تبیان، دستیار زندگی
در نوشتار قبلی درباره اثر تحولات نرخ ارز بر تورم صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم به اثر انتظارات تورمی بر این متغیر بپردازیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره حیدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه تورم انتظاری در تورم


در نوشتار قبلی درباره اثر تحولات نرخ ارز بر تورم صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم به اثر انتظارات تورمی بر این متغیر بپردازیم...

تورم

اصلی ترین دغدغه کنونی در زمینه اقتصاد، کاهش تورم است. چرا که این پدیده مغایرت با بسیاری از اهداف اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی دارد و می تواند عامل اصلی ایجاد نابسامانی اقتصاد اطلاق شود. دولت ها، تورم را گران فروشی می نامند و عامل آن را انگیزه سودجویی دلالان می دانند و مبارزه با آن را منوط بر مبارزه با آنها می کنند. اما دید مردم در مورد تورم گاهی اتخاذ سیاست های غلط دولت و یا حتی ناکفایتی دولت در کنترل آن است که در ادامه سعی می شود به زبانی ساده مفهوم تورم بررسی شود و عوامل ایجاد آن مورد واکاوی قرار گیرد.

تورم چیست؟

در علم اقتصاد به رشد مداوم قیمت های کالا و خدمات تورم اطلاق می شود. این پدیده در کشور ما سالیان زیادی است که گریبانگیر دولت و مردم می باشد. خواسته عمومی در جهت کنترل و مبارزه با آن نیز همواره مطرح بوده و دولت ها نیز همواره به اتخاذ راه حل های کوتاه مدت در زمینه رفع آن اقدام کردهاند و عملاً نتوانسته کنترل و اصلاح بلند مدت و ماندگار در این زمینه انجام دهند. نتایج تحقیقات گسترده مراکز علمی و دانشگاه های معتبر و نهادهای تخصصی بین المللی گواه آن است که عامل بیش از نود درصددر کشورهای گرفتار تورم مزمن، آزاردهنده مصرف کنندگان و با نرخ بالا، دولت است. دولت ها عموماً تورم را ناشی از سودجویی و دلالی افراد معرفی می کنند در صورتی که باید دید زمینه ایجاد این سودجویی و دلالی با اتخاذ کدام سیاست نادرست ایجاد شده است و در زمینه رفع آن اقدام نمود. دولت هایی که تورم را نادیده گرفته و یا آن را انکار نموده اند غالباً ناخواسته به گسترش و رشد آن دامن زده اند.

نتایج تحقیقات گسترده مراکز علمی و دانشگاه های معتبر و نهادهای تخصصی بین المللی گواه آن است که عامل بیش از نود درصددر کشورهای گرفتار تورم مزمن، آزاردهنده مصرف کنندگان و با نرخ بالا، دولت است

سود و زیان تورم عاید چه کسانی می شود؟

همواره و در همه شرایط ایجاد تورم زیان آور نبوده است و می تواند برای گروه های خاصی سودآوری هم به همراه داشته باشد. بیشترین زیان ناشی از تورم دامنگیر دستمزدبگیران، صاحبان دارایی های نقد، سپرده گذاران و صادرکنندگان کالا می باشد. گروه هایی نیز تورم برایشان سودآور است که عبارتند از: صاحبان کالاهای سرمایه ای و بادوام، واردکنندگان و تولیدکنندگان کالا و خدمات و در آخر دلالان و سوداگرانی که با پیش بینی های سوداگرانه می توانند گاهی سودهای کلان از تورم عاید خود سازند و دولت ها عموماً برای کنترل تورم با این قشر افراد برخورد خواهند کرد و بررسی ریشه ای در زمینه رفع بلندمدت تورم انجام نمی دهند.

جایگاه تورم انتظاری در ایجاد تورم

تورم

تورم انتظاری از جمله ابعاد و دلایل ایجاد تورم عنوان می شود که زمینه جامعه شناسی و روان شناسی علم اقتصاد را تعریف می کند. تورم انتظاری به واسطه اعتماد به بانک های مرکزی و هدف گذاری قیمتی توسط آنان انجام می شود. همواره مردم به عینه دیده اند که مقامات پولی هر ساله یک هدف تورمی را در نظر می گیرند و آن را اعلان عمومی می کنند و در عمل هم اقتصاد به همان هدف می رسد. این حالت می تواند برگ برنده ای در دست بانک مرکزی باشد؛ زیرا می تواند با جلب اعتماد و ثبات سیاست گذاری ها، اعتماد عمومی را جلب نماید و نورم انتظاری را جهت گذاری سازد.

در صورتی که اعتماد عمومی به سیاست های اتخاذی بانک مرکزی کاهش یابد و افراد همواره شاهد آن باشند که به سیاست های اتخاذی بانک مرکزی کاهش یابد و افراد همواره شاهد آن باشند که سیاست گذاران رفتار باری به هر جهت در سیستم دارند، اعتماد خود را نسبت به آنان از دست خواهند داد و با این روند کنترل تورم انتظاری از دست بانک مرکزی خارج خواهد شد و در نتیجه تورم می تواند به پدیده افسارگسیخته و غیر قابل کنترل تبدیل شود.

شرایط امروز در کشور ما نابسامانی در زمینه تورم را نشان می دهد. اتخاذ سیاست های شتاب زده از یک سو و شرایط تحریم از سوی دیگر باعث شده است که عاملان اقتصادی انتظارات خود را بر مبنای گفته های مسئولان شکل نمی دهند و بیش از هر زمان دیگری مردم تورم انتظاری خود را با توجه به داده های گذشته و حال شکل می دهند و نوسانات طلا و ارز نیز در شرایط فعلی به این بی اعتمادی دامن زده است. در صورتی که عاملان کارگزار و مسئولان امر بتوانند بازار ارز و طلا را با موفقیت کنترل کنند و آرامش نسبی را در این دو بازار ایجاد نمایند دوباره می توانند با جلب اعتماد عمومی ابزار پر قدرت تورم انتظاری را به کنترل خود درآورند و به کمک آن از تورم ناشی از فشار تورم انتظاری بکاهند.

زهره حیدری

بخش اقتصاد تبیان