تبیان، دستیار زندگی
به خاطر وجود امام عصر (عج)، آسمانها و زمین، دارایی خویش را بیرون می ریزند و پیشکش قدم های حضرت و یاران ایشان می کنند و به خاطر ایشان، جهان رنگ محبت و همدلی می گیرد؛ به همین دلیل، مردم عصر حکومت حضرت مهدی (عج) ثروتمندترین مردم دوران اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکومت ثروتمندان

امام زمان

می دانید بهترین بخش عصر ظهور، و حکومت حضرت مهدی (علیه السلام)، کدام بخش است؟ از بین رفتن مشرکان، اسلام آوردن کل زمین، زیبایی های معنوی، تحولات اجتماعی و عدالت ورزی، همه و همه باعث زیباتر شدن آن عصر طلایی شده است، امّا می توان گفت بهترین ویژگی این عصر، «حضور و ظهور امام» است. به تبع همین ویژگی است که دیگر زیبایی ها شکل می گیرند و قد می کشند.

به خاطر وجود امام عصر (عج)، آسمانها و زمین، دارایی خویش را بیرون می ریزند و پیشکش قدم های حضرت و یاران ایشان می کنند و به خاطر ایشان، جهان رنگ محبت و همدلی می گیرد؛ به همین دلیل، مردم عصر حکومت حضرت مهدی (عج) ثروتمندترین مردم دوران اند.

حضرت مهدی (عج) با کفایت و رهبری خویش به دستاوردهای بزرگی در دوران حکومت خود می رسند. تحولات بی شماری در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دنی رخ می دهد که مردم این عصر را به سعادت دنیوی و اخروی می رساند.

این تحولات در چند بخش قابل مطالعه هستند:

1.تحولات اقتصادی

2. تحولات اجتماعی

3. تحولات بخش صنعت

4. تحولات دانش تجربی

5. تحولات فقهی- حقوقی

در این مقاله به «تحول اقتصادی» اشاره خواهیم کرد و در مقالات بعدی، به باقی تحولات خواهیم پرداخت. ان شاء الله.

تحول اقتصادی در عصر ظهور

نخست آنکه، باید بدانیم آنچه مبنای تحول اقتصادی در حکومت حضرت مهدی (عج) می شود، بی شک ناشی از تحول دینی است که پیش از آن به آن اشاره کردیم. زمانی که حضرت با کمک یاران خویش، اسلام را از نو به مردم ارائه می دهند، نکاتی، ملکه ی ذهن و جان مردم می شود.

در نهایت 3 عامل باعث رفاه و ثروتمندی مردم عصر ظهور می گردد:

1. انتقام از ستمگران:

به برکت انتقام خون شهدای کربلا و از بین رفتن ستمکاران، رحمت الهی از زمین و آسمان باریدن می گیرد. «زمین گنج های خود را آشکار می کند و معادن طلا و نقره و گنج های آن بیرون می آید.» (1)

«آسمان باران خود را فرو می فرستد. و زمین حاصلخیز می شود.» (2)

این برکات، باعث رونق گرفتن کشت و کار می شود و در نتیجه ثروت در اختیار مردم قرار می گیرد و اختلافات مالی مردم که باعث ایجاد جرایم و قطع رحم ها شده است، از بین می رود. (3)

2. انجام فرائض اقتصادی

خمس، زکات و صدقه که باعث تقسیم عادلانه ی ثورت می شود، ملکه ی عملی مردم می شود و تا جایی پیش می رود که کسی برای صدقه گرفتن در زمین پیدا نمی شود. «صاحب ثروت به دنبال کسی می گردد که صدقه اش را بپذیرد و وقتی آن را به شخصی می دهد، می گوید نیاز ندارم.» (4)

به برکت انتقام خون شهدای کربلا و از بین رفتن ستمکاران، رحمت الهی از زمین و آسمان باریدن می گیرد. «زمین گنج های خود را آشکار می کند و معادن طلا و نقره و گنج های آن بیرون می آید»

3. قناعت ورزی

مهمترین عامل ثروتمندی مردم عصر ظهور، قناعت آنهاست. هرچند ثروت به صورت طلا و نقره در عصر ظهور کم نیست، با این حال، مردم به آنچه نیاز دارند، بسنده می کنند. چنانچه در روایات داریم:

«...منادی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در همه جا ندا می دهد که هر کس مالی می خواهد بیاید و بگیرد. هیچ کس مراجعه نمی کند غیر از یک نفر و خزانه دار آنقدر به او می بخشد که نمی تواند حمل کند. او هم پس از آنکه می رود پشیمان می شود و با خود می گوید:"من از همه حریص تر بودم." مال را به قصد برگرداندن، پیش خزانه دار می برد ولی به او می گویند: "چیزی که بخشیدیم، پس نمی گیریم."» (5)

همه ی این حرف ها به کنار، مردم این عصر، با تربیت مهدوی، ثروتمندترین مردم دوران حیات بشر می شوند.

پی نوشت:

1. طبرسی، فضل بن حسن، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ص 413

2. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 13، ص 182

3. ترمذی، محمد بن عیسی، صحیح ترمذی، ج3، ص 334

4. بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، ج1، ص 74

5. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة، ص 562

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1. صدر، محمد، تاریخ پس از ظهور، صص 463 - 470

2. کورانی، علی، عصر ظهور، صص 345 - 349

پ.میعاد

سایت مستور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.