با جنگل های حراف تالاب ها، صخره های آهکی، گنبدهای نمکی، غارهای خربس و محل تخمگذاری لاک پشتها در روستای شیب دراز رنگ و بوی توریستی بیشتری به قشم می دهند.

در قشم، مردم از قدیم ماهیگیر بوده اند و عده کمی هم در زمینهای زراعی کوچک قشم نخل، خربزه و هندوانه می کاشتند. اما حالا به جز این دو شغل، مشاغل اداری، تجاری، صنایع دستی و امور بازرگانی در این جزیره فراگیر شده اند.

کجاها را بگردیم؟

اگر گذارتان به قشم افتاد، این موارد را جزو فهرست گشت و گذارتان قرار دهید:

غارهای تاریخی خربس: غارهای تاریخی خربس از جمله غارهایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگها به وجود آمده است. عمر غارها بسیار طولانی است و گفته می شود به زمان مادها می رسد. در دوران پیش از اسلام مردمان آن زمان با افزودن بر وسعت غار و ایجاد تالار و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناه دادن به کودکان و زنان و سالخوردگان به هنگام یورش دشمنان استفــــاده می نمودند.

قشم

عده ای هم معتقدند که خربس ابتدا خوربس بوده و محل تجمع خورشیدپرستان بوده است. در هر صورت این غارهای قدیمی که یکی از جاذبه های گردشگری جزیره پهناور قشم است در سنوات گذشته آسیب فراوان دیده و به دلیل فرسایش و عدم حفاظت لازم به شکل کنونی درآمده است.

دره ستاره ها: دره ستاره ها که اهالی بومی به آن ستاره افتاده یا استاره کفته نیز می گویند از زیباترین جلوه های فرسایش در جزیره پهناور قشم می باشد اهالی معتقدند پس از فرو افتادن ستاره ای در این محل و بر اثر ضربه ای سهمگین، خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلی که بوده خشک شده و چنین اشکالی پدید آمده است. برخی از اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است لیکن تاکنون صحت چنین چیزی به اثبات نرسیده است.

آنچه مشخص است این است که این اشکال در اثر فرسایش باد و باران و رگبارهای فصلی پدید آمده است. البته بازدید از دره ستاره ها در شبهای مهتابی جاذبه ای خاص دارد، به ویژه در آن لحظه که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها با نزدیکی خاصی به زمین احساس می شوند.

قشم

ساحل تخمگذاری لاک پشتها: روستای شیب دراز و سواحل گسترده آن محل حضور لاک پشتهای دریایی و لاک پشتهای منحصر به فرد پوزه عقابی است که همه ساله از اواسط اسفند ماه تا پایان خرداد برای تخمگذاری به این سواحل می آیند. هر لاک پشت در هر فصل تخمگذاری در حدود 300 تخم طی 3 مرحله در 20 روز در چاله ای که خود می کند پنهان می کند که پس از دو ماه تخمها سر از خاک بر می آورند و به طرف نور مهتاب که در دریا منعکس است حرکت می کنند. بچه لاک پشتهایی که در این محل سر از تخم بر می آورند پس از 30 سال که بالغ می شوند جهت تخمگذاری دوباره به زادگاه خود بر می گردند و تخمگذاری می کنند.

دیدن لاک پشتهای پوزه عقابی در هنگام چاله کندن و تخمگذاری و دیدن بچه لاک پشتهای بسیار کوچک که از تخم بیرون می آیند و به طرف نور حرکت می کنند از جاذبه های اکوتوریستی جزیره پهناور قشم است. در سالهای اخیر سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری سازمان یونسکو به منظور مراقبت از این لاک پشت نادر و در حال انقراض کار نگهداری و رهاسازی بچه لاک پشتها را آغاز کرده است.

جنگل های حرا از دیدنی ترین مکان های قشم هستند. جایی که درختان شورزی در آب ریشه گرفته اند و تا 6متر قد کشیده اند. این مجموعه جنگلها در سرتاسر جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس با فواصل مختلف از بوشهر تا چابهار رشد می کند

جنگل دریایی حرا: جنگل های حرا از دیدنی ترین مکان های قشم هستند. جایی که درختان شورزی در آب ریشه گرفته اند و تا 6متر قد کشیده اند. این مجموعه جنگلها در سرتاسر جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس با فواصل مختلف از بوشهر تا چابهار رشد می کند. عمده ترین جنگلهای حرا و انبوه ترین آنها در شمال جزیره قشم و حد فاصل بین قشم تا بندر خمیر واقع است. جنگلهای حرا زیستگاه بسیار مناسب برای پرندگان می باشد.

قشم

ژئوپارک قشم: بخش غربی جزیره قشم حد فاصل روستای طبل، سلخ و کانی محدوده ایست که به دلیل وجود فرمهای فرسایشی و زمین شناسانه و جاذبه های فراوان ژئومورفولوژی به عناون ژئوپارک به ثبت یونسکو رسیده است. ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه است و ارزشهای بسیار زیادی برای گردشگری دارد.

جزیره هنگام: جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل 2 کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است. این جزیره از چند روستای مسکونی چون هنگام جدید، هنگام قدیم (عرب)، خماسی و غیل تشکیل یافته و محل بسیار مناسبی برای دیدن حیات وحش از جمله دسته های دلفینها، پرنده ها، جبیر (نوعی غزال) و… می باشد. ساحل نقره ای در حاشیه جزیره هنگام، ساحل بسیار دیدنی است که شن آن حاوی ذرات ریز و نقره مانندی است که جلوه بسیار زیبایی به آن داده است.

غارهای خربس: غارهای خربس، به فاصله 11 کیلومتری از شهر قشم (در جاده مجاور ساحل جنوبی) غارهای خربس برسینه کوهی مشرف به دریا و دشتی میانکاسه قرار گرفته است خربس از غارهای دریایی است که براثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگها به وجود آمده است.

قشم

عمر غار بسیار طولانی است اما در دوره های پیش از اسلام با افزودن به وسعت غار و بخشهای تالار و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه کودکان، زنان و سالخوردگان به هنگام یورش دشمن استفاده می شده است.

تنگه چاهکوه: تنگه چاهکوه در حوالی روستای چاهو در کناره شمالی بخش غربی جزیره واقع است و شامل دو دره عمود بر هم با دیواره های عمودی بلند می باشد که بر اساس شیارها و ایجاد خطوط و فرمهای فرسایشی و به مرور زمان بوجود آمده است. جنس دیواره ها ماسه سنگ آهکی سست است. حفره های متعدد کوچک و بزرگ در دیواره ها بوجود آمده است.

قشم

از قشم چه بخریم؟

قطعا گذارتان به بازارهای امروزی قشم و درگهان خواهد افتاد اما در کنار همه این ها توصیه می کنیم سری هم به بازارهای محلی بزنید و صنایع دستی زیبای قشمی را ببینید. زنان این جزیره سوزن دوزی های ظریفی انجام می دهند که بسیار ارزشمند هستند و صادرات آنها خیلی پرسود و گران قیمت است. این سوزن دوزی ها به عنوان تزئین روی لباس و شلوار و روسری انجام می شود و به جز این ها، می توانید سبک های دلخواهتان را هم سفارش دهید تا ترکیبی از لباس های سنتی و مدرن ایرانی داشته باشید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: واحدمرکزی خبر، ایسنا