تبیان، دستیار زندگی
قدرت برکرامت بواسطه ی تطهیر قلبی وصفای باطنی است که به اذن الهی انسان قادر بر تصرفاتی در عالم می گردد. از این رو شخص صاحب کرامت خود جلوه ای از اقتدار و قدرت الهی است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت معجزه با کرامت !

معجزه


اولیای الهی می توانند دست به اعمالی بزنند که ازنظر عادی برای بشر خارق العاده به نظر می رسد. کارهای عجیب و غریبی که حاکی از قدرت برتری در پشت آنهاست. زندگی نامه ی همه ی مردان الهی پر است از این کرامات الهی و معنوی که باید چشم دل باز کرد و آنها را دید. توجه به ماهیت و چیستی این کرامات سبب می شود ایمان و اعتقادقلبی انسان به قدرت الهی و صاحب اصلی این کرامات بیشتر و بهتر شود.


کرامت در لغت

کرامت درواژه به معنای بزرگواری است و در لغت نامه ی دهخدا آمده است که: کرامت از مصدر "کرم" واژه ای عربی و به معنای بزرگی ورزیدن جوانمرد گردیدن و با مروت شدن و نقیس و عزیز شدن است.

کرامت در اصطلاح

در اصطلاح کرامت امری است خارق العاده که به واسطه ی تقرب در پیشگاه خداوندو لطافت روح و صفای باطن از انسان صادر می شود ولی نه برای اثبات حق یا تحدی و هدف اصلی از ارائه ی آن این نیست اگر چه ممکن است حقی با آن اتفاقا ثابت شود.

جرجانی از علمای اسلامی درباره ی کرامت می گوید: کرامت ظهور کاری خارق عادت از شخصی غیر مقارن با دعوی نبوت است پس هر آنچه مقرون دعوی نبوت باشد معجزه است نه کرامت.

جامی در نفحات الانس پس از ذکر انواع کرامات صادره از عرفا درباره ی کرامت به این نکته اشاره می کند که خداوند هرگاه یکی از دوستان خود را مظهر قدرت کامله ی خود بگرداند اومی تواند در عالم هر نوع دخل و تصرفی را انجام دهد و این همان کرامت است.

قدرت برکرامات

کسی که می تواند دست به کرامات یعنی اعمال خرق عادت بزند دارای نفس قوی و صفای باطنی است که می تواند به اذن الهی در امور عالم دخل وتصرف نماید. در واقع این مرتبه ناشی از مرتبه ی کمال نفس و از عظیم ترین منازل کمالی انسانی به شمار می رود.

قدرت برکرامت بواسطه ی تطهیر قلبی وصفای باطنی است که به اذن الهی انسان قادر بر تصرفاتی در عالم می گردد. از این رو شخص صاحب کرامت خود جلوه ای از اقتدار و قدرت الهی است

تفاوت معجزه و کرامت

از آن جایی که غیر از انبیاء افراد دیگری نیز هستند که دست به انجام اعمال خارق العاده می زنند برای متمایز کردن معجزات انبیاء با این گونه اعمال بایستی تفاوتهای آنان را به طور دقیق بررسی نموده نخستین مطالب آن است که وقوع کرامات امری خلاف عقل نیست چرا که مثلا بدن انسان دراثر غضب دارای گرمایی می شود با آن که قبلا سرد بوده است ، همچنین با تصور و غلبه ی اوهام برسقوط از مکان بلند این امر اتفاق می افتد. پس عجیب نیست اگر نفس قدسی شود و قوت معنوی او افزایش یابد و بتواند همانند نفس عالم برطبیعت اثر گذارد. از این جهت معجزه و کرامت شبیه به هم هستند. یعنی نفوس انسانی نبی و ولی الهی صاحب کرامت دارای قدرت تأثیر در عالم شده است.اما اگر این افعال از ناحیه ی افرادی که به طهارت باطنی دست یافته اند اما از ناحیه ی خدامأموربه نبوت و تبلیغ نیستند باشند و همراه با تحدی و ادعای نبوت نباشد، کرامت نامیده می شود. پس کرامات نظیر معجزه است مگر آنکه معجزات مختص به کسی است که ادعای نبوت و رسالت می نماید و ازجانب حق مأمور برای تبلیغ و بشارت و انزار است ولی ابراز کرامات از اشخاص صالح مشروط به داعیه نبوت و رسالت نیست.

کرامت امری است خارق العاده که به واسطه ی تقرب در پیشگاه خداوند و لطافت روح و صفای باطن از انسان صادر می شود ولی نه برای اثبات حق یا تحدی

کرامت می کنی با یک اشاره ....

براساس آنچه درباره ی کرامت گذشت معلوم می شود که قدرت برکرامت بواسطه ی تطهیر قلبی وصفای باطنی است که به اذن الهی انسان قادر بر تصرفاتی در عالم می گردد. از این رو شخص صاحب کرامت خود جلوه ای از اقتدار و قدرت الهی است که هم فعل کرامتش و هم توجه به این جنبه درباره ی کرامت وی می تواند انسان را متذکر خداوند متعال نماید.

افراد صاحب کرامت از یک سوحجت های خدا بر مردمند و از سوی دیگربواسطه ی قدرت الهی که دارند راهگشاو راهبر مردم به سوی خداوند متعال هستند و وجود آنها در میان هر قومی به منزله ی شاهرگهای حیاتی زندگانی معنوی آن قوم است که توجه به آنها ثمرات دنیوی و اخروی برای انسان به همراه خواهد داشت.

خلاصه سخن

کرامت امری است خارق العاده که به واسطه ی تقرب در پیشگاه خداوند از انسان صادر می شود . کرامت از سوی اولیای الهی نشان گر قدرت معنوی باطنی ایشان است .....

ن. رادفر                

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع و مآخذ

1-    آینه ی معرفت – مقاله تبیین فلسفی معجزه – ش29 – زمستان1390

2-    کشف المراد – علامهی حلی (ره)

3-    تجرید الاعتقاد – خواجه طوسی (ره)

4-    المحاظرات فی الالهیات – آیت الله سبحانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.