تبیان، دستیار زندگی
طبق همان سنت های دیرینه، هنوز هنوز هم بر این باوریم که سال نو آغاز نمی شود مگر آن که تن پوشی نو به تن گیریم، خانه تکانی کنیم و اثاث کهنه خانه را دور بریزیم و با لوازمی که بوی تازگی می دهند، تزئین کنیم و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام به گام تا خرید های نوروزی!


طبق همان سنت های دیرینه، هنوز هنوز هم بر این باوریم که سال نو آغاز نمی شود مگر آن که تن پوشی نو به تن گیریم، خانه تکانی کنیم و اثاث کهنه خانه را دور بریزیم  و با لوازمی که بوی تازگی می دهند، تزئین کنیم و ...

خریدهای نوروزی

در این روزهای پایانی سال، ضیافت قشنگی به پا است و خانواده های بسیاری در این ضیافت دعوتند و مشغول تهیه  تدارکات مهمانی و میزبانی؛ وخرید کردن نقل سر سبد این ضیافت است . جیب های پر از پول، حلاوت و شیرینی دلچسب این نقل را بیشتر مزمزه می کنند تا جیب های پر از خالی که اگر انگشت به آن کنی از سوراخ جیب بیرون می زند. برای برخی از ما خرید شب عید، یعنی مصیبت و دردسر!

اما با این حال، خرید شب عید سنتی است که همه ما را  به بازار می کشاند و مجبور به خریدمان می کند. خرید سال نو، مشترک ترین رفتار دارا و ندار در این روزهاست.

اگر سری به کوی و برزن بزنید مردمانی را می بینید که قیمت لباس و کفش می پرسند، تزئینات خاصی را برای خانه جستجو می کنند، و... در نهایت آن که، با دو دست پر به خانه برمی گردند.

در این روزهای پر تب و تاب خرید، سعی نموده ایم نکاتی را برای شمایی که پایبند به سنت نوشدن هستید، متذکر شویم تا با رعایت آن بتوانید نه سیخ را بسوزانید و نه کباب را.

کیفیت کفش و لباس نوروزی مهم است

از قدیم الایام کفش و لباس، در راس خریدهای نوروزی قرار دارد. بسیاری از ما به دنبال اجناس با کیفیت و متنوع هستیم . برخی از ما نیز، برندهای معتبر را در اولویت خود برای خرید می دانیم و از فروشگاهی به فروشگاه دیگر می رویم تا برند اصل را تهیه کنیم . اما حقیقت این است که در حال حاضر عمده اجناس بازار را کالاهای چینی بی‌کیفیت که تنها برند تقلبی معروفی بر آنها حک شده، اشباع کرده است؛ لذا اطمینان از کیفیت اجناس و تشخیص اصل و قلابی برندها تا حدودی  با مشکل مواجه شده است، بدین ترتیب ما توصیه می کنیم که به دنبال مارک‌های ایرانی معتبر باشید و کالای ایرانی را در اولویت خریدتان قرار دهید. با خرید پوشاک و کفش ایرانی از مراکز معتبر، نه تنها از کیفیت بهتر و مورد نظر خود نسبت به اجناس تقلبی مشابه خارجی آن اطمینان دارید بلکه گامی هم در جهت تشویق سرمایه گذاران و  تولیدکنندگان داخلی برداشته اید.

دکوراسیون اتاق پذیرایی را تغییر دهید

اولین و مهمترین گام تغییرات نوروزی در خانه شما ،به طور حتم در اتاق پذیرایی رخ می دهد و  بسیاری از بانوان نیز ، بر آن تاکید بسیار دارند. اگر در ایام نوروز می خواهید اتاق پذیرایی‌تان را با اندک هزینه ممکن، تغییر شگرفی دهید و بر جذابیت اتاق پذیرایی خود بیفزائید ، توصیه می کنیم چند والان را به پرده های قدیمی خود اضافه کنید و یا این که

رومیزی های زیبایی که با پرده‌های اتاق همرنگ است را تهیه کنید. حتی برای تحت تاثیر قرار دادن میهمان‌ها می توانید از حاشیه‌های زیبایی برای تزئین اطراف رومیزی‌های قبلی استفاده کنید.

با خرید لوستر‌های جدید و زیبا، نه تنها تحول عمیقی را در منزل احساس خواهید کرد بلکه فضای خانه را برای دید وبازدید های نوروزی آماده خواهید کرد.توجه به وسعت فضای خانه و ارتفاع سقف در خرید لوستر مناسب الزامی است؛

به مبلمان خانه توجه کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نو کردن خانه و ایجاد تغییر و تحولات اساسی در آن، تغییر در مبلمان و فرش است. به هنگام خرید لوازم چوبی منزل مانند مبلمان، بوفه، میز، صندلی و تختخواب، سعی کنید علاوه بر توجه به جنس چوب به‌کاررفته در ساخت این کالاها ، هماهنگی بین رنگ چوب، پارچه رومبلی و فرش خانه را نیز مد نظر داشته باشید.

برای مقرون ‌به ‌صرفه‌ بودن و  جلوگیری از هزینه های هنگفت و احساس نو داشتن، بهتر است فرش‌ها و موکت‌های خود را بشوئید و یا از یک شامپو فرش برای تمیزی آن استفاده کنید .

اما اگر فرسودگی به اندازه ای است که به چشم می آید و یا این که متمایلید فرش خانه تان را تعویض کنید، بهتر است به هنگام خرید، فرشی را انتخاب کنید که هماهنگ با دکوراسیون منزل و باب سلیقه شماست و از همه مهمتر آن که مناسب با احتیاج و مطابق با بودجه شما باشد.

اگر جعبه‌ جادویی منزل تان را عوض می کنید

در این روزها،  بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری، بالخص  سینمای خانگی بسیار داغ است. بسیاری از کارشناسان عرصه لوازم صوتی تصویری، معتقدند که در حال حاضر تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و پلاسما بیش از هر چیز، در مرکز توجه خریداران است، به همین دلیل ما توصیه می کنیم که بیش از خرید به نکات ذیل توجه کنید:

*کیفیت را در اولویت قرار دهید.

*تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، عمر مفید و وضوح تصویر بیشتری نسبت به تلویزیون‌های پلاسما دارند از سوی دیگر تلویزیون‌های پلاسما، زاویه دید  بهتری دارند و تصویر را از زوایای مختلف نسبتا ثابت نشان می‌دهند.

* در انتخاب یکی از این دو تلویزیون ،شما بایستی به اینچ تلویزیون دلخواه مورد خریداری خود توجه کنید، اگر تلویزیونی در حد50 اینچ و یا بزرگ‌تر می خواهید بهتراست مدل‌های پلاسما را برگزینید؛در غیر این صورت ال‌سی‌دی بخرید.

*برای تکمیل سینمای خانگی تان، نیازمند تعدادی بلندگو و دستگاه پخش دی‌وی‌دی هستید، سعی کنید آنها را با توجه به فضای داخل منزلتان انتخاب کنید، سیستم بزرگ و غول آسا نه تنها فضای بیشتری از منزلتان را می گیرد بلکه چهره نازیبایی به محوطه می دهد و از جلوه گری سیستم تان هم می کاهد.

گام به گام تا خرید های نوروزی!

اگر سیستم روشنایی می خرید

یکی از قدیمی ترین  وسائل چیدمان منزل، لوستر و آباژور است که امروزه هم همچون سابق، در تزئینات منزل  رونق خاصی دارد. اگر به دنبال تغییر اساسی در فضای منزلتان هستید، پیشنهاد می کنیم سری به فروشگاه های لوستر و آباژور فروشی بزنید. با خرید لوستر‌های جدید و زیبا، نه تنها تحول عمیقی را در منزل احساس خواهید کرد بلکه فضای خانه را برای  دید وبازدید های نوروزی آماده خواهید کرد.توجه به وسعت فضای خانه و ارتفاع سقف در خرید لوستر مناسب الزامی است؛ خرید لوستری با ابعاد بزرگ و شاخه‌های کم برای فضای کوچک، مناسب نیست. لوسترهای سقفی بهترین گزینه برای منازلی است که سقف‌های کاذب دارند و یا این که ارتفاع سقف پایین است. در ضمن برای ایجاد فضای جذاب و زیباتر بهتر است از منابع نورزا متفاوت‌تری مانند آباژور،‌هالوژن و دیوارکوب استفاده کنید .

خرید هایی هم برای اتاق خواب داشته باشید

تغییر در اتاق خواب، همچون سایر تغییرات دیگر فضای خانه مهم است؛ حتی به جرات می توان گفت که الزام خریدهای این اتاق بیش از دیگر خریدهاست.مثلا، اگر تشک یا تخت خوابتان فرسوده و کهنه شده است بهتراست  خرید آن ها را در صدراولویت خریدهای نوروزی تان قرار دهید؛ چرا که حدود یک‌سوم از عمرخود را در رختخواب می‌گذرانید. باید برای خواب خوب و سالم خود جای گرم و نرمی‌ داشته باشید، پس حتی اگر لازم است کمی هم ‌ولخرجی کنید، از تشک‌های اسفنجی، فنری، طبی، نیمه طبی و از باش های مناسب که نه خیلی سفت هستند نه خیلی نرم استفاده کنید. برای آرامش بیشتر و خواب راحت توصیه می شود ملحفه و روتختی‌هایی با رنگ روشن بخرید.

سری هم به آشپزخانه بزنید

آشپزخانه اشتها آور، برای همه اعضای خانواده بالخص بانوان خانه شگفت آور و مورد توجه است. مدرن و نو بودن وسایل آشپزخانه، باعث می شود بسیاری از خانم ها بخش اعظم خریدهای نوروزی خود را به آن اختصاص دهند، ظروف و گاهی هم لوازم برقی جدید و مدرنی را به لوازم قبلی بیفزایند. در خرید این اقلام توجه داشته باشید که مازاد بر قیمت واقعی مبلغی نپردازید، همچنین با توجه به فضای آشپزخانه سایز و تعداد وسائل انتخابی و مورد استفاده را برگزینید.

فضای بهاری را برای منزلتان به ارمغان آورید

برای تزئینات بیشتر و داشتن خانه‌ای زیبا و گیراتر در روزهای نوروزی، توصیه می کنیم تعدادی گیاه و گلدان‌های زیبا، تابلوی های کوچک ، آئینه و... بخرید  تا فضای خانه تان را به فصل بهار نزدیک‌تر ‌کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان