تبیان، دستیار زندگی
امروز « سه شنبه» رابر با هشتم اسفند 1391 و پانزدهم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و بیست و ششم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتم اسفند در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز « سه شنبه» رابر با هشتم اسفند 1391 و پانزدهم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و بیست و ششم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

8 اسفند 1365

حسین خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع) درعملیات کربلای 5 به فیض شهادت نایل آمد. عملیات‏های فرمانده کل قوا، ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، بدر، والفجر8 و کربلای 4 و 5، صحنه‏های فراوانی از رشادت‏ها، ابتکار، خلاقیت و حسن فرماندهی این سردار رشید اسلام بود.

8 اسفند 1362

پس از شناسایی منطقه عملیاتی خیبر در هورالهویزه و جزایر مجنون، این محور مورد حمله شیمیایی نیروهای بعثی عراق قرار گرفت.

8 اسفند 1359

صدرالدین محلاتی محقق و شاعر ایرانی در 70 سالگی درگذشت. کتابهای تفسیر سوره والعصر، شأن نزول آیات قرآن، اسرار حج و مکتب عرفان سعدی از جمله آثار به جای مانده از این محقق معاصراست.

8 اسفند 1356

در پی ادامه اعتراضات به رژیم پهلوی در داخل و خارج از کشور، دفتر هواپیمایی ملی ایران (هما) در میلان ایتالیا با 10 بمب آتش ‌زا مورد حمله قرار گرفت و طعمه حریق شد.

8 اسفند 1356

نیروهای امنیتی آلمان شرقی 14 دانشجوی ایرانی را که به مدت 90 دقیقه سفارت ایران را در اعتراض به جنایات حکومت پهلوی اشغال کرده‌ بودند، با تهدید و زور اسلحه از محل بیرون راندند و تعدادی از آنان را دستگیر کردند.

8 اسفند 1356

دهها دانشجوی ایرانی در ایتالیا به نشانه اعتراض به جنایات رژیم پهلوی علیه مردم ایران، دست به اعتصاب غذا زدند.

8 اسفند 1340

آمریکا اعلام کرد پیمان «سنتو» را تقویت خواهد کرد.

8 اسفند 1336

سرلشگر «قره ‌نی» معاون ستاد مشترک ارتش و رییس اداره دوم بازداشت شد. اتهام وی از سوی رژیم سوءاستفاده از اختیارات و مداخله در امور سیاسی کشوراعلام شد. او که به نیروی ضد سلطنت معروف بود به زندان و اخراج از ارتش محکوم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ریاست ستاد ارتش منصوب شد.

8 اسفند 1299

«سیدضیاءالدین طباطبائی» رییس ‌الوزرا طی اعلامیه ‌ای رسمی لغو قرارداد 1919 منعقده میان ایران و انگلستان را که در زمان «وثوق ‌الدوله» امضاء شده بود و به دلیل واکنش شدید شخصیت‌‌ هایی چون آیت‌الله «مدرس»، خنثی و غیرقابل اجرا مانده بود، اعلام کرد.

8 اسفند 1289

آیت‏الله ملاعبدالله بن عبدالباقی بروجردی عالم ربانی و فقیه بزرگوار و صاحب آثار کتاب‏الصلاة و رساله‏ای در اجتماع امر و نهی در 71 سالگی درگذشت.

8 اسفند 1286

کابینه «حسینقلی خان نظام‌ السلطنه» که در 30 آذر امسال تشکیل شده بود به کار خود خاتمه داد.

8 اسفند 1286

دو بمب در مسیر حرکت «محمدعلی شاه» که عازم دوشان تپه بود، در مقابل کالسکه وی منفجر شد. به او آسیبی نرسید ولی چند نفر از همراهان محافظ وی کشته یا زخمی شدند.

8 اسفند 1285

«میرزا علی ‌اصغر خان اتابک اعظم» صدر اعظم «ناصر‌الدین شاه» و «مظفر‌الدین شاه» که در اروپا بسر می‌برد از طرف «محمدعلی شاه» برای عهده‌دار شدن رییس ‌الوزرایی به تهران احضار شد.

تنظیم: هومن بهلولی