تبیان، دستیار زندگی
در یگانه آیین پیشرو و پیشتاز اسلام بسیار بر یادگیری دانش سفارش شده است و مسلمان به فرگیری دانش تشویق شده اند. اما دانش نردبانی است برای رسیدن به حقایق وگرنه خودش به تنهایی ، غایت نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دنبال علم الوارثه باشید.

آیت الله جوادی آملی

در یگانه آیین پیشرو و پیشتاز اسلام بسیار بر یادگیری دانش سفارش شده است و مسلمان به فرگیری دانش تشویق شده اند. اما دانش نردبانی است برای رسیدن به حقایق وگرنه خودش به تنهایی ، غایت نیست.

آفریدگار مهربان می فرماید:و یری الذین اوتوا العلم الذی انزل الیک من ربک هو الحق و یهدی الی صراط العزیز الحمید.آنان که از دانش برخورداری یافته اند می دانند که آن چه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده حق است و به راه خدای پیروزمند ستودنی راه می نماید.(1)

امیرالمونین علی علیه السلام درباره ارزش والای دانش این گونه می فرمایند:

ان العلم حیاة القلوب ، و نور الابصار من العمی ، و قوة الابدان من الضعف.دانش ، زندگی بخش جان است و روشن کننده خرد و میراننده نادانی.(2)

هم چنین آن امامی که به تمام حقایق عالم هستی واقف بود و تمام علوم چون گوی در کف دستش ب ود ، در این راستا این چنین زیبا می فرماید:

اکتسبوا العلم یکسبکم الحیاة .دانش به دست آورید تا به شما زندگی بخشد.(3)

طلاب ،خدا را باید از جان و دل سپاس گویند که عمرشان وقف دانش است آن هم برترین دانش ها که علم دین است.

چه افتخاری برای طلبه بالاتر از این که روز و شب را به سیر در کلام اهل البیت سپری می کند و مردم را با حکمت حقیقی آشنا می سازد و راه زندگی آنان را به وسیله سخنان پیامبر و فرزندان پاک و مظلومش روشن می نماید و دنیا و عقبای آنان را آباد می گرداند.

طلاب باید بدانند که خود علم و رسیدن به مراتب بالای علمی  به تنهایی غایت طلبگی نیست و هدف از فرگیری علم رسیدن به قرب الهی است وگرنه خود دانش به تنهایی کاری از دستش بر نمی آید. علم هم چون راهی است که ما را به دریای معرفت می رساند .

مفسر بزرگ ئعصر ما حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با تعدادی از طلاب حوزه های علمیه استان یزد:در این باره این گونه می فرماید:

عالمان دین باید دنبال علم الوراثه باشند،كسانی كه به دنبال علم‌اند اگر به دنبال علم‌الدراسه باشند این علم‌الدراسه ممكن است در پایان زندگی از انسان گرفته شود، اما خدای سبحان به بركت رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) ما را به فراگیری علم‌الوراثه فرا خواند فرمود عالمان دین علم‌الوراثه دارند نه علم‌الدراسه.

ایشان افزودند: اگر خواستیم علم‌الوراثه داشته باشیم چاره جز پیوند با ذوات قدسی(علیهم السلام) نیست.

ایشان با بیان اینکه باید بدانیم چه كسی وارث پیامبر می‌شود، فرمودند: وقتی به ما گفتند علما واثان انبیایند، باید بدانیم چه كسی وارث پیامبر می‌شود، این‌چنین نیست كه به هر كسی علم وراثه عطا كنند و هر كسی بشود وارث پیامبر, اگر «موتوا قبل أن تموتوا» شد انسان می‌تواند ارث ببرد.

معظم له بخش مهم میراث انبیاء را مسئولیت‌های رهبری و هدایت و ارشاد و امثال ذلك دانستند و فرمودند: ذات اقدس الهی به همه انبیا عموماً و به وجود مبارك رسول خدا(علیهم الصلاة و علیهم السلام) خصوصاً فرمود اینها آمدند برای تبشیر و انذار. پس مهم‌ترین مسئولیت رسول خدا(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) انذار مردم است این مسئولیت را عالمان دین به ارث می‌برند.

حضرت آیت الله جوادی آملی هدف از حوزه آمدن را انذار مردم دانستند و فرمودند: غرض از حوزه آمدن این نیست كسی مرجع، فیلسوف، فقیه، مدرّس، مفسّر یا اصولی شود اینها نردبان است هدف اصلی این است كه بتواند به جای پیامبر بنشیند مردم را از گناه بهراساند چرا که حرف هر كسی در مردم اثر نمی‌كند

ایشان با بیان اینکه، عاقل شدن هدف انسان می باشد، فرمودند: علم چیز خوبی است اما علم هدف نیست علم نردبان است آنچه هدف است عقل است نه علم. اگر كسی عالم شد می‌تواند این نردبان را بگیرد كم كم بشود عاقل وقتی عاقل شد دیگر راحت است و چنین آدمی می‌تواند یك كشوری را اداره كند.به ما نفرمودند بروید عالِم بشوید فرمودند بروید عاقل بشوید.


پی نوشت :

1-سوره سبا/آیه 6

2-میزان الحکمه/ج8/ص14/ح13797

3-میزان الحکمه/ج8/ص20/ح13799

منابع:

1-قرآن کریم

2-میزان الحکمه/محمدی ری شهری/دارالحدیث/87

3-پایگاه اطلاع رسانی بنیاد علوم وحیانی اسرا

تهیه و فرآوری: مهدی صدری، گروه حوزه علمیه تبیان