تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از ما به هنگام خرید مرتکب اشتباهاتی می شویم که باعث می شود مبلغ هنگفتی را مازاد بر قیمت حقیقی جنس مورد نظر، بپردازیم و یا این که گاها به بازار گرمی های فروشندگان گوش می سپاریم و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به هنگام خرید گوش به زنگ باشید!


بسیاری از ما به هنگام خرید مرتکب اشتباهاتی می شویم که باعث می شود مبلغ هنگفتی را مازاد بر قیمت حقیقی جنس مورد نظر، بپردازیم و یا این که گاها به بازار گرمی های فروشندگان گوش می سپاریم و بدون توجه به حقیقت امر، مغلوب شنیده هایمان می شنویم و به سخنان آنان اطمینان می کنیم و جنسی را خریداری می کنیم که چندان هم مرغوب نیست  و با آن کیفیتی که تبلیغ می شده منافاتی دوصد چندان دارد.

جنس گران خریدن

اینجاست که فریب خورده محسوب می شویم و آه از فغانمان بلند می شود، چرا که ما فقط می پنداشتیم مناسب است ولی در عمل چیزی دیگر عیان و آشکار می شود .

در این روزهای داغ بازار خریدهای  نوروزی این مسئله شدت بسیار می گیرد و بسیاری از ما را وادار می کند که اندکی درایت مندانه خرید کنیم و با تفحص در چند وچون اجناس خریداری از کیفیت و قیمت آن اطمینان حاصل نمائیم.

همانطور که پیشتر گفتیم، بسیاری از ما مرتکب اشتباهاتی در خرید کردن می شویم، برای پرهیز از این اشتباهات رایج ، شما را به مطالعه ادامه این یادداشت دعوت می کنیم.

قیمت های اجناس را مورد چالش قرار دهید

برای خرید خود وقت و حوصله کافی صرف کنید و قیمت واقعی اجناس مورد نظر خریداری خود را بیابید و بفهمید. برای پرهیز از گران خریدن سعی کنید تقریب میانگین قیمت جنس خریداری مورد نظر را برآورد نمائید. برای حصول این امر، دست از مقایسه قیمت ها بر ندارید. به همین خاطر هنگام خرید سعی کنید تا بدان جایی که برایتان مقدور است از فروشگاه های مختلف و در مکان های مختلف شهر قیمت کالای مورد نظر را بپرسید، گاهی ممکن است بتوانید با طی مسافتی چند، کالایی را به مراتب ارزان تر بیابید. در ضمن، در روی دیگر این سکه باز موفقیت از آن شماست زیرا وقتی که از اطلاعات کافی در مورد بازار کالا و قیمت کالاهای مورد خریداری خود در دیگر فروشگاه ها مطلع باشید، آن گاه قدرت چانه زنی شما در مقابل فروشنده افزایش می یابد و می توانید کالای خود را به بهترین قیمت خریداری نمائید اما اگر بی خبر از همه جا باشید و فروشنده این بی اطلاعی شما را احساس کند، تلاش می کند از عدم آگاهی شما نهایت استفاده را ببرد و شما را نه تنها به خرید آن  کالا ترغیب کند بلکه با قیمتی بالاهم به شما بفروشد. امروزه به مدد خدمات الکترونیکی و سایت های تبلیغاتی و جست وجوهای اینترنتی می توانید به راحتی و با صرف اندک زمان ممکن، از کیفیت، کارآمدی، قیمت و هر انچه اطلاعاتی که می خواهید از کالا و جنس خریداری خود داشته باشید را بدست آورید.

حواستان با حساب بانکی تان باشد

بودجه بندی را فراموش نکنید، بالخص حالا که بسیاری از خریدهای ما با استفاده ازعابر بانک انجام می شود، خطر فراتر رفتن از بودجه تعیین شده برای خرید کردن، فراوان است. همیشه یادتان باشد همه پولی که در حساب بانکی تان پس انداز کرده اید صرفا برای خرید کردن این روزهای شما جمع نشده اند. بهتر است پیش از خرید، تعیین بودجه نمائید، مثلا مشخص کنید حاضرید برای خرید لباس، شلوار، لوازم برقی، و... چه مقدار پول بپردازید، و سعی کنید به هیچ وجه من الممکن، از این میزان مقرر شده فراتر نروید. رعایت نکردن و عدم توجه به بودجه بندی و پس انداز، نه تنها شما را به خرید کردن بیش از بودجه تعیین شده عادت می دهد بلکه به مرور زمان باعث می شود شما در گرداب سهمگین بدهی که دیر یا زود از راه می رسد، فرو بروید.

خاطرتان باشد در هر زمان و فصلی، همیشه حراجی هایی در کار خواهند بود، حراجی ها یی که همیشه بوده اند و خواهند بود ، و این حراجی ها بالخص در ایام خاص، آخرین فرصت شما برای خرید کردن نیستند

اگر سری در اطراف خود بچرخانید و با بدهکاران هم کلام شوید قطعا به این نکته خواهید رسید که آنها هم اذعان می کنند که فراتر رفتن از بودجه مقرر شده و بلند پروازی در خرج کردن رمز شکست شان است، بسیاری از آنان  علت بدهکاری و بحران اقتصادی شان را بی توجهی به تعیین بودجه معرفی می کنند. پس برای رهایی از بلای بدهکاری، عبرت از بدهکاران بگیرند و دور ولخرجی را خط بطلان قرمز رنگی بکشید و با درایت وارد عمل شوید و خرج کنید.

فریب حراجی ها را نخورید

بسیاری از فروشندگان در حراجی های فصلی از اعتماد مردم سوء استفاده می کنند و افراد نا آگاه را به صرف نزول قیمت ها تشویق به خرید می کنند؛ و جالب تر آنکه  بسیاری فریب این تبلیغات پوچ  حراجی ها را می خورند و از خود بی خود می شوند و تنها به دلیل کاهش قابل توجه قیمت کالاها، خریدهای کلان و بی هدف می کنند. شاید بسیار دیده باشید افرادی را که هنگام برگزاری این حراجی ها و فروش فوق العاده شان، با کیسه های مملو از کالاهای خریداری شده، خرسند و پیروزمندانه از فروشگاه بیرون می آیند؛ غافل از آن که آنها بازندگان اصلی و خاموش این حراجی ها و فروش های  فوق العاده اند.

نکته قابل تامل و توجه و حتی قابل  بیان در این یاداشت رهنمون، این است که کاهش قابل توجه قیمت ها در حراجی های فصلی دلیلی  برآن نمی شود که شما خود را موظف و مجبور به خرید کنید. ثابت شده است حراجی ها، نیاز افراد به برخی کالاها را افزایش می دهند و این شگرد موفقیت کاری آنان محسوب می شود پس  باید مواظب این ترزیق فکر هوشمندانه اما فریب کارانه حراجی ها باشید و وسوسه نشوید و تنها کالایی را خریداری کنید که واقعا نیازمند آن هستید.

از سوی دیگر، خاطرتان باشد در هر زمان و فصلی، همیشه حراجی هایی در کار خواهند بود، حراجی ها یی که همیشه بوده اند و خواهند بود ، و این حراجی ها بالخص در ایام خاص، آخرین فرصت شما برای خرید کردن نیستند.

حراجی های شب عید

خودتان را قانع نکنید

تا به حال شده چیزی را بخرید که نباید می خریدید، اما بعد از خرید خودتان را قانع کنید که کارتان درست بوده است...

شاید شما این تبیین وتوجیه اشتباه  بعد از خرید را به کرات تجربه کرده باشد. بسیاری از مردم از پذیرش این نکته که ممکن است در خرید اشتباه کنند، امتناع می کنند، به خصوص زمانی که یک خرید بزرگ انجام می دهند.

این همان راز افشا شده خریداران نزد فروشندگان است که باعث می شود آنها با دانش به این رفتار خریداران، سعی کنند با استفاده از تشویق کننده هایی چون ضمانت کالا، خریدار را متقاعد سازند که اقدام به خرید نمایند.

همین که شما تصمیم به خرید بگیرید، جای تان را با فروشنده عوض خواهید کرد و خود را متقاعد خواهید ساخت که تصمیم تان درست است، از سوی دیگر، احساس مالکیت به آن کالا موجب می شود که شما شروع به بالابردن ارزش آن کنید، و این همان اشتباه بزرگ خریداران است. پس به شما توصیه می کنیم برای اجتناب از اشتباه خود قانع سازی ، سعی کنید با این نگرش و تبیین غلط مقابله و مبارزه نمائید و اگر احساس کردید  کالا یا خدمات دریافتی تان مناسب و پسندیده نیست، آن را بی هیچ واهمه ای به فروشنده باز گردانید و مبلغ پرداخت شده تان را استرداد کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان