تبیان، دستیار زندگی
این ترافیک‌های سرسام آور تنها مختص روی زمین نیست و حال و روز مسافرین قطارهای زیر زمینی هم دست کمی از رانندگانی که ساعت‌ها پشت ترافیک می‌مانند ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدیه محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حراج صبردر بازار شب عید


این ترافیک‌های سرسام آور تنها مختص روی زمین نیست و حال و روز مسافرین قطارهای زیر زمینی هم دست کمی از رانندگانی که ساعت‌ها پشت ترافیک می‌مانند ندارد.

این روزها در خیابان‌ها اگر چراغ سبز هم باشد باز نمی‌توان به آرامی و با سرعت مسیر را ادامه داد، هر ساله یک ماه و نیم قبل از آغاز سال نو، ترافیک پررنگ‌تر از همیشه بر سر راه شهروندان در کلان شهرها قرار می‌گیرد. این ترافیک‌های سرسام آور تنها مختص روی زمین نیست و حال و روز مسافرین قطارهای زیر زمینی هم دست کمی از رانندگانی که ساعت‌ها پشت ترافیک می‌مانند ندارد.

عید،خرید

این روزها از هر وسیله نقلیه‌ای که استفاده کنی بازهم، دیر می‌رسی باز هم باید صابون ترافیک را به تنت بمالی. احتمالاً اگر گرمای بازار داغ خریدهای نوروزی تا امروز به شما نرسیده است، در سه هفته پایانی حتماً شامل حال شما خواهد شد حتی کار به جایی می‌رسد که در روزهای پایانی عملاً پیاده رو محلی برای عبور محسوب نمی‌شود و عابران به جای دیدن سنگ فرش‌های کف خیابان، بساط فروش دست فروشان را می بینند که شب عید را بهانه و فرصتی طلایی برای کسب درآمدهای دقیقه 90 ای می‌دانند.

حتی در ساعات پایانی مانده به تحویل سال نو، خیابان‌ها محلی برای قفل شدن ماشین‌ها در یکدیگر می‌شود و در برخی از محله‌ها، خیابان‌ها نیز کارکرد روزمره‌ی خود را از دست داده و به محلی برای بساط پهن کردن دست فروشان می‌شود. انگار هر قدر هم نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی بیشتر می‌شود، بر بار ترافیک در کلان شهرها به ویژه پایتخت افزوده می‌شود.

حال و روز بازارها و فروشگاه‌ها هم در پایان سال دیدنی است، پس از ساعت‌ها انتظار و در ترافیک ماندن تازه به محل مورد نظر می‌رسی و بعد از تحمل کردن ترافیک ماشین‌ها و گذران دقایق طولانی در پشت چراغ قرمزهایی که ثانیه شمار آن‌ها کم مانده است به ساعت شمار تبدیل شود، به ترافیک انسانی می‌رسی که نه ساعت شماری برای آن‌ها هست و نه پلیسی، نه شروعش دست شماست و نه پایانش.

عدم درک صحیح از این نکته که شرایط همه افراد یکی است و این شرایط مقطعی است، باعث می‌شود ما از پیاده شدن‌هایمان از مترو تا پشت چراغ قرمز ماندن و خرید لوازم نو تا خرید ماهی قرمز سفره هفت‌سین همراه با غرولند های زیر لب باشد و مدام به شلوغی‌ها اعتراض کنیم که این چه وضعی است، مردم فکر کردن قحطی آمده است و...

باید دقایق طولانی در پیاده روهای منتهی به بازار راه بروی و تنت به تن ده‌ها نفر برخورد کند.

درگوشی با خانم‌ها

آقایان نشنیده بگیرند اما بسیاری از مردان هیچ تمایلی برای رفتن با همسرانشان برای خرید ندارند و اضافه کاری‌های آخر سال و ازدحام کار در روزهای پایانی را بهانه‌ای می‌کنند برای از زیر کار در رفتن. متأسفانه برخی از مردان نیز شلوغی خیابان‌ها را بهانه می‌کنند و با رویی باز به همسرانشان پیشنهاد می‌کنند که با دوستان و یا خانواده‌ات به خرید برو و در این صورت بهترین فرصت برای انسجام بیشتر خانواده هدر می‌رود. در پرانتز یادآوری شود که خانم‌های محترم حتی الامکان تنها به خرید نروند و چه خوب است اگر همه اعضای خانواده در خرید و انتخاب کالا و لوازم شب عید به یکدیگر کمک داده و از نظر دادن بهم دریغ نکنند.

پس از ساعت‌ها انتظار و در ترافیک ماندن تازه به محل مورد نظر می‌رسی و بعد از تحمل کردن ترافیک ماشین‌ها و گذران دقایق طولانی در پشت چراغ قرمزهایی که ثانیه شمار آن‌ها کم مانده است به ساعت شمار تبدیل شود، به ترافیک انسانی می‌رسی که نه ساعت شماری برای آن‌ها هست و نه پلیسی، نه شروعش دست شماست و نه پایانش

شب‌هایی پایانی سال، امتحانی برای تعیین آستانه تحمل مردم.

در پایان سال و شلوغی هر خیابان و محله و مرکز خرید، ممکن است برخی‌ها آستانه تحملشان پایین بوده و بدون داشتن درک درست از شرایطی که برای همه شهروندان یکسان است، خستگی پایان سال و اضافه کاری‌ها و خانه تکانی‌ها و پشت ترافیک ماندن‌ها باعث شود بسیاری از افراد تمامی این خستگی‌ها را به خانه برده و آن را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند.

ترافیک

شرایط اسفند ماه، شرایط ویژه و خاصی است که تنها در یک مقطع کوتاه از سال اتفاق می‌افتد اما زندگی شهر نشینی باعث شده است شهروندان حتی توان تحمل این شرایط را نداشته باشند و با کوچک‌ترین پشت ترافیک ماندن، دست روی بوق گذاشته و بر شلوغی‌های موجود در فضا آلودگی صوتی را نیز اضافه می‌کنند. متأسفانه برخی از راننده‌ها که پا روی ادب گذاشته و شب عید سایر شهروندان را با الفاظ نا مناسب بی حرمت می‌کنند.

عدم درک شرایط پایان سال باعث می‌شود بسیاری‌ها فراموش کنند که شاد بودن مردم و تمایل به ایجاد تغییرات در آستانه سال نو، علت اصلی این شلوغی‌ها است. عدم درک صحیح از این نکته که شرایط همه افراد یکی است و این شرایط مقطعی است، باعث می‌شود ما از پیاده شدن‌هایمان از مترو تا پشت چراغ قرمز ماندن و خرید لوازم نو تا خرید ماهی قرمز سفره هفت‌سین همراه با غرولند های زیر لب باشد و مدام به شلوغی‌ها اعتراض کنیم که این چه وضعی است، مردم فکر کردن قحطی آمده است و...

در پایان تاکید بر این نکته ضروری است که شرایط پایان سال مقطعی و زود گذر است، مردم از اواخر بهمن ماه با کلی شوق و امید روانه بازار می‌شوند و چه خوب است اگر من و شمای هم‌وطن در برخوردهایمان با یکدیگر شرایط فعلی را درک کنیم و بیشتر از این باقی مانده‌ی انرژی یکدیگر را مصروف نسازیم.

مهدیه محمدی

بخش اجتماعی تبیان