تبیان، دستیار زندگی
با تماشای ویترین فروشگاه های پوشاک کودکانه، قند در دلتان آب می شود... لباس های کوچک و زیبا در طرح ها و رنگ های مختلف دلنوازی می کنند و خنده بر لبانتان می نشانند!!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید لباس کوچولوها!


با تماشای ویترین فروشگاه های پوشاک کودکانه، قند در دلتان آب می شود...  لباس های کوچک و زیبا در طرح ها و رنگ های مختلف دلنوازی می کنند و خنده بر لبانتان می نشانند!!

خرید لباس کوچولوها!

اگر چه خرید لباس کودکان برای بزرگترها جالب و سرگرم کننده است اما به هنگام خرید، علاوه بر زیبایی توجه به راحتی،  سلامتی و ایمنی مینیاتورهای  بزرگسالان کوچک دوست داشتنی بسیار مهم تر و با اهمیت تر است. شما والدین گرامی لازم است به نکات ایمنی و بهداشتی که در این زمینه مطرح است التفات داشته باشید.

در ادامه این یاداشت اهتمام ورزیده ایم تا شما را در انتخاب لباس مناسب برای فرزندتان رهنمون شویم.

در انتخاب لباس برای کودک دلبندتان بهتر است موارد ذیل را مد نظر داشته باشید:

**سلامتی و آسودگی کودک خود را در اولویت قرار دهید. از آنجایی که تحرک بچه‏ها زیاد است  توصیه می کنیم  پوشاکی را برای فرزندتان انتخاب کنید که راحت و گشاد بوده و پوشیدن و درآوردن آنها آسان باشد و امکان حرکت و تحرک در آنها برای کودک وجود داشته باشد . دقت کنید که یقه لباس نرم و راحت بوده و کش های سرآستین و پاچه شلوار تنگ نباشد که منجر به آزردگی کودکتان شود.

نکته: لباس‏های سرهمی برای نوباوگان و نوزادان بسیار مناسب است و کودک در آنها احساس راحتی می‏کند.

نکته: اگر کودکتان در سن نوزادی و یا نوباوگی است و هنوز از پوشک استفاده می کند، بهتر است لباس های که امکان دسترسی راحت‏تر به پوشک در آنها وجود دارد، را انتخاب کنید، لباس هایی که در قسمت وسط پاها دکمه‎دار هستند، بهترین می باشند.

نکته: انتخاب لباس‏هایی که پاها را می پوشاند و از قسمت زانو محافظت می کند برای کودکانی که چهار دست و پا راه می‏روند، بسیار مناسبتر است.

**حساسیت و لطافت پوست کودکان، نکته ای است که شما والدین، بایستی به هنگام خرید و تهیه لباس مد نظر داشته باشید. انتخاب جنس لباس بسیار مهم است، برچسب لباس را از نظر جنس کنترل کنید. لباس‏های تهیه شده از مواد مصنوعی برای کودکان مناسب نیستند، بهتر است پوشاکی که پارچه‏هایی از جنس الیاف طبیعی داشته و فاقد نایلون هستند را برایشان در نظر بگیرید. لباس هایی از جنس کتان یا درصد بالای کتان بسیار مناسبتر می باشند. لباس‏های زیر که مستقیم با پوست کودک در تماسند، باید از جنس نخی  انتخاب شوند، اما پارچه‏های مقاوم و بادوام حوله‏ای، مخمل و جین برای لباس‏های رویی  توصیه می‏شود .

** از آنجایی که سیر رشدی کودکان متفاوت است، لازم است  در خرید لباس کودکتان، علاوه بر توجه به برچسب روی لباس ، که همیشه هم کفایت به امر نمی کند، اندازه دقیقی از سایز و اندام کودکتان را نیز به همراه داشته باشید.

** پوشاک کودکان را کمی ‌بزرگ‌تر از اندازه شان انتخاب کنید؛ زیرا آنها در حال رشد هستند و  اندازه‏های‌شان به سرعت تغییر می‏کند و لباس ها در فواصل اندک زمانی برایشان کوچک و تنگ می شود، اگر شما این نکته را فراموش کنید و لباسی را که کاملا اندازه کودک تان است را تهیه کنید قطعا متضرر خواهید شد و مجبور خواهید بود  دوباره دست به جیب شوید و هزینه کنید.

متخصصان برای امنیت و سلامت پوست کودک توصیه می کنند که لباس های کودک را پس از خرید و قبل از پوشیدن بشوئید و ترجیحا نه تنها در جریان هوا قرار داده بلکه  زیر نور خورشید نیز خشک کنید

نکته: شما می توانید برای اجتناب از این مشکل و استفاده طولانی مدت از لباس کودک، از پوشاکی (شلوار ها و سارافون های پیشبندی) که سگک های قابل تنظیمی  دارند و امکان بزرگ و کوچک کردن  لباس را برای تان فراهم می آورند، انتخاب کنید.

**معمولا سر کودکان بزرگتر از بدنشان است. لباس های جلو باز که در قسمت جلو زیپ یا دکمه دارند، انتخاب مناسبی هستند که براحتی در تن کودک جای می گیرند. اما در صورتی که متمایلید لباس جلو بسته بخرید، بهتر است لباس هایی را انتخاب کنید که در قسمت شانه دکمه‏های فشاری دارند.

**برای کودکتان بالخص اگر در دوران نوزادی قرار دارد، توصیه می کنیم همیشه خرید کلاه را در سبد خرید لباس هایش قرار دهید.  کلاه های لبه دار برای کودکان بهترین گزینه خرید است. این گونه از کلاه ها نه تنها از سر کودک محافظت می کند بلکه مانعی برای رسیدن پرتوهای  نور خورشید بر پوست صورت او می شود.

** برای اجتناب از باز و بسته کردن چند باره دکمه های لباس کودک، توصیه می شود هنگام خرید ، دکمه‏ها و بست‏های لباس را کنترل کنید. لباس هایی را که  بست‏های محکمی دارند انتخاب کنید و از خرید لباس هایی که دکمه‏هایشان راحت باز نمی‏شود و یا امکان شکستن و افتادن دکمه‏هایشان وجود دارد به شدت بپرهیزید.

** لباس هایی که با سگک ، تور، رمان، مهره های  رنگی و... تزئین می شوند، به خاطر دلایل امنیتی و حفاظتی برای کودکان مناسب نیستند، لذا تا بدان جایی که امکان دارد سادگی را اولویت انتخاب لباس کودکتان قرار دهید.

** برای افزایش و تقویت اعتماد به نفس کودکی که به تازگی یاد گرفته لباس هایش را بپوشد، سعی کنید  لباس های که پوشیدن و درآوردن آن راحت است را انتخاب کنید. لباس‏های چسبی و زیپ‏دار به جای لباس های دکمه‏دار، شلوارهای کمرکش به جای شلوارهای زیپ‏دار و سگک‌‌‏دار برای کودک راحت تر است.

خرید لباس کوچولوها!

**از آنجایی که کودکان بسیار متمایلند توانمندی‌های خود را اثبات کنند و اصرار بر پوشیدن لباس به تنهایی، یکی از جلوه های بروز این توانمندی هاست، به شما والدین توصیه می شود از خرید لباس های پر از دکمه و بند‌های عجیب و غریب به هم گره خورده پرهیز کنید. اما در صورت خرید این گونه از لباس ها، بهتر است اعصاب خود را فولادی کنید و انتظارهای طولانی را برای این که کودک‌تان بتواند آن را بپوشد را بپذیرید.

**به کودک حق انتخاب بدهید و به سلیقه وی  توجه کنید. مثلا از آنها بپرسید که آیا لباس‌شان را می‌پسندند یا نه؟ رنگ و یا شخصیت کارتونی خاصی را روی لباسشان می خواهند.

نکته: بهتر است از خرید لباس هایی که عکس چاپی قهرمان‌های فیلم‌ها یا کارتون‌های مشهور را دارند به شدت پرهیز کنید، چرا که روان شناسان معتقدند: رفتارهای خشن منسوب به فرهنگ های بیگانه و تکراری باعث می شود خشونت در نظر کودکان امری عادی تلقی شود و بخشی از شخصیت نهادینه شده آنها به حساب آید.

** رنگ های شاد و متنوعی را برای لباس کودکانتان انتخاب کنید، رنگ های تند اصلی مثل قرمز، آبی، سبز برای روحیه کودکان مناسب است.

**از کثیفی و لکه های بی امان خوراکی های مورد علاقه کودکان  بر روی لباس ها مفری نیست، پس لازم است به  هنگام خرید لباس برای کودکان، این نکته را مد نظر داشته باشید که لباس هایی را انتخاب کنید که شستشوی آنها  آسان  و راحت باشد و در شستشوی ماشین لباسشویی نیز کمتر لطمه ببینند.

**متخصصان برای امنیت و سلامت پوست کودک توصیه می کنند که لباس های کودک را پس از خرید و قبل از پوشیدن بشوئید و ترجیحا نه تنها در جریان هوا قرار داده بلکه  زیر نور خورشید نیز خشک کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان