تبیان، دستیار زندگی
اینجا جنوبی‌ترین نقطه خاک ایران است. نمی شود به ابوموسی سفر نکرده باشید و ادعا کنید که تمام جنوب ایران را گشته اید. ابوموسی جایی است که سفر به آن به معنی سفر به آخرین نقطه از خاک ایران به حساب می آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزیره‌ای که باید یک بار هم شده ببینید
جزیره ابوموسی


اینجا جنوبی‌ترین نقطه خاک ایران است. نمی شود به ابوموسی سفر نکرده باشید و ادعا کنید که تمام جنوب ایران را گشته اید. ابوموسی جایی است که سفر به آن به معنی سفر به آخرین نقطه از خاک ایران به حساب می آید.

تا یک سال پیش، ابوموسی به عنوان جزیره بسته برای گردشگران شناخته می شد که رفت و امد به آن ساده نبود. جزیره ای با پاک ترین هوا، زیباترین طبیعت و جاذبه‌های خاصی که حالا درهای آن به روی همه گردشگران باز است.

اگر از تهران راهی ابوموسی یا همان بوموسی شوید، باید 1150 کیلومتر در راه باشید. البته روی آسمان! در نقشه‌ها و اسناد تاریخی، نام ابوموسی به صورت بوموو (بوم+اوو یعنی آب)، گپ سبزو (جای سبز) و بوم سوز یا بوموسو (مکان سبز) آمده است و بیش از 100سال پیش یکی از ساکنان این جزیره ایرانی، «ابوموسی» را به جای نام قدیم آن، یعنی بوموسو، رایج کرد.

جزیره ابوموسی

ابوموسی 2 بخش جداگانه دارد؛ ساکنان ایرانی جزیره و عرب‌های اماراتی که براساس یک توافق سیاسی قادر به زندگی در جزیره هستند در دو سوی جزیره زندگی می‌کنند. معیشت ساکنان جزیره که براساس آمار یک موسسه خارجی 2131 نفر تخمین زده شده‌اند، وابسته به دریا و دولت ایران است؛ برخی کارمند دولت هستند و برخی دیگر صیاد و از راه صید امرار معاش می‌کنند.ساحل جزیره مملو از صدف و سنگ‌های مرجانی است.

اگر قرار است از راه آبی به ابوموسسی بروید باید اول خود را به بندرعباس برسانید. این جزیره در 222 کیلومتری بندرعباس و هم چنین در 75 کیلومتری بندر لنگه، در 60 کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده عربی واقع شده‌است و 160 کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد.

ابوموسی 2 بخش جداگانه دارد؛ ساکنان ایرانی جزیره و عرب‌های اماراتی که براساس یک توافق سیاسی قادر به زندگی در جزیره هستند در دو سوی جزیره زندگی می‌کنند. معیشت ساکنان جزیره که براساس آمار یک موسسه خارجی 2131 نفر تخمین زده شده‌اند، وابسته به دریا و دولت ایران است

جزیره ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن درحدود 5 / 4 کیلومتر است.

البته شهرستان ابوموسی از چند جزیره تشکیل شده که شامل جزایر ابوموسی (با 12 کیلومتر مربع)، جزیره تنب بزرگ (با 10,3 کیلومتر مربع) تنب کوچک (با 1,5 کیلومتر مربع)، سیری (با 17,3 کیلومتر مربع)، فرور بزرگ (با 26,2 کیلومتر مربع) و فرور کوچک (با 1,5 کیلومتر مربع) است.

جزیره ابوموسی

ابوموسی آب و هوای مرطوب و گرمی دارد. این جزیره فاقد آب و اراضی مناسب کشاورزی است، ولی کشت و زرع محدودی در آن صورت می‌گیرد و بیشتر مردم بومی محل به صید ماهی اشتغال دارند. ابوموسی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق خلیج فارس است و انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می‌خورد. ناهمواری های خاک جزیره ابوموسی به سوی شمال افزایش میابد و سرانجام به بلندترین نقطه جزیره به نام کوه حلوا که نزدیک به 110 متر ارتفاع دارد می‌رسد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از همشهری