تبیان، دستیار زندگی
فکر می کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس می زنید این عکس کجاست؟


فکر می کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟ آیا هنوز هم مکانی مانده است که از آن بی‌اطلاع باشیم یا حداقل چیز زیادی درباره آن ندانیم؟ اگر در پاسخ دادن به سوالات بالا کمی مردد هستید در سلسله مطالب « حدس می‌زنید این عکس کجاست؟» با ما همراه باشید تا شما را با مناطقی از عالم روبه‌رو سازیم که درباره آن چیزی نشنیده اید یا کمتر از آن می‌‌دانید.

علوم مختلف با سرعتی سرسام آور در حال رشد و تکامل هستند به طوری که هر روز بعد از بلند شدن از خواب و مالیدن چشمانمان از طریق اینترنت، تلویزیون، رادیو، رسانه های نوشتاری و ... با اخباری رو به رو می‌شویم که بعد از شنیدنشان دهانمان از تعجب باز می‌ماند و باید دوباره چشمانمان را بمالیم، اما این بار از شدت تعجب!

اخترشناسان و منجمان از آن دست افرادی هستند که باعث می شوند مغز ما از شدت تعجب سوت بکشد. تلسکوپ‌های غول پیکر و پیشرفته آن‌ها در کنار فناوری‌های پیچیده شبیه سازی داده‌های دریافت شده از ماهواره‌های فضایی باعث شده است این دانشمندان هر روز اخبار جدید و جذابی برای ما داشته باشند.

حدس می زنید این عکس کجاست؟

تلسکوپ فضایی هابل تا امروز نقش به سزایی در دستاوردهای فضایی داشته است و حتما تا به امروز نام آن را بارها شنیده اید اما حالا قرار است تلسکوپی به فضا ارسال شود که جانشین هابل شود: تلسکوپ فضایی جیمز وب. جیمز وب یک تلسکوپ فروسرخ است در حالی که هابل قدرت رۆیت نور مرئی و طول‌موج‌هایی از فرابنفش را دارد. قطر آیینه آن 6.5 متر است در حالی که قطر آیینه هابل تنها 2.4 متر است. هابل در فاصله 575 کیلومتری زمین واقع‌شده و در دمای 77 درجه کلوین کار می‌کند؛ در حالی که جیمز وب در دمایی سردتر و در فاصله دورتری از زمین کار خواهد کرد. پس با شروع کار این تلسکوپ فضایی باید منتظر اخبار به مراتب تعجب برانگیزتری باشیم!

عکاسان خورشید معتقدند که اثر لکه ی سیاه (لکه ای اشک مانند که هنگام برخورد ظاهری سیاره با لبه خورشید ایجاد می شود) بیشتراز آنکه مربوط به جو سیاره زهره باشد، به وضوح دوربین و یا تلسکوپ مرتبط است

در سلسله مطالب « حدس می زنید این عکس کجاست؟» قصد داریم شما را با تصاویری که اخترشناسان از جای جای کائنات تهیه می‌کنند آشنا سازیم. حالا به نظر شما دو تصویر بالا که قسمتی جدا شده از یک عکس کاملند متعلق به چه مکانی هستند؟

تصویر سمت چپ: سایه اقمار سیاره مشتری
حدس می زنید این عکس کجاست؟

در این نمای واضح از سطح سیاره مشتری شما میتوانید دو سایه تیره،  بر سطح نیمه بالایی سیاره را ببینید . این تصویر درزمانی گرفته شده که سیاره مشتری در حالت مقابله نسبت به زمین قرار داشته است. در این حالت زمین میان خورشید و سیاره دیگر قرار می گیرد و قرص کامل آن در تمام طول شب در آسمان دیده می شود.

اقمار گالیله ای مشتری که ایجاد کننده سایه ها هستند،  نیز در عکس دیده می شوند ، قمر گانمید در بالای تصویر و یو(آیو) در پایین آن قرار دارد. این تصویر وارونه و جهت شمال آن رو به پایین است.

تصویر سمت راست: گذر زهره از مقابل خورشید
حدس می زنید این عکس کجاست؟

عبور نادر سیاره زهره از مقابل قرص خورشید در سال1383 یکی از بهترین وقایع و زیباترین عکسهای گرفته شده را در تاریخ آسمان به ثبت رساند. تصاویر علمی در بسیاری از مناطقی که می توانستند این عبور را مشاهده کنند (مناطقی که در زمان گذر ، خورشید را در آسمان داشتند) تهیه شده: اروپا و قسمت اعظم آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی.

این پدیده برای دو سیاره عطارد و زهره که می توانند میان زمین و خورشید قرار بگیرند اتفاق می افتد و برای سیاره زهره این پدیده با فاصله 8 سال و سپس 120 سال بعد از آن اتفاق می افتد و دوباره در 8 سال بعدی این چرخه تکرار می شود. این پدیده زیبای خورشیدی درخرداد ماه 1391 نیز به وقوع پیوست. سیاره عطارد در هر قرن حدود 13 بار این پدیده را تجربه می کند.

به لحاظ علمی، عکاسان خورشید معتقدند که اثر لکه ی سیاه (لکه ای اشک مانند که هنگام برخورد ظاهری سیاره با لبه خورشید ایجاد می شود) بیشتراز آنکه مربوط به جو سیاره زهره باشد، به وضوح دوربین و یا تلسکوپ مرتبط است.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از پایگاه ماهنامه آسمان شب و وبسایت مجله اینترنتی نجوم