تبیان، دستیار زندگی
کافی است از جلوی ویترین یك کفش‌فروشی بچگانه رد شوید، رنگ های شاد و اندازه‌های كوچكشان احساس خاصی را در دل‌تان می‌نشاند، قطعا پاهایتان شل می شود و ترمز حرکتتان گرفته می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كفش‌های كوچك و راحت


کافی است از جلوی ویترین یك کفش‌فروشی بچگانه رد شوید، رنگ های شاد و اندازه‌های كوچكشان احساس خاصی را در دل‌تان می‌نشاند، قطعا پاهایتان شل می شود و ترمز حرکتتان گرفته می شود، بی اختیار می ایستید و خیره به کفش های کوچک زیبا و خوش رنگی می شوید که هر یک جلوه ای بیشتر از کفش های بزرگسالان دارند؛ و یک دل سیر کفش ها را تماشا می کنید.

خرید کفش برای کودکان

اما اگر برای خرید این پابندهای زیبا، وارد فروشگاه شوید، در انتخاب یک جفت آن سردرگم می شوید و نمی دانید کدامیک از آنها، برای فرزندتان مناسب و راحت است. به راستی انتخاب کفش مناسب برای کودک بسیار سخت است.

والدین به هنگام خرید کفش نونهالان خود، می دانند که رنگ و لعاب كفش‌های زیبا کافی نیست ، آنها سعی می کنند راحتی، تنگی و یا گشادی و حتی جنس کفش را مد نظر داشته باشند. برای حل این مشکل و انتخاب کفش راحت و مناسب برای فرزند، آنها نیازمند اطلاعات و شناخت عواملی هستند تا با دانش کافی و اتکا بر آن، فریب ظواهر گول زننده کفش ها را نخورده و انتخاب بهینه ای برای قلب دوم و پاهای لطیف فرزندشان داشته باشند تا در جست وخیزهای کودکانه شان کمتر دچار محنت و آسیب شوند.

این یادداشت گامی است برای رهنمون شما و دانستن چند نکته کوچک، که لازم است به هنگام خرید کفش های بچه گانه بدان التفات نمائید.

در هنگام خرید کفش جدید برای کودکان به نکات زیر توجه کنید:

**اگر فرزند شما نوباوه است و هنوز راه نیفتاده است، بهتر است از فکر خرید کفش برای او بیرون بیائید و تا مدتی کفش به پایش نکنید. متخصصان و پزشکان اطفال اذعان می کنند که برهنه بودن پای کودک در این برهه زمانی رشد الزامی است و کمک شایانی به افزایش قدرت تعادل در کودک می شود.

**راحتی کفش کودک را در اولویت اول معیار انتخابتان قرار دهید، سپس بر شیکی و رنگ آن متمرکز شوید.

**یادتان باشد کفش هایی با جنس های چرمی یا پارچه‌های كتانی بهترین گزینه انتخاب شما برای کفش راحت فرزندتان می باشد پس بهتر است پیش از هر چیز به سراغ آنها بروید و از فروشنده بخواهید مدل ها و طرح های مختلف آنها را نشانتان دهد .

** حتی اگر به تازگی هم برای فرزندتان کفشی خریده باشید، توصیه می کنیم برای تهیه کفش جدید، حتما پیش از خریداری کفش تازه، مجددا سایز پای کودکتان را اندازه گیری کنید.

** در خرید کفش برای کودکان، توجه صرف به سایز پای کودک کفایت امر نمی کند. از آنجایی که ممکن است قالب‌های مختلف با وجود سایزهای ظاهرا یکسان اندازه‌های متفاوتی داشته باشند؛ توصیه می کنیم کفش را به پای فرزندتان کنید و از راحتی آن در پای کودک اطمینان حاصل نمائید.

همیشه سعی کنید کفش های ساق بلند برای فرزندتان خریداری کنید چون آنها برای بچه‌ها مناسب‌ترهستند؛ هم پایشان را بهتر می‌پوشانند و هم سخت‌تر از پایشان بیرون می‌آیند

** کودکان نمی‌توانند بدرستی اندازه كفش‌شان را تخمین بزنند و دقیقا تشخیص بدهند که آیا کفشی اندازه‌شان هست یا نه. شما بایستی قدری صبورتر باشید و با حوصله وارد عمل شوید و کفش کودک را چند بار به پایش کنید و درآورید تا از اندازه حقیقی سایز کفش مطلع شوید. در ضمنیادتان باشد که نوک کفش را لمس کنید تا بفهمید که آیا فضای خالی جلوی کفش وجود دارد یا کفش تنگ است و به انگشت پای بچه فشار می آورد و یا اینکه گشاد است و لق می زند. بهتر است بین انگشتان تا جلوی كفش یک سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

** برای انتخاب کفشی با سایز مناسب برای کودک، لازم است هنگام خرید کفش نو، جوراب معمولی به پای کودک کنید .

**از آنجایی که معمولا سایز یکی از پاها بزرگتر از پای دیگر است، توصیه می کنیم  سایز کفش را با اندازه پای بزرگتر مطابقت دهید .

**هرگز با گمان بر این که به مرور زمان کفش جا باز می کند، کفش کوچکتر نخرید.

** کفش‌های روباز برای بچه‌ها چندان مناسب نیستند چون کودکان نمی‌توانند تعادل‌شان را با این نوع کفش‌ها حفظ کنند. همچنین یادتان باشد به هیچ‌وجه برای بچه‌ها كفش پاشنه‌دار نخرید؛ این کفش ها نه تنها برای دختربچه‌های کم سن و سال مضر هستند بلکه احتمال لیز خوردن و زمین خوردن‌شان با این نوع كفش‌ها زیاد است و ممکن است پیچ خوردگی مچ پا همیشه در كمین آنها باشد .

خرید کفش برای کودکان

** همیشه سعی کنید کفش های ساق بلند برای فرزندتان خریداری کنید چون آنها برای بچه‌ها مناسب‌ترهستند؛ هم پایشان را بهتر می‌پوشانند و هم سخت‌تر از پایشان بیرون می‌آیند.

** خرید کفش های اسپرت برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی توصیه می شود. تمایل و علاقه کودکان این سن به دویدن بسیار است و کفش های اسپرت  می توانند بهترین گزینه برای راحتی آنها در دویدن محسوب شوند. البته پیش از خرید این کفش ها بهتر است به کفی آنها توجه کنید. کفش اسپرت مناسب باید نرم و قابل انعطاف باشد تا هم پای کودک را اذیت نكند و هم بتواند ضربه حاصل از دویدن را به تمام سطح پای کودک منتقل كند.

**قدرت انتخاب به فرزندتان بدهید و اجازه دهید کودکتان در تجربه خرید کفش برای خودش شرکت کند.

** پس از پوشیدن کفش نو، مطمئن شوید که کفش نو کاملا برای پاهای کودکتان راحت باشد. بهتر است پاهای کودک تان را معاینه کنید تا دچار التهاب یا تحریک نشده باشند. همچنین پس از آن که مدتی، فرزندتان کفش جدید را پوشید پاشنه کفش‌های کودک را کنترل کنید. اگر تغییر شکل غیرعادی در پاشنه کفش مشاهده کردید سریعتر فرزندتان را به نزد پزشک برده و تحت معالجه قرار دهید زیرا این تغییرات نشان‌دهنده عارضه‌ای در پاهای کودک است.

**و در پایان این که، همیشه یادتان باشد پول زیادی را برای خرید کفش بچه ها صرف نکنید چون که پاهای انها سریع رشد می کنند و شما مجبور می شوید برای سایز جدید پای فرزندتان دست به جیب شوید و کفش جدیدی را برایشان خریداری کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان