تبیان، دستیار زندگی
ائمه در سیره بیانی و گفتاری خویش اثرات سوئی را برای قاطع رحم بر شمرده و این افراد در قرآن کریم مورد لعن واقع شده‌اند. علاوه بر آیات قرآن کریم، ائمه اطهار علیهم‌السلام در سیره عملی و گفتاری خویش بارها به بیان اهمیت و فوائد صله رحم پرداخته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3 گروهی که مورد لعن قرار می‌گیرند!


ائمه در سیره بیانی و گفتاری خویش اثرات سوئی را برای قاطع رحم بر شمرده و این افراد در قرآن کریم مورد لعن واقع شده‌اند. علاوه بر آیات قرآن کریم، ائمه اطهار علیهم‌السلام در سیره عملی و گفتاری خویش بارها به بیان اهمیت و فوائد صله رحم پرداخته‌اند.

ائمه در سیره بیانی و گفتاری خویش از راه مذمت قطع رحم وارد شده‌ و اثرات سوئی را برای قاطع رحم بر شمرده‌اند و همچنین این افراد در قرآن کریم مورد لعن واقع شده‌اند.


صله رحم

3 گروهی که قرآن آنها را لعن کرده است

افراد پیمان شکن؛ «الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ»، کسانی که قاطع رحم باشند؛ «وَ یَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ» و مفسدان فی‌الارض؛ «وَ یُفْسِدُونَ فِی الأَرْضِ» سه گروهی هستند که بر اساس آیات قرآن مورد لعنت قرار گرفته‌ و عاقبت بسیار بدی در انتظار آنهاست «أُوْلَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ»

آثار دنیوی صله رحم

مسیر گفتاری اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دو دسته است یکی مذمت قطع رحم و دیگری بیان فوائد صله رحم. روایات بسیاری در این خصوص وجود دارد به طوری که فقر، پریشانی، کوتاهی عمر از جمله آثاری است که در روایات و بیانات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در ترک این سنت حسنه ذکر شده و به افرادی اشاره دارد که قاطع رحم بوده و ارتباط خود را با خویشاوندانشان قطع کرده‌اند.

صله رحم  فوائد بسیاری دارد و در اهمیت آن همین بس که قرآن کریم آن را در کنار امر به تقوا مطرح می‌کند «وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ».

در روایات اسلامی فوائد فوق‌العاده برجسته‌ای برای صله رحم عنوان شده و امام صادق(علیه السلام) در حدیثی می‌فرمایند: صله رحم حساب روز قیامت را آسان، عمر را طولانی، انسان را از بدی‌ها محفوظ می‌دارد.

در خصوص سیره عملی و رفتاری اهل‌بیت علیهم‌السلام

حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) فراوان به این مسئله اهتمام دارد ایشان نه تنها برای ارحام خویش، حتی با افراد منتسب به ارحام خویش را محترم دانسته و با آنها ارتباط داشت. لذا وقتی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) از دنیا رفت آن دسته از رفقا و دوستان این بانوی بزرگوار که در زمان حیات ایشان رفت و آمد داشتند پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز ارتباط خویش را با آنها قطع نکرد.

فقر، پریشانی، کوتاهی عمر از جمله آثاری است که در روایات و بیانات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در ترک این سنت حسنه ذکر شده و به افرادی اشاره دارد که قاطع رحم بوده و ارتباط خود را با خویشاوندانشان قطع کرده‌اند

سیره حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) درباره صله‌رحم

پیامبر(صلی الله علیه و آله) نه تنها دیدار نزدیکان بلکه در ارتباط با کسانی که نسبت اندکی با ایشان داشته و یا در کفر به سر برده و مسلمان هم نبودند رابطه خویشاوندی را همچنان اعمال می‌کند و حتی زمانی که برخی از خویشاوندانشان حضرت را از مدینه بیرون کردند باز هم ایشان سراغ آنها را گرفته، جویای احوال آنان بود و از باب تلطیف قلوب برای آنها پول می‌فرستاد.

ملاقات‌های حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) در ارتباط با داستان جوانی که از دار دنیا رفت و حضرت برای گفتن تسلیت به خدمت مادر پیر این جوان می‌رود بیانگر اهمیت صله رحم است که حضرت عملا آن را انجام داده، به صورت گفتاری به آن امر و بدین وسیله راه را به امت نشان می‌دهند.

شواهدی دال بر ارتباط اهل بیت در ارتباط با صله رحم

شواهد بسیاری در ارتباط با اهل بیت(علیهم‌السلام) در ادای صله‌رحم وجود دارد. امام علی(علیهم السلام) به دلیل همراهی پیامبر(صلی الله علیه و آله) مجبور به مهاجرت شد که برخی از اقوام ایشان از جمله خواهرش «امّ هانی» در مکه ماند که حضرت امیر(علیه السلام) در روز فتح مکه با لباس رزم به دیدار خواهرش ام هانی ‌رفت.

امام صادق(علیهم السلام) در حدیثی می‌فرمایند: صله رحم حساب روز قیامت را آسان، عمر را طولانی، انسان را از بدی‌ها محفوظ می‌دارد

جالب است وقتی حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) نیز از سفر باز می‌گشت به خانه‌ خواهر امیرالمۆمنین(علیه السلام) می‌رفتند. همچنین افرادی مانند ابن مسعود که برای نخستین مرتبه وارد مکه شد به خانه «ام هانی» رفت، وقتی علت کارش را جویا شدند، گفت: به آن دلیل که پیامبر(صلی الله علیه و آله) این کار را انجام می‌داد.

این قضیه به عنوان یک سنت نگریسته می‌شد و امیرالمۆمنین(علیه السلام) و سایر ائمه اطهار علیهم‌السلام، اهتمام ویژه‌ای داشتند و ادای آن به عنوان یک دِین، تلقی می‌شد. از این رو در روایات داریم که صله رحم را ولو با یک سلام به جا آورده و از آن غفلت نکنید.

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

«شیعه نیوز»؛ بیانات حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی رستم‌نژاد»

خبرگزاری فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.