تبیان، دستیار زندگی
اردبیل را استان چشمه‌های بهشتی می‌گویند و بیشتر مردم، این استان را با چشمه‌های آب گرمش می‌شناسند، اما این استان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به‌فرد دیگری دارد كه تماشای آنها خالی از لطف نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویر بهشت در قاب دریاچه نئور
دریاچه نئور


اردبیل را استان چشمه‌های بهشتی می‌گویند و بیشتر مردم، این استان را با چشمه‌های آب گرمش می‌شناسند، اما این استان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به‌فرد دیگری دارد كه تماشای آنها خالی از لطف نیست؛ جاذبه‌هایی مانند دریاچه نئور كه در فصل بهار، تصویر رویایی و خیال‌انگیزی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

قدم‌زدن روی تپه‌ها و دشت‌هایی سرسبز و پوشیده از گل‌های رنگارنگ كه دامن پرچین خود را از هر سو تا دریاچه‌ای زیبا و نقره‌ای‌رنگ گسترانده است، گاهی به نظر فقط در خواب و رویا امكان‌پذیر است،‌ اما این خواب و خیال زیبا قابل تعبیر است، اگر در فصل بهار سری به استان اردبیل و طبیعت سرسبزش بزنید.

با سفر به این استان، در حدود 45 كیلومتری جنوب شرقی اردبیل و در مسیر اردبیل به خلخال، در مسیر كوهستانی باغیرو قرار خواهید گرفت كه دریاچه‌ای زیبا و زلال را در دره‌های سبز و باصفای خود جای داده، دریاچه‌ای 220 هكتاری به نام نئور كه از دو دریاچه بزرگ و كوچك 180 و 40 هكتاری تشكیل شده است.

دریاچه نئور

البته اگر در فصل بهار كه فصل پرآبی است،‌ تماشاگر این دریاچه باشید، دریاچه‌ واحد و یكدستی را مشاهده می‌كنید كه ارتفاع عمیق‌ترین نقطه آن پنج متر است و از پیوست دو دریاچه كنار هم به وجود آمده است.

بارش نزولات آسمانی در فصل زمستان و بهار و جوشش چشمه‌های متعددی كه در كف دریاچه و اطراف آن قرار گرفته و از دل مراتع ییلاقی راهی به سوی دریاچه پیدا می‌كند، دو دریاچه را آنچنان سیراب و سرریز می‌كند كه فاصله از میانشان برداشته شده و اتحاد و یگانگی را به نمایش می‌گذارند.

دریاچه نئور و مراتع و پوشش گیاهی اطرافش،‌ زیستگاه برخی گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری نیز است كه برای مدتی كوتاه در فصل زمستان از دریاچه استفاده می‌كنند. آنقوت از عمده‌ترین پرندگان این دریاچه و حاشیه آن است كه در این منطقه زادآوری می‌كند

برنامه یک روز شاد در نئور

می خواهید یک روز متفاوت در نئور بسازید؟ پس کوله بارتان را جمع کنید و راهی شوید. پس از طی چهل کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو خواهید رسید. می توانید چند ساعتی در این ده بمانید و استراحت کنید یا به مسیرتان ادامه دهید و بعد از طی سیزده کیلومتر به بالای کوه و دریاچه نئور برسید. جایی که قزل‌آلای خال قرمز زندگی می کند. ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند. می توانید کنار دریاچه بنشینید، ماهی های بازیگوش آن را نگاه کنید یا اگر توانستید، تنی به آب بزنید.

دریاچه نئور

این دریاچه محل مناسبی برای پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌كمان است و اگر در فصل بهار و تابستان مسافر آن باشید، می‌توانید در هوای مطبوع منطقه مهمان یك پرس قزل‌آلای رنگین‌كمان این دریاچه باشید كه از نظر كیفیت و خوشمزگی شهرت جهانی دارد حتی می‌توانید در مسابقه تفریحی ماهیگیری شركت كنید كه هرساله در این دریاچه بین دوستداران صید ماهی انجام می‌شود.

دریاچه نئور و مراتع و پوشش گیاهی اطرافش،‌ زیستگاه برخی گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری نیز است كه برای مدتی كوتاه در فصل زمستان از دریاچه استفاده می‌كنند. آنقوت از عمده‌ترین پرندگان این دریاچه و حاشیه آن است كه در این منطقه زادآوری می‌كند.

دریاچه نئور

بهترین راه رسیدن به نئور

از راه های متفاوتی می توانید به نئور برسید. اما مسیر دره گرگانرود را می توان به عنوان مسیر مناسب، بکر و زیبا برای صعود به بغروداغ و نئور از مسیرجنوبی، آن به شمار آورد. از هشتپر طالش توسط وسیله نقلیه با عبور از پل گرمان رود و سه راهی به سوی مسیر کوهستانی تالش درجاده ای مناسب و جنگلی حرکت کنید. با پشت سر گذاردن آبادی های کوچک و بزرگ چون ریک، دشتیار، کیش دیبی، سه راهی سوباتان، دکاه خانی، اسب سرا وزره و عبور از امتداد قلل تیلار درسمت جنوب و کالو که پوشیده از درختان جنگلی است به پیرگری، لقمه کش، لوراهونی، اسنور و بالاخره به آخرین محل این مسیر کلنگلی بیل برسید. درمیان مراتع عاری از جنگل آن از وسیله نقلیه پیاده شوید. مسیر را به سمت شمال غربی از بالای چشمه کوچکی در ارتفاع 2200متری ادامه دهید تا به دریاچه کوچک قره گل که در واقع برکه سیاه رنگی است برسید.

دریاچه نئور

در این نقطه چشمه آب بزرگ قراردارد. از این محل رشته کوه بغروداغ نمایان است. همچنین آبشار بزرگی مشاهده می شود که فصلی است و بر اثر آب شدن برف ها و یخ پدیدآمده است. مسیر آبشار که از کوه بغروبه پایین روان است با مسیر آب باتمان فرق می کند. با دیداری آبشار مجدداً مسیرتان را به سمت شمال غربی پی گیری کرده، با عبور ازدشت های سرسبز و مراتع زیبای منطقه که در میانشان گل های حسرت سفید روییده است به دشت بازی درپای قله بغرو می رسید. اینجا محل مناسبی برای اتراق شماست.

اگر به قله بغروداغ صعود کنید، از فراز قله دریاچه بزرگ نئور به ارتفاع 3000متری دیده می شود. برای رسیدن به آن باید مسیر را دور زده و از دامنه شمالی قله به سوی آن سرازیر شوید. با پیدا کردن راه و عبور از پهندشتی وسیع سرسبز با راه پیمایی نسبتاً طولانی، خود را به کرانه های آن برسانید. این دریاچه در شب های تابستانی و مهتابی همچون آینه ای شفاف می درخشد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، بیابان های ایران