تبیان، دستیار زندگی
گروهی از دانشمندان بر این نظریه خود که سیاره ی زمین دو ماه دارد پا فشاری می کنند که یکی از آنها همان ماهی است که شب ها در آسمان دیده می شود و ماه دیگر سیارکی کوچک به اندازه ی یک خودروی هوشمند است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا زمین قمر دیگری هم دارد؟


گروهی از دانشمندان بر این نظریه خود که سیاره ی زمین دو ماه دارد پا فشاری می کنند که یکی از آنها همان ماهی است که شب ها در آسمان دیده می شود و ماه دیگر سیارکی کوچک به اندازه ی یک خودروی هوشمند است.

آیا زمین قمر دیگری هم دارد؟

این گروه از دانشمندان باور دارند ماه دوم زمین پس از عبور از مداری عظیم به دور سیاره، به اعماق فضا پرتاب می شود. این نظریه توسط دانشمندانی که آن را باور دارند در 20 دسامبر 2011 در نشریه ی ایکاروس منتشر شده است. بر اساس این نظریه، صخره ای فضایی به وسعت دست کم یک متر همواره در مدار زمین در گردش است در حالی که همیشه یک صخره ثابت نیست بلکه صخره هایی متغیر به صورت موقتی ماه دوم زمین را تشکیل می دهند.

در مدل های علمیِ نظری، زمانی که این سیارک ها در مسیرشان به سوی خورشید در حال عبور از کنار زمین هستند، گرانش زمین آنها را به خود جذب کرده و پیش از اینکه سیارک ها به مسیر خود پرتاب شوند، در حدود 9 ماه در مدار زمین به حرکت خود ادامه می دهند.

دانشمندان می گویند به دیگر قمرهای زمین نسبت به ماه توجه به شدت کمی می شود، در حالی که این قمرها واقعاً وجود دارند.

به گفته ی محققان رصدخانه ی پاریس سیارک های زیادی در سامانه ی خورشیدی ما وجود دارند و از این رو احتمال جذب شدن یکی از آن ها توسط نیروی جاذبه زمین وجود دارد. این محققان در مقاله ی خود برای اولین بار، مدل نظری و ابعاد قمرهای موقتی زمین را ارائه کرده اند. در این تحقیق اطلاعات مربوط به سیارکی آورده شده است که از سال 2006 به مدت یک سال در مدار زمین در حرکت بوده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده بودند سیاره ی زمین زمانی دو ماه داشته که طی برخوردی کم سرعت که مدتی به طول انجامیده با یکدیگر ترکیب شده اند

محققان احتمال می دهند دلیل رصد شدن این سیارک بزرگ تر بودن آن نسبت به دیگر سیارک هایی بوده که در مدار زمین در حرکت بوده اند. به طور کلی این سیارک ها هرگز بزرگ تر از یک متر نیستند، از این رو اگر از زمین دور باشند، بسیار کم نور و اگر نزدیک باشند بسیار سریع تر از آن هستند که بتوان آن ها را به راحتی رصد کرد.این محدودیت ها به آن معنی است که انسان نمی تواند به طور دقیق از وجود ماه دوم زمین آگاه شود. با این همه راه اندازی تلسکوپ LSST شیلی در سال 2015 می تواند تغییرات زیادی را در این محدودیت به وجود آورد.

نظریه ای درباره گذشته قمرهای زمین

آیا زمین قمر دیگری هم دارد؟

پیش از این مطالعه، محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده بودند سیاره ی زمین زمانی دو ماه داشته که طی برخوردی کم سرعت که مدتی به طول انجامیده با یکدیگر ترکیب شده اند. هر دوی این قمرها از بقایای شبه سیاره ای به اندازه ی مریخ بوده اند که در دوران شکل گیری زمین با آن برخورد کرده اند. بر اساس نظریه سنتی ماه جوان متولد شده هر نوع جرم و ذره دیگری را به فضای میان ستاره ای پرتاب می کرده است اما نظریه ی جدید بر این اساس است که یکی از این اجرام نجات پیدا کرده و در نقطه ی گرانشی پایداری در سیستم زمین - ماه متوقف شده است.

محققان با شبیه سازی رایانه ای نشان دادند که حالت کنونی ماه را می توان به کمک برخورد قمر دیگری که قطری برابر هزار کیلومتر داشته را توضیح داد. احتمال می رود چنین قمری در یک نقطه ی لاگرانژی، به اندازه ای خود را حفظ کرده که ماه به مرحله ی جامد شدن رسیده ، اما لایه  عناصر ماه هنوز در حالت مایع قرار داشته اند . در این میان نیروهای کششی زمین منجر به حرکت دادن هر دو ماه شده و زمانی که هر دو ماه به یک سوم فاصله ی کنونی زمین تا ماه رسیده اند، گرانش خورشید بر روی حرکت های مداری آنها تأثیر گذاشته و دو ماه با یکدیگر برخورد کرده اند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع : shegeftiha