تبیان، دستیار زندگی
هر چه به روزهای پایانی سال و نوروز نزدیک تر می شویم اجناس فروشگاه های خرید پوشاک گران تر می شوند و قیمت ها سیر صعودی به خود می گیرند و هر روز هم بالاتر می روند، در این بازار بلبشو گاها مشاهده می شود که حتی امکان پرو لباس امکان ناپذیر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه لباس در بازار شلوغ نوروزی


توصیه می کنیم سعی کنید با یک آشنای خوش سلیقه به خرید بروید تا نظر واقعی را درباره آنچه پوشیده‌اید، بشنوید؛ چرا که بسیاری از فروشندگان از این فرصت های آخر سال نهایت سوءاستفاده را می کنند و برای آن که  کالایشان را به هر قیمتی شده بفروشند، متوسل به تعریف و تمجید.......


خرید لباس شب عید

هر چه به روزهای پایانی سال و نوروز نزدیک تر می شویم اجناس فروشگاه های خرید پوشاک گران تر می شوند و قیمت ها سیر صعودی به خود می گیرند و هر روز هم بالاتر می روند، در این بازار بلبشو گاها مشاهده می شود که حتی امکان پرو لباس امکان ناپذیر است. اگر چه بسیاری از فروشگاه ها از یکی دو ماه قبل، ویترین های خود را از پوشاک نوروزی تزئین و پر می کنند، اما بسیاری از ما بنابر عادت، خرید های خود را دقیقه نود انجام می دهیم و متاسفانه بدون دور اندیشی در شب سال نو سرگردان خیابان و فروشگاه های رنگارنگی می شویم که آخرین نفس های فروش خود را می زنند.

اما به هر حال خرید دیروقت شما هم، علیرغم قیمت های بالا، نباید خالی از کیفیت و دقت باشد، در این یادداشت به نکاتی چند در این باره اشاره می کنیم تا در خرید پوشاک نوروزی تان پیروز و موفق باشید.

نکاتی که در هنگام خرید لباس باید رعایت کنید!  

** بسیاری از افراد تصور درستی از سایز و اندازه بدنشان ندارند، مثلا، برخی افراد چاق خودشان را لاغرتر از آنچه هستند می‌بینند  و بالعکس برخی از لاغرها هم  گمان می‌کنند که بسیار چاق هستند! پس بهتر است لباس مورد نظر خود حتما پرو کنید.

همچنین به شما توصیه می کنیم سعی کنید با یک آشنای خوش سلیقه به خرید بروید تا نظر واقعی را درباره آنچه پوشیده‌اید، بشنوید؛ چرا که بسیاری از فروشندگان از این فرصت های آخر سال نهایت سوءاستفاده را می کنند و برای آن که  کالایشان را به هر قیمتی شده بفروشند، متوسل به تعریف و تمجید بی جا می شوند و ممکن است لباسی را تحویل تان دهند که به تن تان زار بزند یا تنگ باشد.

** کیفیت  لباس مورد نظر را وارسی کنید و از مرغوبیت آن مطمئن شوید.

برای این کار بهتر است به راهکارهای ذیل که شما را در شناخت کیفیت لباس  انتخابی تان کمک می کند، التفات نمائید:

- پارچه را بالا ببرید و  در مقابل نور قرار داده و آن را وارسی کنید. از محکم بودن بافت پارچه مطمئن شوید. به نخ و تار و پود در رفته و خراب و یا شل آن توجه ویژه ای داشته باشید.

- بافت و تار و پود پارچه را بررسی کنید. تارهای عمودی بایستی مستقیم و از بالا به پائین لباس بیایند و تارهای افقی باید به زاویه نود درجه نسبت به تارهای عمودی و در امتداد آنها قرار گیرند.

-اگر لباس انتخابی شما، مهره دوزی یا پولک دوزی شده است، دقت کنید که آنها کاملا به هم چسبیده و متصل به پارچه باشند.

به کوک های لباس توجه کنید. ببینید که آیا تمام کوک های لباس محکم و درست هستند یا نه. خیاط ها می گویند: در ازای هر 2/5 سانتی متر از پارچه بایستی حدود 8 تا 12 کوک قابل مشاهده باشد

-در لباس هایی که از پارچه های طرح دار استفاده شده است، مراتب دقت تان را بالا ببرید و به خوبی پارچه را کنترل کنید. از مرتب و یکدست بودن، طرح و الگوهای پارچه در قسمت دوخت و درزها خصوصا در ناحیه شانه، یقه و جیب های دوخته شده اطمینان حاصل کنید.

- برای سنجش مقاومت پارچه های ضخیم تر و سنگین تر مانند پشم، نسبت به چروکیدگی، می توانید آنها را مچاله کنید و حالت ارتجاعی و برگشت آنها به حالت اولیه را محک بزنید.

-به کوک های لباس توجه کنید. ببینید که آیا تمام کوک های لباس محکم و درست هستند یا نه. خیاط ها می گویند: در ازای هر 2/5 سانتی متر از پارچه بایستی حدود 8 تا 12 کوک قابل مشاهده باشد.

-لبه های لباس فراموش تان نشود. دقت کنید که لبه های دوخته شده لباس تقریبا نامرئی و غیرقابل مشاهده باشند.  باید لبه های پائین لباس بدون منحنی و چین خوردگی بوده و راست و مستقیم باشند.

-توجه به آستر لباس هم مهم است. استر لباس بایستی منطبق بر برش پارچه لباس باشد و به طور یکنواخت بر روی پارچه قرار گیرد و بر لبه انتهایی آن امتداد نداشته باشد.

-حواستان باشد که دکمه ها و جادکمه ها محکم دوخته شده باشند، بهتر است تک تک دکمه ها و جا دکمه ها را بررسی کنید و از کیفیت بهتر آنها مطمئن بشوید . در ضمن داشتن دکمه اضافی هم نکته مثبتی است که باید مد نظر بگیرید تا در فردا روزی با گم شدن یک دکمه دچار مشکل در استفاده از لباس نشوید.

تهیه لباس در بازار بلبشو نوروزی

-بهتر است قبل از خرید پیراهن یا لباس دکمه دارمورد نظر ، آن را درتن تان امتحان کنید و تک تک دکمه های آن را باز و بسته نمائید و از بسته شدن کامل آنها اطمینان حاصل کنید. در ضمن دقت کنید که دکمه ها در جای مناسب خود و به فاصله یکسان از یکدیگر قرار گرفته باشند تا پس از پوشیدن ،کناره های پیراهن در قسمت قفسه سینه از هم فاصله نگیرند و از هم باز نشود.

-اگر لباس زیپ دار انتخاب کرده اید، زیپش را چندین بار باز و بسته و بالا و پائین کنید تا از نرمی و روانی حرکت و همچنین گیر نکردن آن مطمئن شوید.  همرنگی زیپ با رنگ لباس نکته قابل توجه دیگری است که بایستی آن را هم مد نظر داشته باشید.

-اگر لباسی را انتخاب کرده اید که کمربند دارد، حتما کمربند  ان را چک کنید (این موضوع در مورد لباس های زنانه بسیار صادق است)، کمربند نازک و ارزان قیمت، نشانه ای  است برای  لباس ارزان قیمت و بدون کیفیت .

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان