تبیان، دستیار زندگی
اهمیت نماز و برگزاری مراسم روضه و توسل به اهل بیت(ع) از اموری است که غالبا بزرگان حوزه در وصیت‌های خویش نسبت به آن تأکید نموده‌اند، وصیت‌نامه‌هایی که تجلی افکار بلندی است که عمری در راه فهم آیات و روایات صرف شده‌‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز و توسل در وصیت‌نامه علما

نماز و توسل

اهمیت نماز و برگزاری مراسم روضه و توسل به اهل بیت(ع) از اموری است که غالبا بزرگان حوزه در وصیت‌های خویش نسبت به آن تأکید نموده‌اند، وصیت‌نامه‌هایی که تجلی افکار بلندی است که عمری در راه فهم آیات و روایات صرف شده‌‌اند.

وصیت‌نامه حاوی جملاتی است که موصی نسبت به انجام آنها دغدغه دارد، به همین خاطر نشأت گرفته از افکار وی است و هرقدر که افکار بلندتر باشد وصیت بیشتر قابل استفاده و راهگشاست. علمای بزرگ اسلام که عمری را در راه هدایت جامعه صرف کرده‌اند در وصیت‌نامه‌های خویش نیز این امر را نادیده نگرفته و به امور روشنی بخشی اشاره نموده اند که یقینا ذکر آنها می‌تواند هدایت‌گر باشد.

آیت الله قاضی(ره)

وصیت نامه آیت الله قاضی(ره) سرشار از نکات مهم و تکان دهنده است که عمده آنها نماز است و توسل است.

نماز را بازارى نکنید، اوّل وقت بجا بیاورید و با خضوع و خشوں اگر نماز را تحفّظ کردید همه چیزتان محفوظ مى‏ماند. و تسبیحه صدّیقه کبرى سلام الله علیها، و آیة الکرسى در تعقیب نماز ترک نشودآن اهمّ واجبات است.

در مستحبّات ترک تعزیه‏دارى و زیارت حضرت سیّدالشّهداء مسامحه ننمائیدو روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد اسباب گشایش امور است. و اگر از اوّل عمر تا آخرش در خدمت آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما بجا بیاورید هرگز حقّ آن بزرگوار اداء نمى‏شود. و اگر هفتگى ممکن نشد دهه اوّل محرم ترک نشود.

دیگر آنکه اگر این حرفها آهن سرد کوبیدن است ولى بر بنده لازم است بگویم: اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن، وترک خدعه و حیله، و تقدّم در سلام و نیکوئى کردن با هر برّ و فاجر مگر در جائى که خدا نهى کرده. اینها را که عرض کردم و امثال اینها را مواظبت نمائید.الله الله که دل هیچ کس را نرنجانید.

ایشان نیز ثلث ماترك خود را وقف كردند كه تحت نظر اوصیا به مصرف عزاداری ایام تاسوعا و عاشورا برسد.

آیت الله سید احمد خوانساری(ره)

وصیت ایشان را كه باز كردند، دیدند نوشته است: من از شش سالگى تا امروز، نود سال نماز خود را خوانده‏ام، اما به نظرم آمد كه شاید عیب داشته باشد و قبول نكنند، نود سال دیگر نیز خودم دوباره خواندم كه اگر آن را قبول نكنند، این را قبول كنند، باز نود سال دیگر نیز خواندم كه اگر دومى را رد كردند، سومى را به من رحم كنند، باز شما این قالیچه را كه فروختید، با پول آن براى من اجیر بگیرید كه به نیابت از من نماز و روزه بجا بیاورد، شاید خدا نماز و روزه‏ام را بپذیرد.

آیت الله مرعشی نجفی(ره)

«سفارش می کنم به خواندن سوره یس بعد از نماز صبح هر روز یک مرتبه ، و نیز به خواندن سوره نبأ بعد از نماز ظهر ، و به خواندن سوره عصر بعد از نماز عصر و به خواندن سوره واقعه بعد از نماز مغرب و به خواندن سوره الملک بعد از نماز عشاء و تأکید می کنم بر آنچه یادآور شدم ، زیرا من شخصآ روایت می کنم این روش را از استادان بزرگوار خود و بارها تجربه کرده ام».

آیت الله دستغیب(ره)

ایشان در وصیت‌نامه خود می‌نویسند: «وصیت میکنم فرزندان خود را به تقوی و سعی در اینکه واجبی از آنها فوت نشود و مرتکب حرامی نشوند و در هر حال خدا را حاضر بدانند دنیا را محل عبور و آخرت را محل قرار بدانند و این ضعیف را از دعا فراموش ننمایند».

آیت الله بهجت(ره)

فرزند ایشان می‌گوید: سفارش پدرم همیشه این بود که خدا می‌داند این توسلات برای انسان چه می‌کند. این توسل برای انسان یک ارتباط است. چه‌طور وقتی یک لامپ را به الکتریسیته متصل می‌کنیم، نور می‌دهد. ایشان در وصیت‌نامه خود ذکر کردند که بعد از من از ثلث مانده‌هایم، مجلس عزا و روضه سید‌الشهدا (ع) را اقامه کنید. ایشان می‌گفت اگر من در عمرم 50 سال مراسم گرفتم، کم است و بعد از من شما باز هم برایم مراسم روضه اباعبدلله (ع) را بگیرید. ایشان روی این مسائل خیلی توصیه و تأکید داشت.

آیت الله فاضل لنکرانی(ره)

در قسمتی از وصیت‌نامه ایشان آمده است: «حسینیه كه به عنوان دفتر اینجانب معروف است وقف شرعی برای مرحوم آیت‌الله والد (قدس سره) می‌باشد میل دارم روضه جمعه و دهه اول محرم و ایام فاطمیه در آنجا برگزار شود و چنانچه به علتی مانند سیل و زلزله و واقع شدن در مسیر خیابان و امثال آنها امكان نداشته باشد در محل دیگری برگزار نمایید...چنانچه فرزندان من بخواهند رضایت مرا در آن عالم از دست ندهند از هرگونه اختلاف بپرهیزند بالخصوص در امور مالی دنیوی بی ارزش كه موجب از بین رفتن آبروی اینجانب و آبروی خودشان در میان مردم و جامعه می‌باشد و ضمنا معلوم باشد تمام اموالی كه باینجانب ارتباط دارد هیچ كدام مال شخصی اینجانب نیست بلكه مربوط به سهمین می‌باشد و هیچ كدام از ورثه در این اموال حقی ندارند».

آیت الله مجتهدی(ره)

در متن وصیت‌نامه ایشان آمده است: «از طلاب مدرسه حلالیت می طلبم، آقایان مدرسین انشاءالله با جدیت تمام به درسها مشغول باشند و مقبره حقیر در خود مدرسه است. انشاءالله شب های سینه زنی چند نفر کنار قبر حقیر روضه بخوانند و طلب مغفرت نمایند».


منابع:

سایت اطلاع رسانی عقیق

فارس نیوز

پایگاه اطلاع رسانی شیعیان

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

سایت استاد حسین انصاریان

تهیه و فرآوری: مسلم زمانیان، گروه حوزه علمیه تبیان