تبیان، دستیار زندگی
خوزستان سرزمین تاریخ و تمدن است اما شاید هیچ کدام از شهرهای این استان به اندازه شوش در تاریخ ماندگار نشده باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط تاریخ دوستان وارد شوند!
شوش


خوزستان سرزمین تاریخ و تمدن است اما شاید هیچ کدام از شهرهای این استان به اندازه شوش در تاریخ ماندگار نشده باشند. شهری که در 118 كیلومتری شمال اهواز قرار دارد و پر است از اکتشافات باستانی که از دل خاک بیرون کشیده شده اند.

تکلیفتان را باید از قبل مشخص کنید. سفر به شوش بیش از آن که یک گشت و گذار لذتبخش در طبیعت باشد، بهانه ای برای قدم زدن در تاریخ است. بنابراین اگر اهل تاریخ و تماشای بناهای تاریخی نیستید، به شوش نروید.

خوزستان

اگر هم عاشق باستان شناسی هستید، یک راست یک بلیط به مقصد این شهر بگیرید و سری به محوطه باستانی شوش بزنید. جایی که در میان دو رود كرخه و دز واقع شده و حدود 400 هكتار از خاک این شهر را در بر می گیرد.

خوزستان

این محوطه از اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد تا اوایل دوره اسلامی، یكی از مهم‌ترین شهرهای تاریخ بشر بوده است که باستان شناسان قدمت آن را به دوران قبل از تاریخ نسبت می دهند و می گویند که عیلامی‌ها اولین قومی بودند كه شوش را رونق بخشیدند و آن را پایتخت ایران کردند.

محوطه باستانی هفت تپه حدود 15 كیلومتری جنوب شرقی شهر شوش قرار دارد و همان‌طور كه از نام آن پیداست از تپه های متعددی تشكیل شده است. در تاریخ آمده بین شوش و چغازنبیل مكان مقدسی وجود داشته كه احتمالا هفت تپه امروز است

اگر گذارتان به شوش افتاد، بدون شک اولین جایی که باید سراغش بروید زیگورات چغازنبیل است. معبد عظیم پنج طبقه ای که یکی از بناهای عظیم خاور میانه است و دیوارهای تو در تویی دارد. این زیگورات خشت و آجری روی تپه ای بنا شده و کتیبه های آجرین با خط میخی عیلامی قدمت این بنا را مشخص می کنند.

خوزستان

بعد از آن نوبت به هفت تپه می رسد. محوطه باستانی هفت تپه حدود 15 كیلومتری جنوب شرقی شهر شوش قرار دارد و همان‌طور كه از نام آن پیداست از تپه های متعددی تشكیل شده است. در تاریخ آمده بین شوش و چغازنبیل مكان مقدسی وجود داشته كه احتمالا هفت تپه امروز است.

خوزستان

آپادانا را باید به عنوان سومین مکان دیدنی شوش در برنامه گشت و گذارتان قرار دهید. واژه آپادانا به معنای بار عام است. آپادانا محل اصلی برگزاری گردهمایی ها مجامع عمومی و ضیافت های نمایندگان ملل بوده و از یك تالار مركزی و 3 ایوان تشكیل شده است. یكی از نكات برجسته و شگفت آور در معماری آپادانا سكویی است كه مجموعه كاخ ها بر آن بنا شده اند.

به آرامگاه بروید

آرامگاه دانیال نبی یکی دیگر از دیدنی های شوش است. به نظر می رسد دانیال نبی هنگامی که به بیت المقدس می رفت در در دامنه های تپه آکروپولیس، کنار رودشاوور درگذشته و در شوش به خاک سپرده شده است.

خوزستان

آرامگاه دانیال نبی(ع)، در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار دارد. این زیارت گاه دارای دوحیاط است و بر روی گنبد مخروطی قرار دارد كه از نوع رایج گنبدهای منطقه است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان