تبیان، دستیار زندگی
استان اردبیل سوغاتی‌های زیادی دارد. کافیست سری به این استان بزنید تا مسافرانی را ببینید که کیلوکیلو سرشیر و عسل و کره و حلوای سیاه مرغوب این شهر را از بازارهای محلی می خرند و به شهر خودشان سوغات می برند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مسند نمین تا حلوای سیاه


استان اردبیل سوغاتی‌های زیادی دارد. کافیست سری به این استان بزنید تا مسافرانی را ببینید که کیلوکیلو  سرشیر و عسل و کره و حلوای سیاه مرغوب این شهر را از بازارهای محلی می خرند و به شهر خودشان سوغات می برند.

حلوای سیاه

خوراکی های اردبیل

اردبیل شهر سوغات های شیرین است. جایی که آبنبات، شیرینی‌های محلی، عسل ساوالان و «ساری یاغ» -که یک ترکیب منحصر به فرد از عسل و روغن محلی حیوانی است- به وفور پیدا می شود. در اردبیل می توانید حلوای سیاه مرغوبی را پیدا کنید که البته معجونی مقوی است از جوانه گندم و کره طبیعی. مرباهای گل محمدی این شهر هم اگر تازه و خانگی باشند، سوغات خیلی خوبی برای شما به حساب می آیند.

علاوه بر این ها تخمه های آفتابگردان اردبیل هم معروف و مرغوب اند.

شاید معروف ترین آنها مسندهای شهر نمین باشد که شهرت جهانی دارد و از اقلام مهم صادرات استان به سایر نقاط کشور و کشورهای خارجی به حساب می آید

صنایع دستی

اما اگر قرار باشد از اردبیل صنایع دستی سوغات ببرید، باید سوغاتی خود را از میان انواع فرش، مسند، شال، ورنی، گلیم، جاجیم، اشیا سفالی، چوبی و فلزی و ... انتخاب کنید. گلیم ها و جاجیم ها، معرق ها و منبت ها و خراطی های اردبیل، مصنوعات چرمی و قالیچه های قوبای خلخال که بسیار هم معروفند، جزو سوغات های اصیل و گرانبهای این استان به حساب می آیند.

در میان صنایع دستی اردبیل، قلاب بافی، مفرش، خورجین، ورنی های بافته شده توسط عشایر شاهسون دشت مغان هم معروف اند اما شاید معروف ترین آنها مسندهای شهر نمین باشد که شهرت جهانی دارد و از اقلام مهم صادرات استان به سایر نقاط کشور و کشورهای خارجی به حساب می آید.

مسندها نوعی از گلیم های کوچک تزئینی هستند که نقوش آنها از تصاویر تزئینی و نقش‌های كاملاً خیالی تشكیل شده است، نقوشی مثل باكی گلی، بوته، گلدان، تك گل، ترنج و شكارگاه. كانون اصلی بافت مسند در استان اردبیل دهستان عنبران در بخش نمین شهرستان اردبیل است. علاوه بر منطقه نمین، در شهرستان‌ خلخال هم مسند بافی رونق دارد. در این منطقه، مسندهای نقش برجسته بافته می شود و كشورهای اروپایی به خصوص آلمان مشتاق خرید مسندهای تولیدی این منطقه‌ هستند. استفاده از رنگ‌هاى گیاهى در بافت مسند این منطقه بر مرغوبیت و زیبایى مسند عنبران افزوده است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان