تبیان، دستیار زندگی
قزوین استانی است که در هر فصل سال که به آن سفر کنید، همیشه چیزی برای غافلگیر کردن شما دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرزمین تاک‌های درخشان
تاکستان


قزوین استانی است که در هر فصل سال که به آن سفر کنید، همیشه چیزی برای غافلگیر کردن شما دارد. منطقه ای سبز و کوهستانی که با قدمت تاریخی اش تمام انتظارات شما را از یک سفر برآورده می کند.

این بار اگر گذارتان به قزوین افتاد، پیشنهاد می کنیم سری هم به تاکستان بزنید. شهری که در پاییز تاک هایش زیر آفتاب ملایم می درخشند و در زمستان، خنکای برفی آن شما را به هوایی پاک و طبیعتی سپیدپوش دعوا می کند.

تاکستان قدیمی ترین شهر منطقه است و قدیمی ترین اثر باستانی این محدوده، یعنی بقعه پیر را نیز در خود جای داده است. همچنین مسیر عبور جاده قدیمی، پر رفت و آمد و جهانی ابریشم از این شهر بوده است. جاده ابریشم - که افرادی چون كوروش و كراسوس رومی و اسكندر مقدونی بر سر تسلط بر آن جان باختند - به خاطر وجود سنگ ابسیدین و موقعیت استراتژیك مناسب از تاکستان عبور می كرده است.

تاکستان

در زمان امویان و سلجوقیان ناحیه تاکستان از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و در زمان ایل خانان با استقرار پایتخت در سلطانیه موقعیت جلگه تاكستان به نحو چشم گیری رونق یا فت. آمدن سلطان محمد خدابنده به این شهر, ورق دیگری بر تاریخ این خطه افزود. این توجه و شکوفایی منطقه تاكستان در زمان صفویه هم ادامه پیدا کرد. بناها و مكان های به جای مانده از آن زمان؛ گواه محکمی بر این ادعا است. در ضمن چون تاكستان بر سر راه تهران - اروپا قرار داشته، بیش تر شاهان قاجار نیز به این شهر آمده و مدتی در آن مانده یا از آن می گذشتند و بالطبع مورد توجه و تفقد آنان قرار می گرفته است. این شهرستان هم اكنون یكی از معتبرترین شهرستان های استان قزوین است.

تاریخ تاکستان با ورود اولین دسته های اقوام آریایی به این سرزمین رقم خورده است و در سلسله ها و حكومت های قبل از اسلام در ایران، صعودها و فرودهای بسیاری بر خود دیده است. آثار گچ بری جالب مربوط به دوره ساسانی كه در تپه خندو واقع در شمال خاوری تاكستان به دست آمده است، نشانه آبادانی این منطقه در آن دوران است

تاریخ در سرزمین تات ها

تاكستان که به سرزمین «تات ها» معروف بود، در گذشته «سیاده» یا «سیادهن» نامیده می شد. به قول برخی مورخان «سیادهن» یا «سیادهان» تغییرشكل یافته واژه «سه دهان» بوده و خود آن نیز صورت معرب لغت «سه دژان» پارسی است. هم چنین نام «سیادهن» بر روی یکی از كتیبه های دوران هخامنشی - مربوط به 2300 سال قبل - موسوم به پیوتین گرایا نیز حك شده است.

این کتیبه که از قدیمی ترین اسناد نوشتاری این شهرستان است، به زبان یونانی نوشته شده است و هم اكنون در موزه شهر وین، پایتخت اتریش نگه داری می شود. دراین كتیبه چنین آمده است: «سیادان (نام پیشین تاكستان) و ساوه از شهرهای سرسبز شمال فلات ایران است.»

تاریخ تاکستان با ورود اولین دسته های اقوام آریایی به این سرزمین رقم خورده است و در سلسله ها و حكومت های قبل از اسلام در ایران، صعودها و فرودهای بسیاری بر خود دیده است. آثار گچ بری جالب مربوط به دوره ساسانی كه در تپه خندو واقع در شمال خاوری تاكستان به دست آمده است، نشانه آبادانی این منطقه در آن دوران است.

بر اساس شواهد و بررسی های باستان شناسی انجام شده در تپه خله كو ایجاد هسته اولیه شهر به 7000 سال پیش باز می گردد كه همین سندعلمی، تاكستان را جزو قدیمی ترین شهرهای ایران و حتی دنیا قرار می دهد.

تاکستان

چطور برویم؟

برای دیدن تاکستان باید به غرب قزوین بروید. این شهر از غرب به استان زنجان، از جنوب به شهرستان بویین زهرا و از شمال و شمال شرقی به شهرستان قزوین محدود می شود. فاصله تاكستان تا قزوین حدود چهل كیلومتر و از طریق جاده آسفالته و بزرگ راه تهران- زنجان به آن متصل است. اگر تصمیم دارید راهی این شهر شوید، باید بدانید که مسیرهای ارتباطی شهرستان تاكستان عبارتند از:

1- بزرگ راه تهران - زنجان كه از قزوین و تاكستان نیز عبور می كند.

2- راه اصلی آسفالته تهران - زنجان كه از تاكستان می گذرد.

3- راه های فرعی مختلف كه به شهرستان های هم جوار مرتبط می شود.

4- جاده ترانزیت تهران - اروپا كه از شهرستان تاكستان عبور می كند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: شبکه جام جم، روزنامه ایران