تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان میرداماد به مدیریت سرکار خانم روهینا در سه بخش غرفه، مسابقه و سمینارهای هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

(بخش غرفه‌های دانش آموزی)

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد، غرفه

پژوهشگران جوان دبیرستان میرداماد به مدیریت سرکار خانم روهینا در سه بخش غرفه، مسابقه و سمینارهای هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه

«تهیه قرص ضد التهاب برای درمان سردرد و میگرن» عنوان پژوهش خانم‌ها عارفه سیاوشی و مهدیه درخشان به راهنمایی سرکار خانم اعظم صلح‌جو بود.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد، غرفه

به گفته این پژوهشگران : «در اولین روزهای پروژه ما ایده‌های خود را با اطلاعات مختصری از هر ایده ارایه دادیم و بعد از انتخاب یکی از این ایده‌ها، تحقیق کردیم و دیدیم که این پروژه ممکن است که سرانجام کار نیمه تمام بماند و نتوانیم به جایی برسانیم و بعد از آن ایده‌های دیگر را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهترین آن مسکن گیاهی برای سردرد است. علت اصلی انتخاب این موضوع این است که همیشه برای ما سوال بوده است که گذشتگان ما چگونه با بیماری‌هایشان با کم ترین ضرر و بدون استفاده از داروهای شیمیایی درمان می‌کردند و همیشه سالم بودند.

مثلاً همین سردرد که هر کسی هر از گاهی ممکن است در سن‌های مختلف دچار شود. اینجا این سوال برای ما پیش آمد که کسانی که بسیار زیاد دچار سردرد می‌شوند باید همیشه از این مسکن‌های قوی شیمیایی استفاده کنند؟ اگر نه پس چه چیزی می‌تواند جایگزین آن باشد؟ این سوال بود که ما را به دنبال گیاهانی برده تا برای سردرد خوب باشند؟

بعد از جمع‌آوری اطلاعات درباره مسکن‌های گیاهی و این که کدام گیاهان در کنار هم می‌توانند اثر قوی‌تری داشته باشند و به دیگر قسمت‌های بدن آسیب نزنند و باعث بروز مشکل دیگر نشوند. از دکترهای گیاهی و از تجربه عطاران استفاده و توانستیم دو ترکیب بدست آوریم.

گیاهان دارویی در گستره تاریخ پزشکی با فراز و نشیب کمی و کیفی همواره در خدمت سلامت و شادابی انسان‌ها بوده‌اند، تا آن جا که می‌توان گفت شالوده طب سنتی اکثر تمدن‌ها را گیاه درمانی تشکیل داده است.

در سال‌های اخیر استفاده از گیاهان برای بهداشت، درمان و پیشگیری بیماری‌ها افزایش چشم‌گیری یافته است و علاوه بر استفاده از گیاهان به صورت دم کرده، جوشانده، فرآورده‌های دارویی گوناگونی هم روانه بازار شده است.

هدف از انجام این پروژه این است که بتوانیم گیاهان دارویی را جایگزین داروهای شیمیایی کرده و به عنوان یک مسکن گیاهی برای سردرد استفاده کنیم.»

برای آگاهی از دستاوردهای این پژوهش می‌توانید فایل مربوط به آن را از اینجا دریافت نمائید.

پژوهش ارایه شده دیگر در این غرفه در خصوص « ساخت دارویی برای دفع سنگ کلیه با استفاده از ضایعات گیاهی» بود. که توسط خانم‌ها مینا صلح دوست و فاطمه عباسی به راهنمایی سرکار خانم اعظم صلح‌جو به انجام رسیده است.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد، غرفه

در چکیده این پژوهش آمده است که : «عارضه تشكیل سنگ‌های ادراری، یكی از شایع‌ترین نوع بیماری‌هاست. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سنگ كلیه راه‌های مختلفی وجود دارد. یكی از این راه‌ها استفاده از لایه مفروش داخلی سنگدان مرغ و پوست خربزه است»

اگر مایل هستید تا در خصوص پژوهش این پژوهشگران اطلاعات بیشتری کسب نمایید، می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دریافت نمایید.

« داروی گیاهی موثر بر کم خونی در دوره ی بلوغ»، از دیگر پژوهش‌های ارایه شده توسط پژوهشگران جوان این دبیرستان خانم‌ها سحر ثنایی و دل آرا چنگیزپور به راهنمایی سرکار خانم اعظم صلح‌جو می‌باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد، غرفه

این پژوهشگران برای درمان کم‌خونی راه‌حل‌های زیر را پیشنهاد می‌کنند :

«1. قدم زدن در آب سرد برای كسانی كه كم خون هستند مفید می‌باشد.

2. جهت درمان كم خونی آرسنیك مفید است. این شبه فلز در غذاهایی چون ماهی و سبزیجات وجود دارد.

3. برای رفع كم خونی و زردی پوست از موادی كه دارای آهن می‌باشد استفاده شود.

4. كمبود روی و آهن در بدن باعث كم‌خونی می‌گردد.

5. كمبود ویتامین B6 باعث كم‌خونی و از بین رفتن بافت‌های بدن می‌گردد.

6.اسید فولیك به رفع كم‌خونی بدن كمك می‌كند و در تشكیل گلبول‌های سفید نقش مۆثری دارد.

7. یك سالاد برای رفع كم خونی: جوانه گندم، جعفری، كمی كاهو، چند برگ اسفناج، یك قاشق آبغوره، گوجه‌فرنگی و هویج قبل از غذا میل شود.

8. كسانی كه كم خون هستند در برنامه غذایی خود ویتامین B12 قرار دهند.»

اگر تمایل دارید که با نحوه کار این پژوهشگران بیشتر آشنا شوید، می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دریافت نمائید.

«صندلی مبدل انرژی»، عنوان پژوهش خانم‌ها سرور پوریزدان، فائزه كرمی، مائده نصیری و مهسا حیدری به راهنمایی سرکار خانم اعظم صلح‌جو است.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد، غرفه

در مقدمه این پژوهش آمده است : «یکی از لوازم‌ مورد استفاده برای انسان که در کار روز مره بسیار استفاده می‌شود صندلی است. صندلی انواع مختلفی دارد. درصد زیادی از انسان‌ها بیشتر وقت خود را پشت میز کامپیوتر پشت میز تحصیل و کارمندان هم پشت میز اداره می‌گذرانند. برق نیز یکی از ابزارهایی است که بسیار استفاده می‌شود و چون جزو انرژی‌های تجدید ناپذیر است و روز به روز از مقدار آن کم‌تر شده و در آینده انسان‌های دیگر از این امکان برخوردار نخواهند شد، در نتیجه ما به این فکر رسیدیم که برق مورد استفاده خود را در طول روز خود تولید کنیم.

همان طور که گفته شد انسان‌ها از صندلی بسیار استفاده می‌کنند به همین دلیل ما خواستیم با استفاده از انرژی محرکه (انرژی جنبشی) تولید شده توسط انسان برق تولید کنیم به طور مثال زمانی که فرد پشت میز کامپیوتر نشسته است به علت نوع ساخت صندلی تکان‌هایی در صندلی ایجاد شده که باعث ایجاد انرژی جنبشی می‌شود و حتی در زمان نشتسن با روشن شدن موتور برق قابل ملاحضه‌ای تولید می‌شود.»

برای آگاهی از دستاوردهای این پژوهش می‌توانید فایل مربوط به آن را از اینجا دریافت نمائید.

آخرین پژوهش ارایه شده در این غرفه در خصوص «ساخت پرده‌های هوشمند به کمک فناوری نانو» می‌باشد. این پژوهش توسط خانم‌ها سارا تویسرکانی، میناعباسی و هانیه رسولی به راهنمایی سرکار خانم ناهید احمدی به انجام رسیده است.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد، غرفه

به گفته این پژوهشگران، مواد هوشمند، «به آن دسته از مواد گویند كه می‌توانند محیط و شرایط اطراف خود را درك نمایند و به آن واكنش نشان دهند. هم اكنون فلزات و كامپوزیت‌های هوشمند در موارد بسیاری كاربرد و جایگاه خود را در صنعت پیدا كرده‌اند. هم اکنون فلزات و کامپوزیت‌های هوشمند در موارد بسیاری کاربرد و جایگاه خود را در صنعت پیدا کرده‌اند. برای مثال امروزه از فلزی به نام نیتینول (ترکیبی از نیکل و تیتانیوم) در ساخت فریم عینک‌ها استفاده می‌شود که بعد از خم شدن مجدد به شکل اولیه بر می‌گردد و سبب می‌شود که شکل فریم عینک همیشه مانند روز اولی باشد که خریداری شده است. این تنها یک مثال از این دسته مواد است که حاصل تحقیقات ناسا می‌باشد. در حال حاضر کامپوزیت‌های حافظه‌دار به دو دسته فلزی (آلیاژی) و پلیمری تقسیم می‌شوند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این پژوهش می‌توانید فایل مربوط به آن را از اینجا دریافت نمائید.

برای مشاهده عکس‌های بیش تر از این پژوهشگران می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد (بخش سمینارها و مسابقات)

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی دبیرستان میرداماد

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی