تبیان، دستیار زندگی
مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه 89درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد خودروهای فاقد استاندارد است،‌ گفت: خودروی فاقد استاندارد بیش از 40برابر خودروی استاندارد ایجاد آلودگی می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلات 800 میلیارد تومانی تهرانی‌ها


مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه 89درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد خودروهای فاقد استاندارد است،‌ گفت: خودروی فاقد استاندارد بیش از 40برابر خودروی استاندارد ایجاد آلودگی می‌کند.

الودگی

فتح الله امی اظهار داشت: پرداختن به موضوع آلودگی هوا در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علت آن این است که ادامه دار بودن حیات بشر وابسته به 3عنصر اساسی (آب، خاک و هوا) است. البته در این میان می‌توان آب وخاک  را با بهره‌گیری از سیاست‌های موجود به خوبی کنترل کرد. کنترل هوا  به علت پایین بودن چگالی هوا امکان پذیر نیست، آلودگی هوا با وزش باد به حرکت درمی آید. هوا مرز نمی‌شناسد این در حالی است که خاک و آب مرز می‌شناسند. باید هوا به صورت منطقه ای و جهانی کنترل شود.

انسان برای تامین اکسیژن مغز خود نیازمند بلعیدن 12هزار لیتر هوا در طول شبانه روز است

امی اضافه کرد: انسان در طول شبانه روز نیازمند است بیش از 12هزار لیتر هوا را ببلعد تا بتواند اکسیژن مغز خود را تامین کند. وقتی انسان نتواند درست فکر کند قادر نخواهد بود بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه را حل کند به طور کلی در این میان قوه عاقله انسان بسیار لطمه می خورد.

هوای منفی 20درجه سالم است/ پایتخت مستعد برای رشد انواع میکروب‌ها و ویروس‌هاست

امی با بیان اینکه هوای منهای 20درجه هوای سالمی است که هیچ ویروسی در آن رشد نمی‌کند، افزود:‌ این در شرایطی است که  دمای هوای کلان شهر تهران به هیچ عنوان به زیر 20درجه سانتی گراد نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: بنابراین پایتخت بسیار مستعد برای رشد انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها است.

امی با اشاره به این مطلب که بخش اعظمی از آلودگی هوا ناشی از سوخت غیر استاندارد است، گفت: هر محرکی که تامین انرژی آن با استفاده از هیدورکربنیک است می تواند موجب ایجاد آلودگی هوا کند.

مطرح شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا از سال 1382

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال 1382 در تهران مطرح شد. این طرح بنا به دعوت رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن به مدت 5سال مورد مطالعه قرار گرفت که نتیجه آن ارائه طرح 7محوره از سوی کشور ژاپن در راستای کاهش آلودگی هوا بود که کارشناسان داخلی نیز 2 مورد را بر این طرح افزودند. قرار بود با اجرای این طرح تا پایان سال 89 از آلودگی هوای تهران 200 هزار تن کاسته شود.

امی بیان داشت: با تخصیص 240میلیارد تومان بودجه و اجرای طرح 15 محوره کاهش آلودگی هوا، طی 5 سال هیچ شهر آلوده ای در کشور وجود نخواهد داشت

خودروهای پایین تر از مدل 82 دارای هیچ‌گونه استانداری نیستند

این کارشناس ارشد محیط زیست همچنین خاطرنشان کرد: ‌استانداردسازی خودروها یکی از این محورها بود، استاندارد یورو از سال 1382 وارد کشور شد. از اینرو به طور قطع می ‌توان گفت که خودروهای پایین‌تر از مدل 82 دارای هیچ گونه استانداری نیستند. بر همین اساس خودروهای فاقد استاندارد را مورد تست قرار دادیم و مشخص شد که خودروی فاقد استاندارد بیش از 40برابر یک خودروی استاندارد برای محیط زیست ایجاد آلودگی می کند. هم اکنون در تهران بر اساس آمار پلیس راهور ناجا حدود 4 میلیون خودرو وجود دارد که از این تعداد 2میلیون فاقد استاندارد است.

این کارشناس ارشد محیط زیست در ادامه بیان داشت: از آنجایی که پلیس راهور ناجا می‌گوید همیشه نیمی از خودروها در حال پارک هستند بنابراین یک میلیون خودرو هرکدام برابر 40میلیون خودرو ایجاد آلودگی می کند.

وی متذکر شد: زمانی مشکل آلودگی هوا مرتفع خواهد شد که مدیران و مسئولین مربوطه صورت مسئله را فهمیده باشند. زمانی که یک دانشجو قادر به درک صورت مسئله نباشد بدون شک در حل آن نیز عاجز خواهد بود.

الودگی هوا

وی یادآور شد: تا پایان برنامه چهارم طرح جامع کاهش آلودگی هوا در مسیر اجرایی شدن 9محور کاهش آلودگی هوا حرکت‌های موثری صورت پذیرفت و در این راستا به خوبی عمل شد. کاهش 150هزار تنی آلودگی هوا، دستاورد اجرایی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا در9 محور بوده است. به منظور اجرایی شدن کامل 9محور مزبور، اجرای این امر مدت زمان یک سال تمدید شد.در همین بازه زمانی، توسط یک تیم کارشناسی و بر اساس انجام مطالعات و پژوهش‌های بین‌المللی، 9محور کاهش آلودگی هوا به 15محور افزایش داده شد.

امی اضافه کرد: این 15محور باید در سه دوره کوتاه مدت در برنامه پنجم، ‌میان مدت در برنامه پنجم و ششم  و بلند مدت در برنامه پنجم، ‌ششم و هفتم اجرایی می‌شد.در همین راستا تعهد داده شد که تا پایان اجرای این محورها، تا پایان دوران یاد شده دیگر چیزی با عنوان آلودگی هوا در کشور وجود نداشته باشد.

اجرای قوانین مصوب می توانست هوای کشور را عاری از هرگونه آلودگی کند

مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا به قانون جلوگیری از آلودگی هوا مصوب اردیبهشت ماه سال 1374 اشاره کرد. این قانون بیش از 40 ماده بود که مصوب شده بود که اجرای 5 ماده نخست آن می توانست کلان شهرهای کشور را از آلودگی هوا عاری کند.‌ بر همین اساس باید از حرکت خودروهای فاقد استاندارد حداقل در کلانشهرهای کشور جلوگیری به عمل می‌آمد. قانون مجلس نیز این اجازه را می داد تا از تردد خودروهای دود زا در سطح شهرها جلوگیری به عمل‌ آید.

* 89درصد از آلودگی پایتخت ناشی از تردد خودروهای فاقد استاندارد است

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته 89درصد از آلودگی کلان شهر تهران ناشی از تردد خودروهای فاقد استاندارد بوده است، افزود:‌ از این مقدار 39درصد ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها،‌30 درصد مربوط به خودروهای سواری و 10درصد مربوط به وسایل حمل ونقل سنگین بوده است. با استانداردسازی وسایل حمل‌ونقل بخش اعظمی از آلودگی هوای این کلان شهر کاهش می‌یابد.

خودروهای فاقد استاندارد را مورد تست قرار دادیم و مشخص شد که خودروی فاقد استاندارد بیش از 40برابر یک خودروی استاندارد برای محیط زیست ایجاد آلودگی می کند. هم اکنون در تهران بر اساس آمار پلیس راهور ناجا حدود 4 میلیون خودرو وجود دارد که از این تعداد 2میلیون فاقد استاندارد است

عدم درک مدیران از مسئله آلودگی هوا علت استعفای من بود

امی بیان داشت: علت استعفای من نیز عدم درک مدیران درباره صورت مسئله‌های موجود درخصوص آلودگی هوا بوده است.تهران از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایط خوبی قرار نگرفته است چرا که شمال و شمال شرق این شهر با ارتفاعات رشته کوه‌های البرز پوشیده شده است و همه آلودگی های جاده کرج و آلودگی‌های فرودگاه مهر‌آباد را در شهر نگه می دارد.

طرح 15محوری کاهش آلودگی هوا  نیازمند تخصیص بودجه 240میلیارد تومانی است

وی با بیان اینکه تهران در یک روز تعطیل بیش از 800 میلیارد تومان خسارت می‌بیند، گفت: در پی تعطیلی این کلان شهر،‌ پیشرفت کل کشور نیز متوقف می شود. باید توجه داشت که طرح 15محوره فقط مبلغی بالغ بر 240 میلیارد تومان لازم دارد تا اجرایی شود اما متاسفانه مورد توجه افراد مسئول قرار نگرفته است.

وی گفت:زمانی که مدیران استانی را در سمت مدیریت کل سازمان قرار می دهند مشکل ها پابرجا خواهد ماند. مدیر کارشناس در این بخش وجود ندارد.

امی بیان داشت: با تخصیص 240میلیارد تومان بودجه و اجرای طرح 15 محوره کاهش آلودگی هوا، طی 5 سال هیچ شهر آلوده ای در کشور وجود نخواهد داشت.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : تابناک

مقالات مرتبط :

وقتی آمار مرگ و میر لاک گرفته می‌شود

تنفس با گرد و غبار وارداتی

آلودگی نوری تهران در وضعیت قرمز