تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در گزارشی به اتحاد ایران و آمریکا در تشک کشتی و تلاش‌ها برای حفظ این رشته تاریخی در المپیک پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتحاد ایران و آمریکا در کشتی


خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در گزارشی به "اتحاد" ایران و آمریکا در تشک کشتی و تلاش‌ها برای حفظ این رشته تاریخی در المپیک پرداخته است.

کشتی ایران و امریکا

در گزارشی که این خبرگزاری همزمان با برگزاری رقابتهای جام جهانی کشتی در تهران نوشته آمده است: "مسئولان المپیک شاید ندانسته دپیلماسی مبهم و پیچیده بین ایران و آمریکا را حل کردند و این دو کشور را در موضع هدف مشترک قرار داده‌اند. مسئولان کشتی ایران و آمریکا روز سه شنبه در حاشیه مسابقات جام جهانی کشتی، یک هفته‌ پس از تصمیم کمیته‌ بین‌المللی المپیک در حذف قدیمی‌ترین ورزش المپیک، در ایران با یکدیگر دیدار کردند.

برمبنای تصمیم IOC اکنون قدیمی‌ترین ورزش المپیک باید برای حضور در این مسابقات در سال 2020 لابی کند.

تاکنون تلاش برای نگه داشتن کشتی در المپیک باعث شده است فدراسیون‌های کشتی آمریکا و کوبا با یکدیگر متحد شوند، اما همکاری نزدیک بین ایران و آمریکا در تلاش جهت حفظ کشتی در المپیک هدف مشترک بین دو کشوری است که اغلب مسائل مختلف آنها را از هم جدا کرده است. بعید است که هر مساله تنش زدای دیگری در کشتی بتواند در مقایسه با حذف کشتی از المپیک 2020 اهمیت پیدا کند اما مطمئنا توجه به قدرت ورزشی در برقراری مناسبات بین دو کشور متفاوت جالب به نظر می‌رسد. این اتفاق در سال 1971 در دیپلماسی پینگ‌پنگی بین آمریکا و چین رخ داد.

زکی جونز، سرمربی تیم کشتی آزاد آمریکا در مصاحبه تلفنی با دفتر آسوشیتدپرس در تهران گفت که مسئولان 10 کشور عالیرتبه کشتی از سراسر جهان روز چهارشنبه (امروز) در ایران با یکدیگر ملاقات خواهند داشت. نمایندگانی از کشورهای آذربایجان، بلاروس، بلغارستان ، گرجستان، ایران، ژاپن، قزاقستان، آمریکا، روسیه و ترکیه قرار است با یکدیگر دیدار کنند تا تصمیم IOC مبنی بر حذف کشتی از المپیک 2020 را تغییر دهند.

سرمربی آمریکا در ادامه گفت: این کشورها به این دلیل انتخاب شدند که آنها در مسابقات جام جهانی 2011 در بین 10 کشور برتر جهان قرار داشته‌اند.

میتچ هال، مدیر تیم‌های ملی آمریکا نیز گفت: ما دست در دست ایران و روسیه و کشورهای زیاد دیگری خواهیم گذاشت. این کشورها قطعا می‌توانند نقش مهمی در این تصمیم داشته باشند، زیرا از منظر سیاسی ما اغلب در یک جبهه نیستیم، اما در کشتی شکی نیست که ما همگی در یک جبهه هستیم. از نظر ما ایران یکی از قوی‌ترین متحدان ما در این اتحاد است اگر چه ما در ورزش رقیب هم هستیم، اما دوست نیز هستیم. ما اطمینان زیادی داریم که می‌توانیم با فدراسیون کشتی ایران، کشتی‌گیران ایران و مردم ایران ارتباط برقرار کنیم و به دنیا نشان دهیم که صرف نظر از مسایل سیاسی ما هدف، عقیده و شور و شوق مشترک درباره کشتی داریم.

روز دوشنبه مسئولان کشتی آمریکا تصمیم گرفتند تا کمیته‌ی ویژه‌ای را برای حفظ کشتی در المپیک شکل دهند؛ کمیته‌ای که تا تابستان سال 2016 در المپیک برزیل فعال خواهد بود اما کشتی برای حضور در المپیک باید با هفت رشته ورزشی دیگر به رقابت بپردازد

سرمربی کشتی آمریکا ادامه داد: این مسابقات جام جهانی که در تهران برگزار می‌شود در بهترین زمان است. این مسابقات رابطه بین کشورهای صاحب سبک در کشتی را بهتر می‌کند و بسیار مفید است.

جونز ادامه داد: قطعا هیچ مشکلی با کشورهایی که با شما اتحاد دارند تا کشتی را نجات دهند، نخواهیم داشت. این کشورها برای نگه داشتن کشتی در المپیک همه کار می‌کنند.

روز دوشنبه مسئولان کشتی آمریکا تصمیم گرفتند تا کمیته‌ی ویژه‌ای را برای حفظ کشتی در المپیک شکل دهند؛ کمیته‌ای که تا تابستان سال 2016 در المپیک برزیل فعال خواهد بود اما کشتی برای حضور در المپیک باید با هفت رشته ورزشی دیگر به رقابت بپردازد.

ایران نیز تمایل خود را برای همکاری با قدرت‌های برتر کشتی جهت حفظ این رشته ورزشی در المپیک اعلام کرده است. برای ایران این موضوع بسیار مهم است. کشتی ورزشی ملی در ایران محسوب می‌شود، حتی محبوبیتی بیشتر از فوتبال و چوگان. چوگان ورزشی است که ریشه تاریخی در ایران دارد. کشتی ورزشی است که باعث شده ایران در رقابت‌های بین‌المللی بدرخشد. کشتی همچنین ورزش اصلی و مدال آور ایران در المپیک است. ایران در المپیک 2012 لندن در کشتی فرنگی سه مدال طلا از شش مدال طلا را گرفت و به همین خاطر حفظ این رشته ورزشی در المپیک برای مسئولان ایرانی بسیار مهم است.

علیرضا دبیر، یکی از مدال آوران سابق ایران در المپیک پس از تصمیم IOC گفت: آیا می‌خواهیم کشتی را که سمبل انسانیت است حذف کنیم. چه دلیلی برای حفظ کشتی از المپیک داریم؟

الکساندر مامیاشویلی، رییس فدراسیون کشتی روسیه هفته‌ گذشته درباره این تصمیم گفت: ولادیمیر پویتین، رییس جمهور روسیه دستور تشکیل یک کمیته‌ برای حفظ کشتی در المپیک داده است."

آسوشیتدپرس در پایان این گزارش مدعی شد رسانه‌های ایران به خاطر اختلاف‌های سیاسی، حضور تیم ملی کشتی امریکا در تهران را بازتاب کمی داده‌اند.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا