تبیان، دستیار زندگی
با توجه به نزدیك شدن تعطیلات نوروز و تهیه سبزه سفره هفت سین، كاشت دو سبزه نوروزی را در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش تهیه دو سبزه عید


با توجه به نزدیك شدن تعطیلات نوروز و تهیه سبزه سفره هفت سین، كاشت دو سبزه نوروزی را در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم.


سبزه عید

سبزه نوروزی به صورت نیم کره

مواد اولیه مورد نیاز: یک سبد به اندازه نیم کره دلخواه، پنبه، تنظیف، بذر شاهی

طریقه آماده سازی:

بذر را با مقداری آب خیس می‌کنیم و می‌گذاریم تا لعاب‌دار شود. مقداری پنبه را روی سبد قرار می‌دهیم تا حالت نیمكره داشته باشد، اما اگر بالای سبد کاملاً نیمکره باشد، احتیاجی به این کار نیست.

دور کار را کاملاً با پنبه می‌پوشانیم. سبد و پنبه‌ها را در زیر آب گرفته و با دست، پنبه‌ها را فشار می‌دهیم و شکل كامل نیمکره را ایجاد می‌كنیم. سپس روی کار را تنظیف می‌کشیم.

با دست مقداری بذر بر می‌داریم و روی کار می‌کشیم. سپس دست را خیس می‌کنیم و کاملاً روی بذر می‌کشیم، به این ترتیب، بذرها روی هم می‌لغزند و در جای خالی قرار می‌گیرند. باید فقط یک ردیف بذر روی کار باشد، در غیر این صورت، بعد از رشد، سبزه شکل خوبی ندارد. یک نایلون بزرگ را از چند جا سوراخ می‌کنیم و روی سبد می‌کشیم و روزی چند بار با اسپری به آن آب می‌رسانیم تا جوانه بزند و ریشه ایجاد شود. در آن زمان نایلون را برمی‌داریم و روزی یک بار به سبزه آب می‌دهیم و آب اضافه زیر آن را هم خالی می‌کنیم.

سبزه نوروزی به شکل درخت سرو

مواد اولیه مورد نیاز: اسفنج، تنظیف، پنبه، بذر شاهی

سبزه عید

طریقه آماده سازی:

بذر شاهی را با مقداری آب خیس می‌کنیم تا لعاب بیندازد. اسفنج را با کمک چاقو برش می‌زنیم، با وجود اینكه به راحتی بریده می‌شود، ولی خرده‌های اسفنج هم به اطراف پخش می‌شود. بنابراین باید كمی شیر آب را باز کنید و اسفنج را زیر آب بگیرید و در همان حالت، برش‌های لازم و مورد نظرتان را بزنید، با کمک برش زدن، اسفنج را شبیه به عدد هشت یا شبیه به درخت سرو در می‌آوریم. سپس یک تکه از خود اسفنج را بر می‌داریم و روی شکل درست شده می‌کشیم تا صورت سنباده عمل كند، به وسیله این كار می‌توانیم تمام ناصافی‌ها را بگیریم.

روی اسفنج را یک لایه پنبه می‌کشیم و روی آن را با تنظیف می‌پوشانیم و کاملاً خیس می‌کنیم. با دست، مقداری بذر شاهی را که لعاب انداخته بر می‌داریم و روی کار می‌کشیم. مجدداً دست را خیس كرده و بر روی بذرها می‌كشیم تا در جاهایی هم که بذر نیست، پر شود. باز هم باید دقت داشته باشیم که باید فقط یک لایه بذر بر روی کار باشد و نه بیشتر.

کار را در زیر یک نایلون بزرگ می‌گذاریم به طوری که به بذرها نچسبد و همچنین، دو حفره در نایلون ایجاد می‌کنیم. روزی چند بار با کمک اسپری به سبزه آب می‌دهیم که بذرها خشک نشده و شروع به جوانه زدن و ریشه دادن کنند، ولی وقتی كه کمی سبز شد، یك بار در روز آب نیاز دارد. درون ظرف مورد نظر را هم مقداری سنگریزه ریخته و سبزه شبیه به درخت سرو را بر روی آن قرار می‌دهیم. اگر بخواهیم درخت بزرگ‌تری هم داشته باشیم، چند اسفنج را به هم می‌چسبانیم تا یک مستطیل بزرگ داشته باشیم، سپس مثل مراحل گفته شده، کار را انجام می‌دهیم.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: amirr89

مطالب مرتبط:

به استقبال بهار (ویژه نامه)

آموزش سبزی کاری در تخم مرغ

کفش‌های کهنه را گلدان كنید!

طرز تهیه انواع سبزه عید به زبان ساده

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن